فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر

فرایند تاسیس پژوهشکده حج و زیارت از زبان حجت‌الاسلام قاضی عسکر

رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت را مهم خواند و گفت: امروز مجموعه آثار ارزشمندی از سوی پژوهشکده حج و زیارت تدوین و تالیف شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و رونمایی از آثار فاجعه منا که امروز پنجشنبه (25 آذرماه) در قم برگزار شد، فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت را مهم و ارزشمند خواند.


وی با اشاره به ایام مسئولیت خود در معاونت آموزش و تحقیقات حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت که به سال 1370 باز می‌گردد، گفت: از آن زمان به فکر راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی در قم بودم چراکه هیچ منبعی در حوزه حج و زیارت در اختیار نداشتیم.


وی با بیان اینکه ابتدا مرکز تحقیقات حج و در ادامه پژوهشکده حج و زیارت را راه‌اندازی کردیم، اظهار داشت: امروز مجموعه آثار ارزشمندی از سوی پژوهشکده حج و زیارت تدوین و تالیف شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.


سرپرست پیشین حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: در سال‌های نخست بسیاری از اطلاعات ما درباره اماکن مکه و مدینه اشتباه بود و به مروز به اصلاح این اطلاعات پرداختیم و اطلاعات خود را درباره اماکن مختلف مکه و مدینه روزآمد کردیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به معرفی شعب ابی‌طالب در کنار قبرستان ابوطالب که در گذشته از سوی روحانیان کاروان‌ها صورت می‌گرفت و البته اشتباه بود، اشاره کرد و گفت: بعدها متوجه شدیم که شعب کنار صفا و مروه است.


وی افزود: درباره زمزم هم بسیاری فکر می‌کردند چون حضرت اسماعیل (ع) بچه بود و پایش را روی زمین می‌کشید خدا از روی ترحم چشمه زمزم را جوشاند اما با تحقیقات بیشتر متوجه شدیم که وقتی در صفا و مروه حضرت هاجر (س) از این طرف به آن طرف دنبال آب می‌گشت، صدای جبرائیل (ع) را شنید که او آمد با بالش زد و زمزم جوشید.


رییس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه یادآور شد: تاکنون درباره اماکن مختلف مکه و مدینه که در گذشته اطلاعات نادرستی در دست بوده، تحقیقات وسیعی انجام شده و این از ثمرات فعالیت‌های پژوهشکده حج و زیارت است.


وی با بیان این‌که مقام معظم رهبری درباره فاجعه منا فرمودند که نگذارید این فاجعه فراموش شود، اذعان داشت: براساس تاکید معظم له، مجموعه آثار حج خونین را در 9 جلد و در قطع رحلی به چاپ رساندیم و مجموعه آثار فاجعه منا را نیز رونمایی کردیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با بیان این‌که فاجعه منا براساس بی‌کفایتی سعودی‌ها صورت گرفته است، گفت: از همان زمانی که فاجعه رخ داد اقدام به ضبط تمام گفته‌های شاهدان عینی کردیم.


وی ادامه داد: مجموعه‌ای را همراه تصویربردار فرستادیم و از حدود 800 نفر از زائران آن سال که بیشتر آنان خود فاجعه را دیده بودند، گزارش تهیه کردیم و مستندترین کاری که توانستیم انجام دهیم صورت گرفت.


سرپرست پیشین حجاج ایرانی گفت: بعثه مقام معظم رهبری، بنیاد شهید، قوه قضائیه و دیگر نهادها اهتمام ویژه‌ای نسبت به این قضیه داشته است و خوشبختانه دیه شهدای مکه پرداخت و به خانواده‌های آنها تحویل داده شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران