‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن ‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن ‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن ‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن ‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن ‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن ‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن

‌نگهداری کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان در اردن

کوچک‌ترین قرآن چاپی جهان به طول ۲,۵ و عرض ۱.۵ سانتیمتر در موزه شخصی یک مجموعه‌دار اردنی با نام «ابراهیم احمد نوّار» نگهداری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا؛ ابراهیم احمد نوّار که ۶۲ سال سن دارد و در شهر «السلط» اردن زندگی می‌کند، یک موزه شخصی با نام «موزه دائمی میراث مردمی» تأسیس کرده است.


وی در این موزه با امکاناتی ساده بیش از ۲۵ هزار قطعه هنری و ارزشمند که قدمت بیشتر آن‌ها به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد، نگهداری می‌کند.


از جمله این آثار، کوچک‌ترین نسخه چاپی قرآن در جهان است که ۲,۵ سانتیمتر طول و ۱.۵ سانتیمتر عرض دارد.


ابراهیم احمد نوار در گفت‌وگویی در این باره گفت: کارشناسان و متخصصان پس از بازدید از این قرآن، اعلام کردند که این نسخه، کوچکترین قرآن چاپی جهان محسوب می‌شود.


وی افزود: به گفته کارشناسان، ابعاد کوچکترین نسخه چاپی قرآن در جهان به طول ۲,۵ وعرض ۱.۷۵ سانتیمتراست که ابعاد نسخه چاپی قرآن شهر «السلط» کوچکتر از آن است.


این نسخه قرآن که تاریخ چاپ آن مشخص نیست، دربرنداده تمامی سوره‌های قرآن همراه با فهرست است که صفحات آن ظریف و دارای تذهیب و شماره است و خطوط آن تنها از طریق یک ذره‌بین میروسکوپی قابل خواندن است.


این مجموعه‌دار اردنی این نسخه چاپی قرآن را در سال ۱۹۸۰ میلادی از یکی از ساکنان شهر «السلط» گرفته که او نیز این اثر ارزشمند را از پدرش به ارث برده است.


برخی از کارشناسان قدمت این نسخه چاپی قرآن را بیش از ۱۰۰ سال تخمین زده‌اند که چاپ آن به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد.




نظرات کاربران