به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد
به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند:

وبینار «وحدت اسلامی؛ کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در هند برگزار شد

به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در هند وبینار«وحدت اسلامی کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» در بمبئی، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، همزمان با فرا رسیدن هفته وحدت، به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و با همکاری کانال تلویزیونی بین المللی "وین"، کانال تلویزیونی اینترنتی "اس ان ان" و کانال اینترنتی "زین العبا " وبینار«وحدت اسلامی کلید رشد و پیشرفت جهان اسلام» با حضور ابوالفضل علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران و آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی برگزار شد.


در این ویبنار دکتر ذوالقرنین بای صاحب حکیم الدین رسول الحدود دعوت جماعت علوی بوهرا گجرات، دکتر رمیز راجا رئیس موسسه علمی علوم پیرا پزشکی منطقه ممبرا بمبئی و رئیس سازمان نهاد مردمی "بله ما می توانیم "، حجت الاسلام و المسلمین نظام الدین فخرالدین رئیس هیات امنای جامعه نظامیه و عضو مجلس قانون گذاری هند، سرکار خانم اماتول عاطیفه عضو هیات امنای اوقاف ایالت تامیل نادو و عضو کمیته حج ایالت تامیل نادو، دکتر عباس عالم رضوی استاد دانشکده رضوی بمبئی، سرکار خانم فاطمه مظفر عضو هیت امنای اوقاف ایالت تامیل نادو و سازمان قانونگذاری مسلمانان هند، محسن پاک آیین دیپلمات سابق و نویسنده از جمهوری اسلامی ایران، دانش ریاض رئیس رسانه خصوصی معیشت بمبئی و حجت الاسلام و المسلمین اسلم رضوی رئیس هیت امنای شیعه ایالت مهاراشترا حضور داشتند و عده کثیری از اساتید، دانشجویان و علاقمندان نیز شرکت کردند.


ابوالفضل علیخانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی طی سخنانی با تبریک و تهنیت میلاد پیامبر مکرم اسلام بیان داشت: مهم‌ترین موضوع اجتماعی در هر جامعه، مسأله وحدت و همبستگی آن جامعه است. تفرقه و اختلاف میان مردم در هر جامعه ای منجر به نابودی و از بین رفتن آن خواهد انجامید. دنیای اسلام نیز از این قاعده مستثنی نیست و وحدت مسلمین یکی از ضروریات جامعه اسلامی است؛ حتی جوامع اسلامی برای تأثیرگذاری بر دنیا و رشد اسلام در دنیا باید با یکدیگر اتحاد داشته و از تفرقه و تشتت جلوگیری کنند.


وی افزود: اسلام دین کامل با دستوراتی جامع می باشد و البته آخرین دین الهی است که از طرف خداوند سبحان به جهانیان عرضه شده است.


وی در ادامه گفت: امروز جهان اسلام با مشکلات بسیاری از سوی دشمنان دست به گریبان است. در بسیاری از کشورهای مسلمان گروههای تکفیری که دشمنان اسلام به صورت کامل از آنها پشتیبانی می کنند تشکیل شده اند تا دین اسلام را خدشه دار کنند. دشمنی های استکبار با جهان اسلام بسیار عمیق است اما کلید پیروزی امت اسلام وحدت است. همه مسلمانان می توانند با یکدیگر متحد شده و به مقابله با دشمنان خود بپردازند و راههای موفقیت را پیموده و به قله های کامیابی دست یابند.


دکتر ذوالقرنین بای حکیم الدین رسول الحدود دعوت جماعت علوی بوهرا گجرات نیز با تشکر و قدردانی از وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: نهضت مردمی ایران اسلامی که به حکومت اسلام ناب محمدی ختم گردید، نمونه ای عالی از وحدت و اتحاد میان مردم یک جامعه در جهان به شمار می رود که سرچشمه و الگویی برای مردم مسلمان و آزادی خواه امت اسلام تبدیل شده است. علوی بوهرا مراسم جشن میلاد نبی اکرم را در روز دوم ربیع الاول برگزار می کنند. همانطور که می دانید ربیع به معنی بهار است و این ماه یعنی بهار اول که همان تولد پیامبر عظیم الشان اسلام است.


