ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند

ربات‌های راهنما وارد مسجدالحرام شدند

مسجدالحرام از سیستم هوشمند جدید مبتنی بر ربات‌ها برای راهنمایی افراد استفاده می‌کند. در این سیستم، ربات‌هایی حضور دارند که به ۱۱ زبان زنده دنیا صحبت می‌کنند.

به گزارش مردم فردا به نقل از گلف نیوز، ریاست اماکن مقدس عربستان گفت که دستیاران الکترونیکی جدید به دنبال افزایش دسترسی برای همه هستند.


زائرانی که از مسجد جامع مکه بازدید می‌کنند اکنون می‌توانند از راهنما‌های جدید و ربات‌های چهار چرخ راهنمایی دریافت کنند.



این ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با صفحه‌نمایش لمسی ۲۱ اینچی، در اطراف مسجد حرکت می‌کنند و به سؤالات پاسخ می‌دهند یا در مورد مراسم اجباری متفاوتی که نمازگزاران باید انجام دهند راهنمایی می‌کنند. افزون بر این ها، یک سیستم توقف هوشمند از برخورد آن‌ها با افراد یا اشیاء جلوگیری می‌کند.



برای سهولت ارتباط، ربات‌ها به ۱۱ زبان از جمله چینی، روسی، انگلیسی، فرانسوی، فارسی و ترکی صحبت می‌کنند. حتی می‌تواند به ارتباط مردم با شیوخ و علمای مذهبی به زبان‌های مختلف کمک کند.



رسانه‌های دولتی عربستان گزارش دادند که ریاست کل امور مذهبی عربستان، هدف از استفاده این ربات‌ها را توسعه و تحول در سطح و سهولت خدمات ارائه شده به مؤمنان در سفر به مکه دانست.


اما این راهنما‌های رباتیک و جدید تنها کمک کننده‌های خودکار در مسجد الحرام در مکه نیستند. همچنین ربات‌های تمیزکننده خودکاری وجود دارد که محل را استریل کرده و در نتیجه به جلوگیری از گسترش همه‌گیری کرونا کمک می‌کند. ربات‌های دیگر بین ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر در محل پرسه می‌زنند تا آب مقدس زمزم را، توزیع کنند. هر دو نوع ربات، بدون دخالت انسان با استفاده از سیستم‌های هوشمند کار می‌کنند.



ربات هوشمند با وزن ۳۰۰ کیلوگرم می‌تواند ۶۸.۱۴ لیتر آب را برای تمیز کردن حمل کند. می‌تواند تا سرعت ۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند، از دوربین‌ها و سنسور‌های بالای سر برای شناسایی طرح‌ها و جلوگیری از برخورد با افراد و موانع استفاده می‌کند.




نظرات کاربران