همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد

همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» در قم برگزار شد

همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه»  با حضور جمعی از اساتید، نخبگان و اعضای اندیشکده‌های حوزوی و دانشگاهی در قم برگزار شد و در جریان این همایش رونمایی از کتاب «دین و حکمرانی» نیز  صورت گرفت.

همایش «علم حکمرانی و حکمرانی عالمانه» اندیشکده‌ها در افق ۱۴۰۴ و اختتامیه رویداد دین و حکمرانی عصر امروز با حضور جمعی از اساتید، نخبگان و اعضای اندیشکده‌های حوزوی و دانشگاهی در سالن همایش‌های دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این همایش هدف ازبرگزاری چنین هم‌اندیشی‌های پژوهشی حوزوی را بیان کمبودها و بررسی مسائل و بروز رسانی جنبه های مختلف پژوهشی عنوان کرد.



وی مسئله محوری را در پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزه‌های علمیه اصل مهمی دانست و اذعان کرد: حوزه از دستاورد نهایی تحقیقات اندیشکده‌هایی که منتخب هستند و وزانت علمی دارند حمایت می‌کند.


سید محسن دهنوی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این همایش شکل‌گیری منشایت دینی قوانین را کار حوزه دانست و گفت: طی سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در زمینه پژوهشی اندیشکده‌های حوزوی شکل گرفته است که بسیار امیدوار کننده است.


دهنوی مطرح کرد: نسبت فتوا با قانون یکی از مسائل بسیار مهمی است که در پژوهشکده‌های حوزوی مورد بررسی قرار گرفته است چرا که گاهی قوانین جامعه با فتوای مراجع مغایرت دارد.


دهنوی یکی از نیازهای مهم دیگر را قرار گرفتن حوزه بر فراز برنامه هفتم ذکر کرد و گفت: حوزه باید در جریان برنامه هفتم ریل‌گذاری کند تا مجلس بر اساس آن قانونگذاری کند؛ مجلس آماده قانونگذاری بر اساس ریل‌گذاری حوزه است، آیا حوزه هم آمادگی ورود به این عرصه را دارد؟



عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: مسیر اندیشکده‌های پژوهشی حوزوی مسیر کوتاه‌تر و شدنی‌تری برای اصلاح مسائل و حکمرانی عالمانه است.


علیرضا داوودی دبیر رویداد دین و حکمرانی نیز در ادامه این برنامه با بیان اینکه طراحی نخستین این رویداد بر اساس نشست‌های مسئله محوری بود که در مجلس شورای اسلامی شکل گرفت، گفت: ۱۱ نشست مسئله محور در مجلس شورای اسلامی از شهریور ماه سال ۱۳۹۹ تا پایان سال شکل گرفت و در جریان این نشست‌ها همکاری میان اندیشکده دین و حکمرانی و اندیشکده‌های دانشگاهی شکل گرفت.


دبیر رویداد دین و حکمرانی ایجاد این رویداد مستقل را نتیجه همکاری اندیشکده دین و حکمرانی و اندیشکده‌های دانشگاهی دانست و گفت: هدف از شکل‌گیری آن آشناسازی طلاب با علم حل مسئله با رویکرد دینی بود.


داوودی افزود: نگاه حاکم بر این رویداد این بوده است که از علم حل مسئله در درون حوزه‌ها استفاده شود و با ترکیب حل مسئله و رویکردهای دینی پاسخ جدیدی به نیازها و مسائل جمهوری اسلامی داده شود.


حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این برنامه ورود حوزه‌ها در راستای ایجاد منشایت دینی در مرحله شکل‌گیری قوانین را ضروری برشمرد و گفت: منشایت دینی قوانین فارغ از فعالیت شورای نگهبان است چرا که شورای نگهبان فعالیت نظارتی دارد.



وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه « علاوه بر پژوهش و تولید محتوای ناظر به تحقق، محقق شدن فقه نیز وظیفه حوزه‌ها است.» بیان کرد: عرصه تحقق، نقطه اعتبارسنجی دانسته‌ها و تعیین کننده موارد علمی است که باید به صورت جدی پیگیری شود.


در ادامه این مراسم از افراد و تیم‌های برتر میز فقه و حقوق، رسانه، آسیب‌های اجتماعی و جهان اسلام تقدیر به عمل آمد.


در بخش پایانی این مراسم از کتاب «دین و حکمرانی» که خروجی ۱۱ نشست در جریان رویداد دین و حکمرانی است رونمایی شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران