کتاب «بررسی حکم فقهی ساخت بنا و کیفیت آن در اماکن حج» منتشر شد

کتاب «بررسی حکم فقهی ساخت بنا و کیفیت آن در اماکن حج» ، کوششی در جهت شناسایی و تبیین حکم فقهی ساخت بنا و کیفیت آن در مشاعر حج است.

یکی از مشکلات ادای مناسک حج، ازدحام جمعیتی است که در مشاعر حج ایجاد می‌شود. به نظر می‌رسد یکی از بهترین و اساسی‌ترین راهکارهای برطرف نمودن این مشکل، توسعه مشاعر حج و ساخت بناهای دائمی و مناسب برای اسکان حجاج در این مشاعر است.؛ ساختمان‌هایی که بتوانند بدون اشغال مساحت زیاد، جمعیت فراوانی را در خود جای دهد.


کتاب «بررسی حکم فقهی ساخت بنا و کیفیت آن در اماکن حج»  تحقیق و پژوهشی در صدد پاسخ به این سؤال است که از نظر فقهی ساخت بنا در این اماکن چه حکمی دارد و بنا بر قول به جواز ساخت بنا در این اماکن، چه شرایط و کیفیاتی در این ساختمان‌ها از نظر فقهی معتبر است. کشف پاسخ این سؤال می‌تواند به متولیان برگزاری مراسم حج کمک کند تا تصمیم مناسبی برای رفع مشکل ازدحام بگیرند و با تهیه امکانات مناسب، حجاج را در انجام هرچه بهتر این فریضه الهی یاری کنند.


نویسنده در این کتاب تلاش کرده است با واکاوی ادله، حکم انواع اراضی و ساخت بنا در آن و شیوه ساخت و صحت و مشروعیت آن را روشن کند. 


این کتاب به نویسندگی حجت الاسلام والمسلمین مهدی عبدی، در گروه فقه و حقوق پژوهشکده حج و زیارت تهیه و توسط نشر مشعر در مهر ماه ۱۴۰۰ در ۱۴۸ صفحه و در قطع وزیری منتشر شده است.




نظرات کاربران