کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق

کشف اثر باستانی دوران صدر اسلام در ذی قار عراق

مدیرکل اداره تحقیقات و کاوش ها در وزارت فرهنگ، گردشگری و باستان شناسی عراق از کشف یک مسجد گلی دوران اموی توسط کاوشگران انگلیسی و تیمی از کاوشگران عراقی در استان ذی قار خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، «علی شلغم» مدیرکل اداره تحقیقات و کاوش ها در وزارت فرهنگ، گردشگری و باستان شناسی عراق در بیانیه ای اعلام کرد: مساجد جزو بناهای پیشگام در دوران صدر اسلام بوده است و ما در استان ذی قار و منطقه الرفاعی که شمال شهر ناصریه قرار دارد، توانستیم یکی از این مساجد را که به دوران اموی یعنی سال شصت هجری می رسد، کشف کنیم.


وی تاکید کرد: این کشف، مهم و بزرگ محسوب می شود زیرا این مسجد از گل ساخته شده و در مرکز یک شهر مسکونی قرار گرفته است و دارای ابعادی با عرض هشت متر و طول پنج متر است و در قلب این مسجد نیز یک محراب کوچک قرار دارد که ظرفیت آن تقریبا ۲۰ نفر است.


این مقام عراقی ادامه داد: این مسجد در نزدیکی سطح محل مذکور کشف شده است به همین دلیل تنها بقایای اندکی از آن را که به دلیل عوامل فرسایشی ناشی از باد و باران از بین رفته، پیدا کردیم اما جزو اکتشافات مهم است زیرا به صدر اسلام برمی گردد.



شلغم در پایان یادآور شد که تیم های کاوشگری سابق و کنونی در کاوشگری های خود اطلاعات اندکی درباره دوره های صدر اسلام در اختیار دارند.




نظرات کاربران