وی در ادامه سخنان خود افزود: هنگامی که همه انبیاء از سوی خداوند متعال مبعوث شده اند وهمه به سوی او نیز می روند پس چه لزومی دارد که با هم تفرقه داشته باشیم. ما مسلمانان دارای یک کتاب، یک پیامبر، یک قبله هستیم پس تفرقه و نفاق که باعث انشقاق گروهها می گردد در میان امت اسلام بی معنا است. وحدت می تواند همه امت اسلام راگرد هم آورد و جامعه ای محکم و قوی شکل گیرد که الگوی دیگر جوامع گردد.



در ادامه خانم فاطمه مظفر عضو هیت امنای اوقاف ایالت تامیل نادو و سازمان قانونگذاری مسلمانان هند، نیز گفت: هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمانان و برادری شیعه و سنی است. خداوند به واسطه دین مبین اسلام، نعمت بزرگ تألیف قلوب را به مردم هدیه داد؛ نعمتی که همگان باید قدر آن را بدانند و از برکات آن برای تحکیم وحدت بهره گیرند. تکلیف و ضرورت ایجاب می‌کند جهان اسلام بدون تنش و هرگونه اختلاف نظر با وحدت کامل، مباحث فقهی و تفاوتهای تاریخی را کنار بگذارد و بیش از گذشته با وحدت به ریسمان الهی چنگ زنند.


وی در ادامه با اشاره به سفر خود به ایران اسلامی و دیدار با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی افزود: در سفر به ایران در کنفرانس وحدت جهان اسلام شرکت کردم و با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار داشتم. امروز ایران اسلامی نمونه ای موفق از وحدت و اتحاد میان مردم محسوب می گردد. نهضت مردم ایران نشان داد که می توان مشکلات را با اطاعت از دستورات الهی اسلام حل و فصل کرد و این دین آسمانی کامل ترین دین در میان ادیان است و می تواند پاسخگوی همه مشکلات مردم باشد.


در ادامه محسن پاک آیین دیپلمات و نویسنده جمهوری اسلامی ایران مهمان این وبینار بود که در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) بیان داشت: همه مسلمانان جهان باید در کنار یکدیگر قرار گیرند زیرا آنها اهداف مشترک و مشکلات مشترکی دارند که باید از این طریق حل و فصل گردد. به طور قطع و یقین مسلمانان اقدامات متعددی را با استفاده از وحدت انجام داده اند اما کافی نیست. ترویج وحدت، انسجام، اتحاد و تدبیر تنها راه نجات مسلمانان و جهان اسلام در برابر دسیسه های دشمنان و استکبار است. ما تأکید می کنیم که مسلمانان در پیروی از پیامبر گرامی اسلام (ص) نباید از تهدید قدرت ها، کفر و فوبیای بی عدالتی بترسند و واهمه داشته باشند.


وی در ادامه افزود: اگر شاهد بی عدالتی در مورد سوریه و افغانستان هستیم و یمن و شمال آفریقا را ناامن می بینیم، دیگر نباید سکوت کنیم. اگر جهان اسلام متحد باشد، فلسطین امروز نباید تنها باشد، دولتی در غزه که بر اساس آرای مردم فلسطین است نباید تحت فشار قرار گیرد و نباید تهدید به قطع حمایت شود مگر اینکه اصول خود را کنار بگذارد. جهان اسلام باید حمایت خود را از مردم و مقامات فلسطین یک صدا اعلام کند. باید از آنها در پایبندی به اصول خود حمایت کرد. اگر این اتفاق بیفتد، کسانی که باعث فجایع در سرزمین های اشغالی شده اند، دیگر نمی توانند چنین جنایات نفرت انگیزی را مرتکب شوند. با وجود همه این جنایات علیه مردم فلسطین، طرفداران به اصطلاح حقوق بشر کاملاً ساکت و بی تفاوت هستند. این از عدم وحدت در جهان اسلام نشأت می گیرد. این چیزی است که جهان اسلام امروز به آن نیاز دارد. جهان اسلام نباید اجازه دهد دشمنان از ضعف میان آنان استفاده کنند. بدانید که این دشمنان به تنهایی قوی نیستند. ما در ایران، دست دوستی را به سوی همه مسلمانان دراز می کنیم. جمهوری اسلامی ایران خواهان وحدت، انسجام و اتحاد میان همه مسلمانان است.


همچنین حجت الاسلام و المسلمین اسلم رضوی رئیس هیئت امنای شیعه ایالت مهاراشترا نیز اظهار داشت: پیامبر عظیم الشان اسلام پیامبر رحمت برای جهانیان هستند و دین اسلام کاملترین دین در میان ادیان الهی است. مخالفان و دشمنان دین اسلام همچون یهودیان و مسیحیان دشمنان دین اسلام هستند و قسم خورده اند که به این دین الهی و پیروان آن ضربه زنند و مسلمانان بایستی هوشیار باشند تا در مقابل آنها به صورت یکپارچه ایستادگی نمایند و این تنها با اتحاد و وحدت میان همه گروههای مسلمان اتفاق می افتد.


وی با اشاره به تاریخچه زمان تبعید رهبر انقلاب اسلامی در دوره تاریک ستم شاهی بیان داشت: هنگامی که رهبر مدبر و شجاع انقلاب اسلامی امام خامنه ای در سیستان و بلوچستان بودند، همه علما و اندیشمندان اهل سنت را گرد هم آوردند و اعلام کردند که از ۱۲ ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول هفته وحدت اسلامی می باشد و البته این ایده والا و مدبرانه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شکل جامعی به خود گرفت و توانست مسلمانان را به قدرت عظیم خود آگاه کند. دقیقا دشمنان اسلام از وحدت مسلمانان و بیدار شدن وجدان های خفته می ترسند.


پس از وی، مولانا نظام الدین فخرالدین رئیس هیات امنای جامعه نظامیه و عضو مجلس قانون گذاری هند نیز ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران گفت: پروردگار جهانیان، اسلام را به عنوان دین وحدت، همدلی و همبستگی معرفی می‌کند، بزرگترین ابزار و سلاح دشمنان این دین مبین نیز از ابتدای آغاز رسالت پیامبر تاکنون، تفرقه‌افکنی بوده است در حالی که مسلمانان می‌توانند با تکیه بر مشترکات بسیاری که دارند در برابر این دسیسه ها، صف واحدی را تشکیل دهند.


وی به دسیسه های دشمنان و استکبار جهانی اشاره کرد و افزود: باید به خاطر آورد اختلافاتی که میان کشورهای اسلامی و حتی گروه های اسلامی ایجاد می شود همگی به توطئه دشمنان اسلام باز می گردد. سران دولت‌ها و گروههای اسلامی بایستی توجه داشته باشند که این اختلافات باعث از بین رفتن خودشان می شود. افرادی که بین شیعه و سنی در کشورهای اسلامی اختلاف می‌اندازند، نه شیعه هستند و نه سنی؛ این‌ها همان ایادی استعمار و دشمنان قسم خورده اسلام هستند که می‌خواهند کشورهای اسلامی را نابود کنند و مسلمانان را ضعیف جلوه دهند. اگر اختلافات از بین رود شاهد دوران درخشان جهان اسلام در همه زمینه ها خواهیم بود.


همچنین آقای دانش ریاض سر دبیر نشریه معیشت بمبئی نیز ضمن تبریک و تهنیت بیان داشت: به درستی وحدت کلید رشد و ترقی جهان اسلام است. هفته وحدت نماد همدلی، اخلاق‌ محوری و عظمت مسلمین و برادری شیعه و سنی است؛ به نوعی می‌توان گفت که هفته وحدت نماد پیمان بستن با راه و روش اسلام ناب محمدی و خط امام و رهبری است. هفته وحدت به این معناست که شیعه و سنی باید در مشترکات با هم وحدت و انسجام داشته باشند و در جهت زدودن اختلافات و همچنین، مقابله با دشمن مشترک یعنی صهیونیست، وهابیت و تکفیری‌ها اقدام کنند.


