کتاب «سیاست و زیارت در حجاز» منتشر شد

کتاب «سیاست و زیارت در حجاز: از آغاز تا سقوط خلافت عباسی» به همت گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، کتاب «سیاست و زیارت در حجاز: از آغاز تا سقوط خلافت عباسی» از سوی گروه تاریخ و سیره پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.


در دیباچه این کتاب آمده است : با توجه به اهمیت و مشروعیت‌بخشی حرمین شریفین به حکومت‌ها، زیارت حرمین شریفین در بیشتر ادوار با سیاست عجین شد؛ چراکه دولت‌های اسلامی صاحب نفوذ در حرمین هرگز خود را بی‌نیاز از بهره‌برداری از حج و زیارت در امور سیاسی ندیده‌اند. آنها برای بهره گرفتن از زیارت، اقدامات گوناگون عمرانی، رفاهی و فرهنگی را در حجاز انجام دادند تا دل‌های مسلمانان را به دست آورند. خلأ کار در این حوزه ایجاب می‌کرده تا رابطه بین حج و زیارت و تحولات سیاسی مشخص شود.


در پژوهش حاضر سیر تاریخی شکل‌گیری فرهنگ زیارت و مبانی و روند توسعه زیارتگاه‌ها در میان مسلمانان و فرق اسلامی و نحله‌ها در عصر عباسیان (۱۳۲ ـ ۶۵۶ ق.) از منظر تاریخی  بررسی شده است.


عباسیان در مدت طولانی حکومت خود می‌خواستند به نوعی بغداد را به مقری باشکوه برای آغاز و پایان مراسم حج تبدیل کنند. همچنین علاقه داشتند مراسم مذهبی را با سیادت و ارتباط خانوادگی خلفا با خاندان رسالت پیوند دهند. عباسیان در دوره اول دولت خود که عصر اقتدار بود، تا جایی که ممکن بود، خویشاوندان خود را بر امارت حرمین می‌گماشتند و تحولات این کانون‌های مقدس را به دقت زیر نظر داشتند.


به جز عباسیان، دولت‌های دیگری مانند فاطمیان نیز که در دوره یاد شده، در مقطعی بر حرمین سیادت یافتند، از زیارت در راستای اهداف خود بهره‌برداری می‌کردند. ارسال هدایا و کمک مالی به ساکنان حرمین، مرمت راه‌های منتهی به حرمین و تأمین امنیت زائران در مسیر، از آن جمله است.


تحقیق پیش رو که به زیارت در حجاز از آغاز اسلام تا سقوط خلافت عباسی اختصاص دارد، حاصل پژوهشی است که به قلم دکتر امین‌رضا توحیدی و دکتر مصطفی پیرمرادیان نگاشته شده است.


این کتاب در آبان ماه ۱۴۰۰ توسط نشر مشعر در ۲۳۱ صفحه و در قطع رقعی منتشر شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران