اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود

اعزام کاروان های زیارتی به سوریه طی دو ، سه هفته آینده آغاز می شود

جمهوری اسلامی ایران و سوریه برای از سرگیری اعزام کاروان های زائران ایرانی به این کشور طی امضای تفاهمنامه ای به توافق رسیدند و مقرر شد در گام نخست سالانه 100 هزار زائر ایرانی عازم سفرهای زیارتی سوریه شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت ؛ علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در این رابطه اعلام کرد: به موجب این یادداشت تفاهم،  برنامه ریزی شده اقدامات اجرایی برای انعقاد قرارداد با صاحبان هتل های مناسب و شرکت های خدمات دهنده حمل و نقل و تغذیه و تدارکات آغاز شود و امید است ظرف هفته های آینده اعزام اولین کاروانهای زائران را به سوریه آغاز کنیم.


وی تصریح کرد : همزمان با این اقدامات دستورالعمل های لازم به دفاتر زیارتی نیز برای ثبت نام و سازماندهی و اعزام زائران ارسال می شود.


اینک بعد از شروع مجدد سفرهای عتبات عالیات در عراق طی هفته های اخیر ، موضوع برقراری سفرهای زیارتی سوریه خبر خوبی برای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است بویژه که سفرهای زیارتی به سوریه بعد از نزدیک به یک دهه جنگ و درگیری در این کشور دوباره از سر گرفته شود.


رئیس سازمان حج و زیارت بعد از 4 روز پیگیری و مذاکره با طرف های سوری در موضوعات مختلف پنجشنبه گذشته در آخرین روز سفر خود به دمشق طی نشستی با وزیر سیاحه و گردشگری سوریه در خصوص آغاز این سفرها و تدبیر و چگونگی انجام و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز برای ساماندهی این سفرها در ابعاد مختلف به تفاهم رسید.



رشیدیان در پایان این نشست وانعقاد یادداشت تفاهم اعلام کرد: زمینه برای اعزام و سفر زائران ایرانی برای زیارت حرم مطهر حضرت زینب (س) فراهم شده است و با توجه به ارادت و عشقی که مردم ایران نسبت به عقیله بنی هاشم و نیز حضرت رقیه دارند امیدواریم به زودی شاهد حضور زائران ایرانی در این مرقدهای مطهر باشیم .


رشیدیان تصریح کرد : با توجه به شرایط کنونی سوریه بویژه بعد از تحولات اخیر و برقراری  امنیت در این کشور و حضور زائرانی از کشورهای مختلف، مهمترین خواسته و تاکید ما برای اعزام زائران ایرانی و برقراری سفرهای زیارتی به این کشور مساله امنیت بود.


وی عنوان کرد : از سویی با توجه به شرایط کرونایی حفظ سلامت زائران اولویت اصلی و مهم دیگر ما می باشد که با توجه به بررسی های صورت گرفته و جلساتی که برگزار شد دولت سوریه تمهیدات لازم را برای سفر زائران ایرانی در سلامت و امنیت کامل به این کشور فراهم می کند .


برپایه این گزارش، رئیس سازمان حج و زیارت در سفر خود در دیدار با وزیران گردشگری ، اوقاف ، کشور ، حمل و نقل و بهداشت سوریه گفت و گو و مذاکره کرد .


*تامین امنیت و سلامت زائران اولویت در برقراری سفر سوریه


با توجه به اهمیت موضوع امنیت در دیدار با وزیر کشور سوریه ، برقراری و تامین امنیت زائران ایرانی از جمله مباحث محوری برای از سرگیری اعزام ها به سوریه بود و در دیدار با وی تاکید شد : در رابطه با تامین امنیت زائران ایرانی از زمان ورود تا خروج از سوریه با مسوولان وزارت سیاحه و گردشگری گفت و گو و رایزنی های لازم انجام شده است.



رشیدیان با ابراز خرسندی از برقراری امنیت در کشور سوریه و اینکه نظرات وزارت کشور بابت تامین امنیت زائران هم قابل توجه و مهم می باشد، گفت: در ماه های اخیر امنیت حاکم در سوریه از شرایط مناسبی برخوردار بوده است.


رشیدیان اهتمام به رعایت پروتکل های بهداشتی برای از سرگیری اعزام ها در کنار تامین امنیت زائران را نیز از دیگر ضرورت ها می دانست و در دیدار با وزیر بهداشت سوریه عنوان کرد که ما با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی  و جمعیت هلال احمر کشورمان پروتکل هایی را برای سفرهای زیارتی تهیه و مدون کرده ایم که به طور قطع در زمان اعزام ها زائران تا بازگشت آنها از سفر مبنای عمل قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه روند واکسیناسیون علیه کرونا نیز در جمهوری اسلامی ایران مطلوب است ، گفت:  موضوع واکسیناسیون در اعزام ها و انجام تست پی. سی. آر‌. از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت در زمان اعزام و بازگشت زائران با جدیت دنبال خواهد شد و امیدوارم با کمک شما بتوانیم خدمات بهداشتی و درمانی را همزمان با شروع اعزام ها به بهترین شکل برای زائرین ایرانی  داشته باشیم.



رشیدیان در این دیدار تصریح کرد: در پی آن هستیم با همکاری و کمک وزارت بهداشت سوریه درمانگاه هایی را برای خدمات رسانی به زائران ایرانی راه اندازی کنیم همانگونه که این خدمات قبلا هم در زمان اعزام زائران به سوریه انجام می گرفت.


