برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان

برگزاری مراسم بزرگداشت اقبال لاهوری در خانه فرهنگ ایران در پاکستان

همزمان با یکصد و چهل چهارمین زادروز ˈاقبال لاهوریˈ شاعر نام آور، فیلسوف پاکستانی و پارسی زبان، ویژه برنامه‌ مثنوی خوانی و تبیین زندگانی علامه اقبال به اهتمام رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در محل خانه فرهنگ کشورمان در شهر «راولپندی» برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مراسم فرهنگی-ادبی بزرگداشت زادروز علامه محمد اقبال که به اقبال لاهور و شاعر مشرق معروف است، به همت خانه فرهنگ ایران و با حضور شخصیت‌های ایرانی و پاکستانی برگزار شد.


در این مراسم که «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، برخی از اساتید زبان فارسی دانشگاه‌های اسلام‌آباد، شخصیت‌های مذهبی، علمی و فعالان مدنی حضورداشتند شرکت کنندگان با تبیین سوابق شخصیت اقبال لاهوری به خصوص گنجینه و دیوان اشعار وی، تلاش‌های علامه اقبال در زمینه احیای اتحاد مسلمانان در شبه قاره و انگیزه‌سازی برای ملت‌ها جهت دستیابی به آزادی و استقلال را ستایش کردند.


شخصیت‌های پاکستانی با اشاره به آرمان‌های اقبال و ایده‌های وی درباره پیشرفت جوامع اسلامی از جمله تشکیل یک کشور مستقل برای مسلمانان، خواستار بهره گیری از ایده‌ها و افکار اقبال لاهوری در حل چالش‌های مشترک شدند.


اقبال لاهوری، پل مستحکم فرهنگی میان ایران و پاکستان


احسان خزاعی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پاکستان درباره تلاش‌های علامه اقبال در زمینه اتحاد، ترویج زبان فارسی و محبوبیت این فیلسوف مسلمان میان ملت‌های منطقه از جمله ایران و پاکستان سخنرانی کرد.


وی گفت: زبان فارسی در منطقه پهناور شبه قاره به خاطر آثار گرانبهای وی و عشق و ارادت علامه اقبال به ایران زمین زنده است، افق چشم‌اندازها با افکار و نظرات علامه اقبال به نتیجه رسیده و مردم پاکستان و دیگر ملت‌ها نیاز بیشتر در درک مفهوم سخنان اقبال با توجه به پیام اسلامی وی دارند.



خزاعی تاکید کرد: اشعار و آثار علامه اقبال به عنوان نماد اسلامی برای جهانیان مثال زدنی است.


وی اظهار داشت: اقبال کشمیر را ایران صغیر خواند، به فرهنگ ایران زمین عشق می‌ورزید و آن را کشوری زیبا می‌دانست لذا هر زیبایی را به ایران تشبیه می‌کرد.


نماینده بنیاد سعدی در پاکستان تاکید کرد: به یقین اقبال لاهوری پل مستحکم فرهنگی بین ایران و شبه قاره و به ویژه پاکستان است که توانست با احیا و رواج زبان فارسی پیوندهای ادبی و فرهنگی مستحکمی را برقرار نماید لذا تا اقبال بین مردم پاکستان زنده است، زبان فارسی نیز زنده است.


اقبال لاهوری معروف به علامه اقبال شاعر، فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی بود که اشعار زیادی نیز به زبانهای فارسی و اردو سروده ‌است. اقبال نخستین کسی بود که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان هندی مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال در این کشور به طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.


این شاعر نامدار در سال آبان ۱۲۵۶ شمسی (۹ نوامبر ۱۸۷۷میلادی) متولد شد و در اول اردیبهشت ۱۳۱۷ در ۶۱ سالگی دیده از جهان فرو بست.




نظرات کاربران