رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است
رئیس جمهور در افتتاحیه سی‌وپنجمین کنفرانس وحدت اسلامی؛

فکر وحدت و تقریب حرکتی راهبردی در جهان اسلام است

آیت الله رئیسی در آئین افتتاحیه سی‌‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، تأکید کرد: فکر تقریب و وحدت امت اسلامی را که امام بزرگوار به آن تأکید داشتند و امروز رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، یک حرکت راهبردی و ضروری در جهان اسلام است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در آئین افتتاحیه سی‌و‌پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با تبریک و تهنیت ولادت باسعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) به حضار و امت اسلامی، از دست‌اندرکاران برگزاری این نشست تشکر و قدردانی کرد.


آیت الله رئیسی با درود به روح مطهر مرحوم آیت‌الله تسخیری که بنیاد خوبی را در جهت برگزاری گفت‌وگوهای علمی و فکری در جهان اسلام بنا کرد یاد و خاطره مرحوم حسین شیخ‌الاسلام و بسیاری از علما و بزرگان اسلامی حوزه تقریب و وحدت را گرامی داشت و گفت: حرکت آنها، حرکتی ماندگار، تقریبی و ارزشمند بود و ما همه این تلاش‌ها را ارج می‌نهیم.


وی تصریح کرد: فکر تقریب و وحدت امت اسلامی را که امام بزرگوار به آن تأکید داشتند و امروز رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند، یک حرکت راهبردی و ضروری در جهان اسلام است که همه اندیشمندان و علما باید بر آن تأکید کنند.


وی با بیان اینکه محور وحدت، وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) است، گفت: باید به سیره مطهر آن حضرت و سیره پاک پیشوایان و بزرگان دین نگاه کرد و رمز وحدت توجه به سیره علمی این بزرگان و ائمه عصمت و طهارت است که این امر جامعه اسلامی را به طرف اتحاد و ائتلاف هدایت می‌کند.


رئیس‌جمهور با تأکید بر موضوعیت داشتن اتحاد امت اسلامی گفت: سخن از این است که باید امت اسلامی با هم متحد باشند. یک زمان سخن از اتحاد با نگرش به درون امت اسلامی است که منظور توصیه‌هایی مبنی بر پرهیز از اختلاف و تفرقه و مراقبت از قلم‌هاست تا سخنی و حرفی برخلاف وحدت بیان نشود که امری ضروری است اما زمانی با نگاه به هدف مشترک امت اسلامی از وحدت سخن گفته می‌شود و به همین خاطر از واژه امت استفاده می‌شود.


امت حق ندارد دچار ایستایی شود


وی بیان کرد: واژه امت یعنی مجموعه معتقد به دین و ارزش‌های دینی که دارای هدف و مقصد واحد است. در واقع از عناصر مهم امت، داشتن هدف مشترک، حرکت و پویایی است. هیچ زمانی امت حق ندارد دچار ایستایی و توقف شود و صیرورت او ربانی شدن اوست.


آیت الله رئیسی تأکید کرد: این یعنی تمام زوایای زندگی امت جلوه «رب» شده باشد؛ هم مناسبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امت و هم نظام خانواده و محوریت نهاد خانواده و هم زندگی فردی امت، لذا منظور از امت حرکت، پویایی، مقصد واحد داشتن و همچنین مقتدا داشتن است؛ مقتدای ما رسول خدا(ص) است. مقتدای ما پیشوایانی هستند که در سلوک و رفتار و گفتارشان، اتحاد و ائتلاف را به امت اسلامی آموختند و همواره باید به این عناصر چهارگانه نهفته در امت نگاه کرد؛ «وَکَذٰلِکَ جَعَلناکُم أُمَّةً وَسَطًا».


وی افزود: نگاه به امت باید با این نگرش باشد که امت اسلامی به مقصد واحد بنگرد. آن مقصد، آزادی امت اسلامی از نظام سلطه است. مقصد امت آن است که «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا». نگاه امت به این باشد که نظام سلطه به دنبال آن است که نگذارد امت اسلامی شکل بگیرد، حرکت کند و پویایی داشته باشد و نمی‌خواهد این صیرورت ربانی و خدایی شدن زندگی امت را ببیند. او می‌خواهد فرهنگ و سلطه خودش را بر جوامع اسلامی حاکم کند.