رییس سازمان حج و زیارت کشورمان ،اهتمام به تامین و حفظ سلامت، عزت، کرامت و امنیت زائران ایرانی برای از سرگیری اعزام ها را از جمله اولویت هاخواند و تصریح کرد: مسلماً همکاری و هماهنگی مسوولان کشور سوریه در بحث حضور زائران ایرانی و ارائه خدمات مناسب در این زمینه موثر خواهد بود.


وزیر کشور سوریه هم تاکید کرده بود که آمادگی کامل برای تامین امنیت زائران ایرانی را دارند و وزیر بهداشت این کشور هم با بیان اینکه تمام امکانات و ظرفیت های لازم برای ارائه خدمات به زائران تدارک شده است، گفت: مسأله صحت و سلامت زائران ایرانی از بدو ورود تا خروج برای ما بسیار مهم است و به آن توجه خواهیم داشت.


ضمن آنکه رشیدیان در این سفر در زمینه نقل زائران نشستی با وزیر حمل و نقل سوریه داشت و طی آن تاکید کرد نقل و انتقال مناسب زائران نیازمند همکاری شرکت های هواپیمایی ایرانی ونهادهای مربوطه سوری است وبا توجه به امضا تفاهم‌نامه ورود شرکت های هواپیمایی ایران برای انتقال زائران ایرانی امر مهمی است و در این میان بهره گیری از ظرفیت طرف های سوری هم می تواند به انتقال بهتر زائران کمک کند.



وی عنوان کرد : در این راستا مذاکرات ما با وزیر سیاحه و گردشگری برای ورود سالانه ۱۰۰ هزار زائر انجام شد و امید است در مرحله اجرایی به خوبی این امر عملیاتی شود.


وزیر حمل و نقل سوریه هم با استقبال از برقراری دوباره سفرهای زیارتی گفت : در رابطه با اعزام زائران ایرانی هر آنچه که در توان داریم انجام می دهیم .


زهیر خزیم افزود : به طور قطع در بحث نقل و انتقال زائران همه گونه کمک خواهیم کرد.


پس از امضای تفاهم نامه با توجه به ابعاد مختلف نیازها و ضرورت های برقراری این سفر زیارتی ، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز تصریح کرد: دولت سوریه تمهیدات لازم برای سفر زائران ایرانی را به کشور سوریه توام با سلامت و امنیت کامل فراهم می کند.


وی عنوان کرد: همچنین توافق کردیم با همکاری وزارت سیاحه سوریه از خدمات اقامتی ، حمل و نقل و تغذیه و تدارکات مناسب برای اعزام زائران ایرانی به سوریه به زودی استفاده کنیم و بتوانیم سفرهای زیارتی زائران ایرانی و مشتاقان زیارت حضرت زینب (س) را فراهم نماییم.



وی در این رابطه از برخی اماکن اقامتی از جمله هتل ها و رستوران ها به منظور اطلاع از امکانات و ظرفیت های آنها برای خدمات دهی به زائران ایرانی نیز بازدید کرد.


رئیس سازمان حج و زیارت که چند هفته قبل، از آغاز مجدد سفرهای عتبات در عراق به صورت هوایی آن هم با لغو روادید خبرداده بود اینک نیز اعلام کرد : از هفته گذشته اولین کاروان های ایرانی عازم عتبات عالیات شدند  و امید است به زودی شاهد حضور زائران ایرانی در زینبیه وزیارت حرم ها و اماکن متبرکه در سوریه باشیم اما زمان دقیق این امر بعد از فراهم شدن مقدمات اجرایی کار مانند قراردادهای اخذ خدمات لازم با شرکتهای خدماتی و صاحبان مراکز اقامتی اعلام خواهد شد.


لازم به ذکر است که سفرهای بین سوریه و ایران نیازی به روادید ندارد و فقط با داشتن گذرنامه‌ معتبر انجام می شود.


*سفر مسافران سوری به ایران هم در آینده اجرایی می شود


این در حالی است که طرف سوری هم جریان امضای تفاهمنامه علاقمندی خود را برای گسترش و تنوع مبادله گروه های زیارتی و گردشگری در جریان امضای این تفاهمنامه اعلام کرد.


وزیر گردشگری سوریه گفت : ما خواهان برقراری هر چه زودتر این سفرها هستیم و با توجه به شرایط کرونایی و ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی توافق شد در کوتاه ترین زمان ممکن ورود کاروان های زیارتی ایران شروع شود.


محمد رامی مارتینی افزود: از سویی ما دفاتر گردشگری خود را تشویق می کنیم در آینده نزدیک برای اعزام گردشگر به ایران برنامه ریزی کنند، سفرهایی که علاوه بر بُعد زیارتی جنبه سیاحتی و گردشگری هم خواهد داشت .


امضای این تفاهمنامه به عنوان نخستین گام مهم در مسیر برقراری مجدد اعزام کاروان های زیارتی ایران به سوریه بعد از حدود یک دهه تلقی می شود. سفرهای زیارتی به سوریه از سال 1390 که این کشور درگیر جنگ شده بود متوقف گردیده بود .


این سفرها و اعزام کاروان های زیارتی در سال 1398 بعد از جنگ این کشور به صورت محدود از سر گرفته شد اما با شیوع کرونا دوباره متوقف شد وهمچون عمره و سفرهای عتبات در این 2 سال انجام نشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران