نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی

نقض گسترده حقوق کودکان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی از ابتدای سال تاکنون ۱۱۴۹ کودک را دستگیر کرده است که دوسوم آن‌ها تحت شکنجه بدنی قرار گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل ازایکنا، باشگاه اسرای فلسطین با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کودک از هدف قرار گرفتن کودکان فلسطینی به واسطه دستگیری روزانه ده‌ها تن، بازداشت غیرقانونی، آزادی و احضار مجدد آن‌ها برای بازجویی خبر داده است.


بر اساس این بیانیه مقامات اشغالگر رژیم صهیونیستی از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا پایان اکتبر گذشته ۱۱۴۹ نوجوان و کودک فلسطینی (اعم از دختر و پسر) را دستگیر کرده‌اند.


باشگاه اسرای فلسطین - امروز شنبه در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کودک اعلام کرد که حدود ۱۶۰ کودک خردسال در زندان‌های اشغالگر به سر می‌برند و افشا شده است که مقامات اشغالگر از زمان وقوع انتفاضه الاقصی در سپتامبر ۲۰۰۰ حدود ۱۹۰۰۰ کودک زیر ۱۸ سال از جمله کودکان زیر ۱۰ سال را دستگیر کرده‌اند.


آمارها و شهادت‌های مستند کودکان بازداشتی حاکی از آن است که دو سوم کودکان بازداشت شده تحت یک یا چند نوع شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌اند، در حالی که تمامی بازداشت‌شدگان در مراحل مختلف بازداشت تحت شکنجه روانی قرار گرفته‌اند.


شکنجه کودکان و محکومیت قضایی


در بیانیه باشگاه زندانیان اشاره شده است که مقامات اشغالگر در حین و پس از دستگیری کودکان بازداشتی را به صورت نظام‌مند و گسترده تحت انواع شکنجه‌ها قرار داده‌اند که از جمله موارد نقض فاحش حقوق بین‌الملل به ویژه کنوانسیون منع شکنجه و کنوانسیون حقوق کودک تلقی می‌شود. این شکنجه‌های از لحظه دستگیری و از طریق تحقیقات، برخورد شدید با آن‌ها و حتی بردن آن‌ها به زندان صورت گرفته و شامل دستگیری شبانه، ضرب و شتم شدید عمدی آن‌ها در مقابل بستگان، تیراندازی قبل و حین روند دستگیری آن‌ها و بستن دست، پا و چشم‌های آن‌ها صورت می‌شود.


بر اساس این بیانیه، علاوه بر این، آن‌ها برای ساعات طولانی بدون غذا و نوشیدنی نگهداری می‌شوند و تأخیر در اطلاع‌رسانی به آن‌ها مبنی بر برخورداری از حق مساعدت قانونی و بازجویی بدون حضور بستگانشان در ردیف شکنجه روحی و جسمی علیه آن‌هاست، همچنین اعتراف گرفتن از آن‌ها، اجبار به امضای اوراق بدون اطلاع از محتوای آن‌، تهدید و ارعاب و انجام تحقیقات اطلاعاتی و بازداشت در مراکز بازجویی و بازداشت تا دو ماه نیز از دیگر جرائمی است که در ارتباط با این کودکان صورت می‌گیرد.


باشگاه زندانیان تأکید کرد که زندانیان کودک مورد شکنجه و رفتارهای «غیرانسانی» و تحقیرآمیز و برخلاف موازین بین‌المللی حقوق بشر قرار می‌گیرند.


مقامات اشغالگر همچنین کودکان را در بازداشتگاه‌ها و بازداشتگاه‌هایی که فاقد حداقل معیارهای انسانی هستند، قرار می‌دهند و بسیاری از آن‌ها را از حق تحصیل و درمان محروم می‌کنند و از ورود لباس، وسایل شخصی و کتاب‌های فرهنگی محروم می‌شوند. مجازات‌هایی مانند اخراج، پس گرفتن وسایل شخصی و محرومیت از برخی خدمات برای آنها وجود دارد.


باشگاه زندانیان خاطرنشان کرد که کودکان بازداشت شده از کرانه باختری تحت محاکم نظامی هستند که فاقد ضمانت‌های اولیه برای محاکمه عادلانه و بدون توجه به حریم خصوصی دوران کودکی و حقوق آن‌ها هستند.


دادگاه‌های رژیم صهیونیستی تعریف نژادپرستانه‌ای از کودک فلسطینی را در دستور کار خود دارند و سن کودکی را کمتر از سنی می‌دانند که در کنوانسیون حقوق کودک یا قانون خود این رژیم معرفی شده است، همچنین سن کودک فلسطینی را در زمان صدور حکم محاسبه می‌کند نه در زمانی که وی دستگیر شده است.


این بیانیه حاکی از هدف قرار گرفتن کودکان قدس به واسطۀ روزانه ده‌ها نفر از آن‌ها و بازداشت غیرقانونی آن‌ها، آزادی و احضار مجدد آن‌ها برای بازجویی، علاوه بر سیاست حبس خانگی و تبعید از شهر قدس، اعمال جریمه‌های گزاف برای کودکان است.


باشگاه زندانیان اعلام کرد که اشغالگران پس از اصلاحاتی که در برخی از قوانین مربوط به نوجوانان در راستای تلاش اشغالگران برای مشروعیت بخشیدن به محکومیت اطفال انجام داده است، احکام ناعادلانه‌ای را برای افراد زیر سن قانونی صادر کرده است و «کنست» در سال‌های اخیر قوانینی را در این زمینه به تصویب رسانده است. دستور پلیس، دادستانی و دادگاه‌ها برای اعمال مجازات‌های بالا برای اعمال اعتراضی، توسط افراد کم سن و سال، علاوه بر ردیابی پست‌های شبکه‌های اجتماعی و زدن اتهامات امنیتی به آن‌ها و محاکمه و حبس این کودکان از جمله این قوانین و اعمال مجرمانه است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران