پژوهشی فقهی درباره حج کودکان پژوهشی فقهی درباره حج کودکان پژوهشی فقهی درباره حج کودکان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پژوهشی فقهی درباره حج کودکان پژوهشی فقهی درباره حج کودکان پژوهشی فقهی درباره حج کودکان پژوهشی فقهی درباره حج کودکان پژوهشی فقهی درباره حج کودکان

پژوهشی فقهی درباره حج کودکان

کتاب "حج کودکان" کوششی است در جهت شناسایی و تبیین چگونگی ادای مناسک حج کودکان. در این کتاب تلاش شده است تا با واکاوی ادله، حکم این دسته از حج گزاران و شیوه انجام مناسک آنان و نیز صحت و مشروعیت حج شان روشن و منقح گردد.

در عصر حاضر به علت سهولت سفر حج و انجام مناسک آن، بسیاری از حج گزاران، کودکان را نیز در سفر به مکه مکرمه با خود همراه می‌کنند تا آنان در سنین کودکی فضیلت انجام مناسک حج را درک کنند. از طرفی، یکی از شرایط عام تکلیف در باب حج، که احرازش لازم است، شرط بلوغ است؛ اما با این وجود میان روایات باب حج، کلماتی را از ائمه اهل بیت (ع)، در ارتباط با حج کودک و چگونگی انجام آن با کمک ولی و فضیلت و ثوابی که ولی کودک با مُحرم کردن و حج دادن کودک از آن بهره‌مند می‌شود، می‌توان یافت که این سؤال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا حج کودک نیز مشروعیت داشته و صحیح است یا خیر و در صورت مشروعیت حج کودک، شیوه معتبر در انجام هر یک از اعمال حج کودک چیست؟ به همین جهت لازم است حکم هر یک از فروعات مسئله برای کودک استنباط شود؛ زیرا به نظر می‌رسد از آنجا که کودک شرط بلوغ ندارد، کیفیت معتبر و احکام فروعات مختلف حج نسبت به او، تفاوت‌هایی داشته باشد.


کتاب حاضر، که آقای مهدی عبدی به تدوین آن همت گماشته، کوششی در جهت شناسایی و تبیین چگونگی ادای مناسک حج کودکان است. در این کتاب تلاش شده است تا با واکاوی ادله، حکم این دسته از حج گزاران و شیوه انجام مناسک آنان و نیز صحت و مشروعیت حج شان روشن و منقح گردد.


کتاب "پژوهشی فقهی پیرامون حج کودکان" نوشته حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبدی در گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت تهیه شده است. این کتاب توسط نشر مشعر در مهر ماه ۱۴۰۰ در ۲۲۷ صفحه و قطع وزیری منتشر شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران