تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام

تطهیر هفتگی ۲ هزار تخته قالی در مسجدالحرام

تولیت مسجدالحرام هر هفته ۲ هزار تخته فرش را از مسجد به قالی‌شویی ویژه این مکان مقدس منتقل کرده و همین تعداد فرش شست‌‌‌وشو داده شده را در مسجد پهن می‌کنند.

به گزارش العربیه، مسئولین مسجدالحرام هر هفته ۲ هزار تخته فرش را از این مسجد به قالی‌شویی منتقل کرده و همین تعداد تخته فرش شسته، ضدعفونی و معطر شده را جایگزین آن می‌کنند.


ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی به صورت شبانه‌روزی به امر نظافت، استریل و عطرافشانی فرش‌های مسجدالحرام می‌پردازند و هر هفته ۱۵۰۰ تخته فرش در داخل قالی‌شویی ریاست کل و واقع در منطقه کدی مکه مکرمه شست‌و‌شو می‌شود تا از تمیز بودن فرش‌ها برای حفظ سلامتی زائران خانه خدا اطمینان حاصل شود.


جابر الودعانی، رئیس اداره تطهیر فرش‌های مسجدالحرام می‌گوید: ریاست کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی در منطقه کدی مکه مکرمه یک قالی‌شویی ویژه شست‌و‌شو و نظارت بر فرش‌های مسجدالحرام تأسیس کرده است که به جدیدترین ابزارها و تجهیزات ویژه در زمینه نظافت و شست‌و‌شو و نگهداری فرش‌ها با فناوری بالا مجهز است.



وی افزود:‌ تیمی از متخصصان هم بر مراحل شست‌وشوی فرش‌های مسجدالحرام نظارت می‌کنند تا از انجام آن طبق اصول فنی و عاری بودن آن از هر گونه عیبی با استفاده از آخرین فناوری‌های روز اطمینان حاصل کنند.


او افزود: هر هفته ۲ هزار تخته فرش به قالی‌شویی منتقل می‌شود و همین تعداد فرش شسته شده از قالی‌شویی تحویل مسجدالحرام داده می‌شود.


وی گفت: مرحله نخست شست‌و‌شوی فرش‌های مسجدالحرام گرفتن گرد و غبار و خاک فرش‌ها با فناوری‌های باکیفیت آغاز می‌شود و در مرحله دوم با مواد ضد عفونی کننده و مواد شوینده فرش‌ها شست‌وشو داده می‌شوند و سپس خوب آبکشی می‌شوند و در مرحله سوم فرش‌ها را در لوله‌های مخصوصی قرار می‌دهند تا آب آن خشک شود و در مرحله چهارم و نهایی فرش‌ها را روی چوب‌هایی زیر نور خوشید پهن می‌کنند و در همین حین فن‌هایی را هم مقابل فرش‌ها روشن می‌کنند تا عملیات خشک شدن فرش را تسریع دهد؛ سپس فرش‌ها را با جاروبرقی جارو می‌کشند و بار دیگر ضدعفونی و استریل شده و با گلاب طبیعی هم معطر می‌کنند و سپس بسته‌بندی و به انبار منتقل می‌شوند.


 



 


الودعانی با بیان اینکه هر ساعت ۲۴۰ متر از فرش‌های مسجدالحرام در این کارگاه شست‌وشو داده شده و به انبار منتقل می‌شوند، گفت: در حال حاضر ۲۶ هزار تخته فرش آماده انتقال به مسجدالحرام است. این قالی شویی همچنین دارای کارگاهی مجهز به جدیدترین دستگاه‌ها برای ترمیم فرش‌های آسیب‌دیده است.


او همچنین گفت: در عین حال در داخل مسجدالحرام هم تجهیزات برای شست‌و‌شوی فوری فرش‌ها و جارو کشیدن و نظافت و ضدعفونی آنها در طی شبانه‌روز وجود دارد.




نظرات کاربران