وی تصریح کرد: بنیان گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) به خوبی می دانستند که وحدت می تواند کلید رشد جهان اسلام و مقابله با دشمنان باشد. در پایان سخنرانی، وی شعری از شاعر پر آوازه از اقبال لاهوری را در مورد وحدت خواند.


دکتر رمیز راجا رئیس موسسه علمی علوم پیرا پزشکی منطقه ممبرا بمبئی نیز در این ویبنار به سخنرانی پرداخت و گفت: به درستی وحدت کلید موفقیت برای تمامی گروه های مسلمانان است. امروز شاهد آن هستیم که شش کشور جهان اسلام دچار جنگ های خانه سوز هستند. فقر در این کشورها به صورت گسترده رشد پیدا کرده است، زنان هنوز در بسیاری از کشورهای اسلامی به سطح و جایگاه واقعی خود نرسیده اند. کشورهای مسلمان بایستی اصلاحات را از خود شروع کنند و همه کشورها و مسلمانان برای از بین بردن فقر در همه ابعاد بایستی نسبت به وحدت و انسجام میان خود همت گمارند. باید گفت که وجود صلح و فضای آرام موجب رشد و ترقی بوده که دستاورد وحدت برای امت اسلام است.


وی با اشاره به فعالیت های سازمان مردم نهاد "بله ما می توانیم" اظهار داشت: در دوران انتشار ویروس کرونا و درگیر شدن خانواده های بسیار با این ویروس این سازمان توانست با جمع آوری کمک های مردمی از دویست خانوار مسلمان حمایت کند و علاوه بر آن بسیاری از دانش آموزان مستضعف جامعه مسلمانان را مساعدت نماید.


در ادامه سرکار خانم اماتول عاطیفه عضو هیات امنای اوقاف ایالت تامیل نادو و عضو کمیته حج ایالت تامیل نادو نیز ضمن عرض تبریک و تهنیت و تشکر از خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی گفت: وحدت بین مسلمانان جهان موجب هماهنگی، همدلی و هم افزایی آنها می‌شود؛ بنابراین وحدت در جهان اسلام عنصری مهم است. برخی تصور می‌کنند وحدت به معنای فراموش کردن عقاید و ذوب شدن در یکدیگر است؛ در حالی که وحدت، یکی شدن سیاست‌ها است. آیات متعدد قرآنی همه مسلمانان و حتی همه انسانها را به وحدت فرا می خواند ولی در جوامع جهانی شاهد اختلافات جدی و جنگهای متعدد هستیم.


دکتر عباس عالم رضوی استاد دانشکده رضوی بمبئی با عرض تبریک به مناسبت هفته وحدت و خجسته میلاد پیامبر عظیم الشان اسلام اظهار داشت: لزوم حفظ وحدت میان مسلمین از جمله اموری است که همواره از سوی بزرگان و رهبران مذهبی مسلمان مورد توجه قرار گرفته است. آشنایی پیروان مذاهب با عقاید یکدیگر، اگر همراه با هتک به معتقدات سایر مذاهب نباشد، نه ‌تنها موجب تفرقه نمی‌شود، بلکه مانع از اتهام و دروغ‌پردازی دشمنان اسلام و مسلمین نیز می‌شود.


در پایان آشوری وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی نیز موضوع وحدت اسلامی را از موضوعات بسیار مهم دانست و گفت: اسلام ناب محمدی این موضوع مهم را به مسلمانان مستقیم و غیر مستقیم آموزش داده است اگر در سنت و سیره پیامبر و همچنین به تاریخ اسلام بنگریم می توانیم موارد متعددی را دریابیم، پیمان عقد اخوت را می توان آموزش غیر مستقیم تلقی نمود. از سوی دیگر دشمن شناسی و مقابله با آنها نیز در گرو داشتن علم کافی است و یکی از روشهای مقابله اتحاد و همدلی مسلمانان است.


علاقمندان می توانند جهت استفاده و بهره برداری از این وبینار به آدرس  https://youtu.be/cZexsMqkNz۴ در کانال یوتیوب خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در بمبئی مراجعه کنند.




نظرات کاربران