مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد

مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن در قم رونمایی شد

مجموعه ۱۸ جلدی فاجعه منا با حضور رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در قم رونمایی شد.

به گزارش ‍پایگاه اطلاع رسانی، مجموعه آثار فاجعه منا و نرم افزار آن، امروز پنجشنبه (25 آذرماه) در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش پژوهشکده حج و زیارت با حضور آیت الله حسینی بوشهری، حجج الاسلام والمسلمین نواب و قاضی عسکر و نیز آقای قاضی زاده هاشمی در قم رونمایی شد.


براساس این گزارش، مجموعه آثار فاجعه منا به منظور زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای «فاجعه منا» و ماندگاری این رویداد در تاریخ و نیز تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «فاجعه بسیار تلخ و حیرت‌انگیز منا به هیچ وجه نباید فراموش شود» از سوی پژوهشکده حج و زیارت تهیه و تدوین شده است.


این مجموعه‌ی 18 جلدی در  13550 (سیزده هزار و پانصد و پنجاه صفحه) تدوین شده است که جلد نخست آن به روزشمار واقعه و جلد دوم به باز نشر روایت‌های زائران منتشر شده در کتب، نشریات و رسانه‌های فضای مجازی، اختصاص دارد.


جلدهای سوم تا ششم نیز روایت شاهدان عینی شامل متن مصاحبه با زائران استانهای مختلف است که در حادثه حضور داشته اند و این مصاحبه ها توسط بعثه مقام معظم رهبری تهیه شده است.


جلد هفتم شامل زندگینامه شهدا، جلد هشتم دیدگاه‌های کارشناسان و تحلیل‌گران که در قالب گفتگو و مصاحبه با رسانه‌ها بیان شده و جلد نهم نیز  یادداشت‌ها، تحلیل‌ها و گزارش‌های منتشر شده در نشریات و رسانه‌ها است.


جلد دهم و یازدهم شامل دیدگاه‌ها و نظرات مقامات، مسئولین و کارگزارن نظام، جلد دوازدهم بازتاب فاجعه در سانه‌های خارجی و جلد سیزدهم مقالات علمی-پژوهشی درباره فاجعه (بررسی‌های فقهی، حقوقی، سیاسی، اجتماعی، مدیریتی و...) است.


جلد چهارده تا شانزده نیز به بازنشر پایان‌نامه‌های دانشگاهی، جلد هفدهم در دو بخش اشعار و دلنوشته‌ها و واکنش‌ها و آثار هنرمندان و جلد هجدهم گزارش تصویری از فاجعه و رویدادهای مرتبط با آن اختصاص دارد.


مجموعه آثار فاجعه منا را باید در زمره کتاب‌های مرجع و زیربنایی دانست. این مجموعه، که آرشیوی از اسناد و مدارکِ یکی از مهمترین رویدادهای حج است، می‌تواند ابزاری مهم برای پژوهشگران، هنرمندان و تحلیلگران جهت خلق تولیدات و آثاری جدید در ارتباط با این رویداد باشد.


گفتنی است که در راستای بهره‌برداری مناسب‌تر از این مجموعه، نسخه دیجیتالی این کتاب مرجع نیز در قالب لوح فشرده‌ تهیه و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.


بر پایه این گزارش، تقدیر از پژوهشگران برتر و پیشکسوتان پژوهشکده حج و زیارت پایان بخش این مراسم بود.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران