نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تبیین کرد؛

کارکردهای اماکن زیارتی

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی برخی از کارکردهای اماکن زیارتی را تبیین کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در سخنرانی خود در پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی اقدامات و برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص سفرهای زیارتی به سرزمین وحی و اعتاب مقدسه در عراق و سوریه را تشریح کرد.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه عملا  در دو سال اخیر سفرهای حج، عمره، عتبات و سوریه تعطیل بوده است، تصریح کرد: این بدان معنا نیست که در مجموعه حج و زیارت فعالیتی در خصوص این سفرها انجام نشده است. 



وی گفت:‌ آموزش های لازم به زائران حج تمتع  که در سال ۹۹ بنا بود اعزام شونند، ارائه شده و ارتباط با آنها از طریق کاروان های زیارتی برقرار بوده است. 
وی با ابراز تاسف از اینکه بدلیل شیوع ویروس کرونا دهها تن از روحانیون مرتبط با حوزه حج و زیارت تاکنون جان باختند، افزود: در صورتی که حج سال ۱۴۰۱ برگزارشود برخی از برنامه‌های آموزشی زائران دوباره انجام خواهد شد. 
سرپرست حجاج ایرانی اضافه کرد: محورجلسات را انس با قرآن قرار داده ایم و در استان‌های بزرگ برنامه تجوید‌الصلاة و انس با قرآن انجام شده یا قرار است که انجام شود.
وی همچنین به از سرگیری سفرهای زیارتی به اعتاب مقدسه در عراق در هفته های اخیر اشاره کرد و گفت: پس از فروکش کردن کرونا ۴ هزار زائر به کربلا مشرف شدند.  در کربلا و نجف مقدمات سخنرانی در حرم امام حسین و امام علی علیهما السلام انجام شده است و درصدد هستیم این مقدمات را در حرم حضرت عباس(ع) نیز فراهم آوریم.



نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از جمله برنامه‌های فرهنگی و قرآنی درنظر گرفته شده در کربلا را قرائت سوره فجر و بیان پیام های آن اعلام کرد و گفت: در کمیته فرهنگی اربعین نیز برنامه خاص قرآنی برای افرادی که از زائران پیاده‌روی اربعین بودند، اجرا شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین نواب درادامه با اشاره به تلاش هایی که برای فراهم کردن زمینه سفر زمینی کاروان های زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات انجام شده است، اظهار کرد: لغو روادید بین دو کشورایران و عراق اعلام شده ولی دولت عراق هنوز با سفر زمینی زائران ایرانی موافقت نکرده است و مقصد سفرهای هوایی نیز دو فرودگاه نجف و بغداد است.
وی افزود: راه‌اندازی سفر زیارتی حرمین سوریه در دست انجام است. همچنین با توجه به اینکه حدود  ۵ میلیون و800 هزارنفرفیش عمره دردست دارند درخواست این سفر را نیزبه مسئولان ارائه کرده ایم .
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه برخی از کارکردهای اماکن زیارتی را برشمرد و گفت: در حاشیه مسجدالنبی سالن‌هایی مانند اسماء الحسنی وجود دارد که برای برنامه های فرهنگی استفاده می شود. تمام اسماء خداوند بیان شده و برای آن فیلم تهیه شده است. از جمله این سالن‌ها، سیدالرسل است که تمام ابعاد زندگی حضرت رسول (ص) را ارائه می‌کند.
این گزارش حاکیست پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با حضور آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) وحجج‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی، کلانتری تولیت آستان مقدس شاهچراغ(ع)، رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(ع)، نواب نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت و خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر ری برگزار شد.


در ابتدای این اجلاسیه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، آیت‌الله محمدی ری‌شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) طی سخنانی هدف از برگزاری این اجلاسیه را هم‌افزایی فرهنگی میان آستان‌های مقدس عنوان کرد. 



وی با بیان اینکه حرم مقدس امام رضا(ع) در راستای برگزاری این اجلاسیه محوریت دارد، اظهار کرد: بدون در نظر گرفتن نظرات رهبر معظم انقلاب اجلاسیه‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه به اهداف اصلی خود نخواهد رسید. ایشان نقطه نظرهای وسیع و دقیقی در این حوزه‌ها دارند که باید چراغ راه همه ما شود. استفاده از نظرات رهبر معظم انقلاب علاوه بر افزایش هم‌افزایی آستان‌های مقدس کشور، موجب هماهنگی بیشتر و توسعه همکاری‌ها نیز می‌شود.
وی استفاده از نظرات رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیشبرد اهداف آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه را ضروری دانست و افزود: تولیت‌های آستان‌های مقدس کشور باید از ایشان درخواست دیدار و جلسه ویژه برای پیشبرد برنامه‌هایشان داشته باشند. نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب در خصوص عملکرد بقاع متبرکه و رهنمودهای کار ساز ایشان باید به عنوان منشور ولایت مدنظرقرار گیرد تا شاهد تحول در حوزه هم‌افزایی آستان‌ها و بقاع متبرکه باشیم.
وی گفت: ملت ایران در طول تاریخ ارادت و علاقه خود را نسبت به اهل بیت(ع) به خوبی نمایش داده‌اند. امروز ما به عنوان تولیت‌های آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه کشور، وظیفه داریم علاقه‌مندی مردم به اهل بیت(ع) را به سمت اهداف متبرک از پیش تعیین شده هدایت کنیم. استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب موجب از بین رفتن اختلافات، هم‌افزایی بیشتر و ضمانت اجرا داشتن تصمیمات اجلاسیه‌ها می‌شود.
در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی به ایراد سخن پرداخت و تفرقه‌انگیزی در جامعه اسلامی را محکوم کرد.



وی با بیان اینکه آستان‌ها می‌توانند در احیای سنت‌های اصیل فراموش شده و یا کمرنگ شده سنت‌های خوب و بسیار ارزشمندی مانند جلسات قرائت قرآن خانگی و انجمن قرآن‌های مختلف را پیگیری کنند، افزود: آستان‌های مقدس باید در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و انقلابی وحدت رویه و هماهنگی داشته باشند. 
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حوزه مجاوران کم‌کاری و غفلت شده و باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم، اظهار کرد: اگر بخواهیم زائران را تحت تأثیر فرهنگ ائمه(ع) قرار دهیم، ابتدا باید مجاوران را تحت تأثیر فرهنگ ائمه(ع) تربیت کنیم. مسیحیت برای تبلیغ دین از  ابزار خدماتی و اجتماعی استفاده می‌کند و ما باید در این زمینه فعال باشیم. اموری همچون تأسیس بیمارستان، آزادی زندانیان و ... باید از سوی آستان امامزادگان توسعه یابد. اگر از ظرفیت این آستان‌های شریف استفاده کنیم، دادگستری‌ها تعطیل و به برکت این انوار الهی بسیار از مسائل اجتماعی حل می‌شود.



حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه(س) نیز در پنجمین اجلاسیه آستان‌های مقدس و بقاع متبرکه ایران اسلامی با اشاره به سخنان اهانت‌آمیز یکی از ائمه جمعه اهل سنت، پیشنهاد داد: در بیانیه اجلاس آستان‌های مقدس به طور منطقی، مدبرانه و با حفظ اصل وحدت آنچه که به‌عنوان‌ شبهه ایراد شده، پاسخ داده شده و عزتمندانه از مواضع شیعه یاد شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و اقدامات دولت در راستای تحقق منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری، اظهار کرد: در این راستا باید گام‌های بلندی در راه احیای آستان‌های مقدس برداشته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری تولیت آستان حضرت شاهچراغ(ع) از دیگر سخنرانان این نشست بود. 



وی با بیان اینکه امروز با شبیخون و ناتوی فرهنگی مواجه هستیم، گفت: عرصه مقابله و معارضه کاملاً تغییر کرده است. دشمن درصدد است اندیشه را متزلزل و ایمان را نابود کرده و باورهای جوانان را بشکند و اگر نشد، روی احساسات، رفتار و سبک زندگی تأثیر بگذارد. اعتاب در چنین شرایطی باید در راستای تقویت اندیشه و توجه به احساسات پاک مخاطبان برنامه‌ریزی کنند.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی توسعه برخی حرم‌ها ۱۰ برابر افزایش داشته است، گفت: با توجه به حضور میلیونی مردم در اعتاب متبرکه، باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده را برای فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری داشته باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران نیز با حضور در این نشست با بیان اینکه در شرایط حساس فعلی دشمن بر دو محور اقتصاد و معیشت مردم و فرهنگ متمرکز شده است، گفت: به نظر می‌رسد در این وضعیت، اعتاب و مراکز دینی می‌توانند بالاترین نقش را در عرصه فرهنگی کشور ایفا کنند. من دو پیشنهاد در راستای عمل به رهنمودهای اسلام ناب دارم؛ یکی بهره‌گیری از ظرفیت قرآن و دیگری عترت اهل‌بیت(ع) است.



تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه مسئله زیارت یکی از راهبردهای مؤثر در تبیین عقاید دینی و مذهبی است، افزود: هم در مسجد جمکران و هم در حرم امام رضا(ع) و دیگر اماکن متبرکه به دلیل جاذبه‌ای که اهل‌بیت(ع) دارند، هر سال حضور مردم و تراکم جمعیت در زیارت ائمه رو به ازدیاد است و حضور در این فضاها زمینه را برای تربیت و ترویج فرهنگ اهل بیت فراهم می‌کند.
وی بهترین پایگاه و جایگاه برای تحکیم و ترویج مبانی دینی و مسائل اخلاقی را اماکن متبرکه دانست و تصریح کرد: باید بررسی شود که چرا بر موضوع توریسم مذهبی که بالاترین نقش را در تحکیم مبانی دینی دارد، تمرکز نشده است؟.




نظرات کاربران