اینترنت حلال با «سلام وب» اینترنت حلال با «سلام وب» اینترنت حلال با «سلام وب» بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اینترنت حلال با «سلام وب» اینترنت حلال با «سلام وب» اینترنت حلال با «سلام وب» اینترنت حلال با «سلام وب» اینترنت حلال با «سلام وب»

اینترنت حلال با «سلام وب»

«سلام وب» به عنوان یک مرورگر، قوانین و دستورهای اسلامی را رعایت می‌کند و وب‌سایتی حلال و منطبق با شریعت اسلامی تأیید شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا، اینترنت و نفوذ این پدیده در حوزه‌های مختلف انسانی به اندازه‌ای پررنگ و قوی است که انجام بسیاری از فعالیت‌های روزمره و برطرف کردن نیازها بدون اینترنت غیرقابل تصور است.


اینترنت از سویی باعث آسانتر شدن بسیاری از کارها برای مردم شده و از سوی دیگر برای بسیاری از کارآفرینان به جایی برای فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده است. در واقع امروزه تصور کردن یک شرکت و یا استارتاپ بدون اینترنت کاری نا‌ممکن است.


استارتاپ‌های اسلامی نیز به مانند سایر استارتاپ‌های دیگر تلاش دارند که از این فرصت به وجود آمده نهایت استفاده را برده و در بسیاری از حوزه‌ها مانند مد، تامین مالی اسلامی، فین‌تِک و آموزش استارتاپ‌های بسیار خوبی را نه فقط برای استفاده مسلمانان بلکه همه افراد بنیان نهاده‌اند.


شاید در نگاه اول بیشتر استارتاپ‌های اسلامی بر روی موضوعات مرتبط با اقتصاد و اجتماع مانند تأمین مالی اسلامی و غذاهای حلال تمرکز داشته باشند، اما گستردگی کار این ساتارتاپ‌ها بیشتر از این حوزه‌هاست و در بخش‌های دیگری که کمتر انتظار می‌روند نیز وارد شده‌اند.


به طور کلی، اینترنت انباشته‌ای از جامعه گذشته و کنونی ماست. همه چیزهایی که در هر وب سایت و پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی منتشر و به اشتراک گذاشته شده است نشان دهنده یک دیدگاه هست که گاهی اوقات، ممکن است برای برخی دیگر توهین.آمیز باشد. برای همین اینترنت می‌تواند مکانی بسیار خطرناک برای کودکان و افراد ناآگاه باشد.


در اینترنت علیرغم محتواهای بسیار مفید، محتواهای دیگری نیز وجود دارند که برخلاف شریعت اسلامی هستند. همین باعث شده که استارتاپ‌هایی برای کمک به مسلمانان معتقد به شریعت اسلامی برای استفاده از محتواهای گوناگون در وب‌سایت‌های مختلف اینترنتی به وجود بیایند.



سلام‌ وب (SalamWeb) نام مرورگری است که با هدف ایمن‌سازی و سالم‌سازی محیط اینترنت برای مسلمانان طراحی شده است. این مرورگر ابتدا در مالزی راه‌اندازی شد و توسط هیئت نظارت بین المللی امانی Ammanie) ) در مالزی، به عنوان محصول سازگار با شریعت اسلامی تأیید شد. سلام وب تنها مرورگری است که چنین گواهینامه‌ای دارد.


این مرورگر که در سال ۲۰۱۷ میلادی کار خود را آغاز کرد مبتنی بر مرورگر کروم است که توسط شرکت Salam Web Technologies  توسعه یافته است. این مرورگر قوانین و سنت‌های اسلامی را رعایت می‌کند و به عنوان یک مرورگر وب حلال و منطبق با شریعت اسلامی تأیید شده است. در حال حاضر دفتر سلام وب در دبی است. این مرورگر عمدتاً در مالزی و اندونزی استفاده می‌شود اما در سایر کشورهای اسلامی هم استفاده از آن دیده می‌شود.


سلام وب دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها است که  این مرورگر را متمایز می‌کند. امکاناتی مانند ساعتی که زمان نماز را بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر نشان می‌دهد، قطب‌نمایی که جهت قبله را نشان می‌دهد و تقویم اسلامی در این مرورگر وجود دارد.


این مرورگر همچنین از یک ویژگی خاص خود به نام SalamTags  برای نشانه‌گذاری محتوا استفاده می‌کند و کاربران می‌توانند وب‌سایت‌ها را کنترل و سفارشی کنند. علاوه بر این‌ها سلام وب می‌تواند اخبار را از خبرگزاری‌های بزرگ در سراسر جهان در کشورهایی با جمعیت قابل توجه مسلمان جمع‌آوری کرده و بر حسب نیاز کاربر خود، دسته‌بندی و نشان دهد.


سلام وب برای سیستم‌عامل‌های Windows، macOS، Android و iOS در دسترس بوده و این مرورگر از چندین زبان از جمله انگلیسی، مالزیایی و اندونزیایی، اردو، عربی، روسی، ترکی و بنگالی پشتیبانی می‌کند.


سلام وب به منظور ایجاد یک اکوسیستم منطبق با شریعت اسلامی، از SalamWebProtect استفاده می‌کند. SalamWebProtect یک سیستم سه لایه است که مسائل حرام موجود در اینترنت را فیلتر می‌کند که این شامل محتوا، محصولات و خدماتی که برای مسلمانان توهین‌آمیز (مانند مشروبات الکلی و پورنوگرافی) و برای کودکان نامناسب است، می‌شود. این سیستم شامل فیلترهای داخلی، نرم‌افزار تشخیص تصویر هوش مصنوعی و یک سیستم بررسی مبتنی بر شبکه‌ای متشکل از کاربران این مرورگر است که در آن کاربران محتوای نامناسب را پرچم‌گذاری می‌کنند.


موتور جستجوی سلام وب به طور خودکار و پیش‌فرض عملکرد جستجوی ایمن را در Google فعال می‌کنند. این بدان معناست که در وهله اول نتایج فیلتر می‌شوند ( به خصوص مسائل مرتبط با پورنوگرافی).


حسنی زرینا محمد خان، مدیر عامل Salam Web Technologies در مورد این مرورگر گفته است که وب سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به اندازه کافی برای مهار محتوای مضر و اطلاعات نادرست تلاش نمی‌کنند و به همین دلیل وی به دنبال این بوده که با سلام وب اینترنت را به مکانی بهتر تبدیل کند.اگرچه مرورگر سلام وب مبتنی بر ارزش‌ها و اعتقادات اسلامی است، اما همه می‌توانند از آن استفاده کنند. زیرا سلام وب ارزش‌های جهانی را ترویج می‌کند و جایگزین مناسبی برای مرورگرهای موجود خواهد بود.


سلام وب نظرات مثبتی از سوی کاربران و منتقدان فنی پیشرفته دریافت کرده است. در ماه مِی ۲۰۱۹ میلادی، این شرکت اعلام کرده که حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای توسعه تجارت الکترونیک و فناوری مالی سرمایه‌گذاری کند، به این امید که سلام وب در نهایت به یک گوگل یا فیس‌بوک اسلامی تبدیل شود. بودجه سلام وب فاش نشده، اما به گفته مسئولان این شرگت، هدف اصلی سلام وب کسب سود نیست، بلکه ارائه یک تجربه مثبت از وب‌گردی در اینترنت است.




نظرات کاربران