اعتراضات به نتایج انتخابات عراق اعتراضات به نتایج انتخابات عراق اعتراضات به نتایج انتخابات عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعتراضات به نتایج انتخابات عراق اعتراضات به نتایج انتخابات عراق اعتراضات به نتایج انتخابات عراق اعتراضات به نتایج انتخابات عراق اعتراضات به نتایج انتخابات عراق

اعتراضات به نتایج انتخابات عراق

در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمان عراق تظاهرات  در بسیاری از مناطق این کشور جریان دارد.

مردم عراق بعد از ظهر روز یکشنبه در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی به خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور از جمله بغداد رفته و شعارهای ضد اسرائیلی و آمریکایی سر دادند.


ساعاتی پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات عراق، شمار زیادی از عراقی‌ها با رفتن به خیابان‌های بغداد مخالفت خود را با این نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات اعلام کردند.


به گزارش شفق نیوز، این تظاهرات گسترده در بسیاری از مناطق عراق از جمله بصره، موصل المحمودیه، تلعفر و بغداد در جریان داشته است.


نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف سیاسی «دولت قانون» پس از تظاهرات اعتراضی علیه نتایج انتخابات پارلمانی در چند شهر عراق خواهان پایبندی شهروندان به برپایی اعتراضات مسالمت آمیز شد.


همزمان با این اعتراضات «هیات هماهنگی گروه های مقاومت اسلامی عراق» در بیانیه ای روز یکشنبه اعلام کرد: «دستکاری نتایج انتخابات ۲۰۲۱ توسط دست های خارجی و تقلب آشکار با اشراف رسمی، عامل اصلی ضعف و ناتوانی کمیسیون عالی مستقل انتخابات در برابر اراده خارجی است و باعث سوق دادن کشور به سمت پرتگاه سقوط شده است. از کمیسیون عالی مستقل انتخابات انتظار می رفت که این روند اشتباه برای جلوگیری از بحران را اصلاح کند ولی شاهد اصرار نگران کننده ای برای بحران زایی بیشتر اوضاع و رفتن به جاده اشتباه هستیم


این بیانیه به اشاره به ایستادن گروه های مقاومت عراقی در برابر این «طرح های پلید» افزوده است: «نادیده انگاری مطالبات و مصادره حقوق رای دهندگان و اعتراض به این ظلم صورت گرفته، حق مسلم مردم است و نسبت به هرگونه تعرض به اعتراضات مردمی هشدار می دهیم.»


ابوعلی العسکری سخنگوی گردان های حزب الله عراق نیز در بیانیه ای به شدت به نتایج انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور انتقاد کرد و محاکمه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در پی اعلام نتایج این انتخابات را خواستار شد.



با وجود بازشماری بخشی از آرا و شکایت‌های وارده نتایج انتخابات پارلمانی عراق چندان تغییر نکرد و همچنان جریان صدر با 73 کرسی از سایر رقبا پیش است.


مرکز امور انتخاباتی «صوت» عراق با استناد به آمار اعلامی کمیسیون عالی انتخابات عراق بعد از پایان بازشماری بخشی از آرا و شمارش صندوق‌های باقیمانده تعداد کرسی‌های هر کدام از ائتلاف‌ها و جریان‌های عراقی را به شرح زیر اعلام کرد:


جریان صدر 73 کرسی


ائتلاف التقدم (محمد الحلبوسی) 37 کرسی


ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) 34 کرسی


حزب دموکرات 32 کرسی


ائتلاف الفتح 17 کرسی


همپیمانی کردستان 16 کرسی


ائتلاف عزم (خمیس خنجر) 14 کرسی


امتداد (جریان تشرینی‌ها) 9 کرسی


الجیل الجدید 9 کرسی


اشراقه کانون 6 کرسی


العقد الوطنی 5 کرسی


ائتلاف قوا الدوله (العبادی و حکیم) 4 کرسی


تصمیم 5 کرسی


جماهیرنا هویتنا 3 کرسی


جنبش حسم 2 کرسی


المشروع الوطنی 1 کرسی


جنبش حقوق 1 کرسی


بلادی الوطنیه 1 کرسی


تیار الفراتین 1 کرسی


تجمع سند 1 کرسی


الوفاة والتغییر 1 کرسی


النهج الوطنی-الفضیلة 1 کرسی


الجماهیر الوطنی 1 کرسی


المنتج الوطنی 1 کرسی


جبهة ترکمان 1 کرسی


العدل الکردستانی 1 کرسی


التحالف العربی 1 کرسی


الامال 1 کرسی


اقتدار وطن 1 کرسی


حزب الوطن 1 کرسی


اهالی واسط 1 کرسی


مستقل ها 40 کرسی


کمیسیون عالی انتخابات عراق به اعتراضات جدی و ادعاها درباره گم شدن دو میلیون رای یا عدم تسلیم نزدیک به یک میلیون و 600 هزار کارت شرکت در انتخابات و یا اختلافات رای‌های نوارهای صادر شده از صندوق‌ها (پرینت رای) با نتایج اعلامی از کمیسیون و طرح شائبه دخالت خارجی در دستکاری آرا هنوز پاسخی قانع کننده نداده است و تصریح کرده که اکثر شکایت‌ها بر نتایج انتخابات بی تاثیر بوده است.


نکته جالب توجه در نتایج این دوره از انتخابات پارلمانی عراق میزان کرسی‌های مستقل‌ها در پارلمان آینده عراق است؛ مساله‌ای که توجه ائتلاف‌های پارلمانی پیش رو برای تشکیل اکثریت را با هدف تشکیل دولت به خود جلب کرده است.




نظرات کاربران