رئیس‌جمهور اضافه کرد: لذا می‌بینید بعد از جنگ جهانی دوم، دو قطبی شدن جهان، فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تک‌قطبی شدن، نظام سلطه تنها یک قدرت را در مقابل خود می‌دید و آن هم قدرت بزرگ اسلام بود و به انحای مختلف تلاش کرد که این قدرت را از کارآیی و کارآمدی بیندازد. در این راستا تهدیدات مختلفی کرد؛ تشکیل گروه‌های تکفیری در بین مسلمانان، دادن اسلحه و پول به دست آنها برای کشتار، قتل و غارت در امت اسلامی، شبهه‌افکنی و اختلاف انداختن از سوی جریان امپراتوری خبری و رسانه‌ای در بین امت اسلامی و به کار گماردن دولت‌‌های سست‌عنصر و کسانی که فقط به دنبال منافع خودشان و نظام سلطه هستند و به فکر امت اسلامی نباشند. یعنی دولت‌های وابسته که به دنبال عادی کردن روابط با رژیم‌های گناهکار و تبهکار مانند رژیم صهیونیستی هستند.


وی ابراز کرد: همچنین در این مسیر توهین به مقدسات، جدا کردن کشورها و امت اسلامی و بهره‌کشی از دانشمندان جهان اسلام را انجام دادند. استثمار قدیم به دنبال نفت و گاز و ثروت‌‌ها بود و الان به دنبال انرژی‌های موجود در کشورهای اسلامی است که مهم‌ترین آن انرژی نیروی انسانی کارآمد به ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی هستند.


آیت الله رئیسی با بیان اینکه اینها همه حلقه‌های یک زنجیر است، گفت: اقدام دیگر آنها به حاشیه بردن مسئله اصلی جهان اسلام، فلسطین، است. همه اینها برای نظام اسلام و امت اسلامی قدرت‌آفرین است و نظام سلطه سعی کرد این مؤلفه‌های قدرت را در امت اسلامی با پول، قدرت رسانه، علم و فناوری، توطئه و فتنه دچار خدشه و سستی کند.



براساس این گزارش،  در ابتدای این مراسم و بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، در سخنانی ضمن تشکر از حضور ریاست جمهوری و تبریک به مناسبت میلاد رسول گرامی اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: متأسفانه امروز در جهان اسلام شاهد جنگ و درگیری و خونریزی هستیم؛ به همین دلیل موضوع سی‌و‌پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی را «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» قرار دادیم.


وی ادامه داد: استکبار جهانی همواره در تلاش است تا با ایجاد جنگ و خونریزی حضور خود در منطقه را موجه جلوه دهد و به غارت کشورهای اسلامی بپردازد.


گزارشی آماری از کنفرانس سی و پنجم وحدت اسلامی


یادآور می‌شود این کنفرانس که امسال با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام» برگزار می‌شود تا ۲ آبان ادامه دارد. ۲۳۰ مهمان شامل ۵۲ مهمان بین‌المللی از ۱۶ کشور و ۱۸۰ مهمان از داخل کشور دراین کنفرانس حضور دارند. در دوره اخیر کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی از ۳۹ کشور پخشی می‌شود که ۳۶۰ سخنرانی به صورت وبینار انجام خواهد شد و ۱۸۰ سخنرانی خارجی و ۱۸۰ سخنرانی داخلی در کانال یک و ۱۰۰ سخنرانی داخلی در کانال دوم کنفرانس پخش خواهد شد.


مجموعه فعالیت‌های حضوری شامل سخنرانی‌های ۱۷ نفر از شخصیت‌های برجسته در ۴ جلسه اصلی و ۷ نشست تقریبی جانبی است و مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.


در بخش فضای مجازی کنفرانس وحدت ۲۴ نشست وبیناری با حضور ۱۵ سخنران از علما، فرهیختگان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی جهان اسلامی برگزار می‌شود که مجموعه افرادی از ۳۹ کشور جهان حضور خواهند داشت و سخنرانی در سایت کنفرانس قرار خواهد گرفت و بخش‌هایی از این سخنرانی‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی دنیا پخش خواهد شد.


اختتامیه این مراسم نیز شنبه، ۲ آبان، با سخنرانی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران