برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد

برنامه‌های اربعین 1400 آسیب شناسی شد

در نشستی با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برنامه‌های اربعین 1400 نقد و بررسی شد.

اولین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 1401، امروز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درسالن وحدت سازمان حج و زیارت برگزار شد.


در این نشست که دبیر ستاد مرکزی اربعین و مسئولان کارگروه‌ها و کمیته‌های مختلف اربعین شرکت داشتند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانی ظرفیت های مهم فرهنگی و تبلیغی اربعین را برشمرد و به بیان دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در خصوص این کنگره عظیم مردمی پرداخت.


وی با تقدیر از تلاش های صورت گرفته در کمیته های ستاد مرکزی اربعین برای فراهم کردن زمینه حضور زائران ایرانی برای زیارت اربعین، تصریح کرد: برنامه ها و فعالیت های فرهنگی قطب نمای دیگر کمیته ها است و مسیر حرکت را برای دیگران تعریف می کند تا تلاش هایشان به نتیجه برسد.


بر پایه این گزارش، دراین جلسه نمایندگان نهادها و سازمان‌های مرتبط با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به بیان نقطه نظرات خود درباره برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌ترمراسم پیاده‌روی اربعین حسینی و امور فرهنگی و آموزشی مربوط به آن در سال 1401 پرداختند.


همچنین در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از همه بخش های این کمیته خواست تا جلسات خود را برگزار و کارها را هر چه سریعتر پیگیری کنند.


سیاست های و راهبرهای فرهنگی براساس نگاه رهبر انقلاب تدوین شود


احمد محمدی فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین نیز در این جلسه با بیان اینکه کمیته فرهنگی اربعین فعال‌ترین کمیته ستاد مرکزی اربعین به شمار می‌آید که در طول سال همواره تلاش‌های مختلفی را در این زمینه انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمام کمیته‌های فعال اربعین در سه حوزه خدماتی، دیپلماتیک و فرهنگی فعالیت می‌کنند که مهم ترین و اساسی ترین کار، اقدام فرهنگی در اربعین است.


وی خواستار تدوین سیاست‌ها و راهبردهای اساسی فرهنگی براساس افق نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی  در رابطه با موضوع اربعین شد و خاطرنشان کرد: طبق نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اربعین بهترین وسیله گویا برای تحقق تمدن اسلامی است، بنابراین باید پیوند مستحکمی را در بین مسلمانان در اربعین ایجاد کرد.


دبیر ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: اربعین یکی از بهترین فرصت ها در حوزه فرهنگی به شمار می آید که باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد. همچنین باید برای مخاطبان اربعین اقدام گسترده ای را انجام داد تا به آن آرمان ها مدنظر برسیم.


وی هماهنگی و هم افزایی برنامه های فرهنگی را در اربعین بسیار مهم برشمرد و تاکید کرد: همه دستگاه های فعال فرهنگی در حوزه اربعین باید برنامه های خود را با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین هماهنگ کنند، زیرا همیشه کارهای پراکنده فرهنگی آسیب‌زا است. امروز باید نحوه حضور افراد در حرکت عظیم جهانی اربعین توسط کمیته فرهنگی تعریف و از هم اینک سیاست‌های کلان در حوزه فرهنگی تدوین شود تا به عنوان مبنا امور اجرایی در ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد.


حضور 10 مداح و سخنران مشهور در مراسم اربعین


همچنین در این جلسه علی‌اکبر مداحی مسئول کارگروه برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی به ارائه گزارشی از برنامه های این کارگروه در اربعین 1400 پرداخت و گفت: در سال 1400 از 10 مداح و 8 سخنران استفاده کردیم که برنامه های این کمیته در 5 موکب برگزار شد. همچنین 20 پخش زنده از شبکه های اول، دوم، سوم، قرآن و افق داشتیم.


پخش زنده برنامه های مراسم اربعین از 33 پلتفرم


در بخش دیگری از این جلسه مهندس مجتبی جوانبخت رئیس کارگروه رسانه و فضای مجازی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به فعالیت سه کارگروه تخصصی رسانه در اربعین 1400 خاطرنشان کرد: امسال کارگروه پخش زنده، انتشار، نرم افزار و رسانه را داشتیم که در این مدت تلاش کردیم از ظرفیت تمام افراد و قشرهای مختلف برای رساندن پیام اربعین بهره بگیریم.


وی افزود: در پخش زنده از 33 پلتفرم استفاده کردیم که تولیدات ما در اربعین منحصر به صدا و سیما نشد و توانستیم در بستر فضای مجازی برای قشرهای مختلف آن را پخش کنیم. همچنین در این مدت 200 آیتم تولیدی، 100 آیتم از سایرگروها را داشتیم و 171 برنامه زنده را با حضور 80 مهمان اجرا کردیم. البته در این مدت 954 هزار بازدید کننده در آی گپ و 300 هزار نفر در نرم افزار لنز رقم خورد که جزو بالاترین آمار بازدیدکنندگان بود.


اجرای برنامه موفق موکب مشترک در سامرا


در بخش یگری از این جلسه حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار داشت: با وجود همه محدودیت هایی که در اعزام زائران داشتیم، برنامه های خوبی در حوزه فرهنگی در اربعین امسال اجرا شد، البته به دلیل همین محدودیت ها برخی ناهماهنگی و سختی های وجود داشت که می توان از آن به عنوان یک تجربه موفق در برنامه های دیگر استفاده کرد.


وی افزود: امسال سازمان اوقاف و امور خیریه در سامرا موکب های خود را با استفاده و همکاری مردم عراق برگزار کرد که استقبال و نوع نگاه آن ها به این طرح بسیار زیبا بود و به نظر می رسد برگزاری موکب های مشترک بسیار کار موفقی خواهد بود.


توزیع 200 هزار کارت نائب الشهید در میان زائران اربعین


همچنین حسین عامریان مسئول کارگروه شاهد کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، گزارشی از نحوه اجرا طرح نایب الشهید در پیاده روی اربعین ارائه کرد و گفت: در اربعین 1400 دو موکب برپا کردیم که یکی در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران و دیگری هم در مسیر پیاده روی مستقر بود و در چند روز پایانی اربعین فعال شد در این مدت 200 هزار کارت نائب الشهید در میان زائران توزیع شد.


همدلی و همراهی بسیار خوبی در میان کمیته‌های 16 گانه وجود دارد


امید کوثری فر مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه همدلی و همراهی بسیار خوبی در میان کمیته‌های 16 گانه وجود دارد؛ ولی امسال به دلیل برخی محدودیت های اعمال شده، بعضی رویکردهای ما هم تغییر کرد. همچنین کمیته فرهنگی اربعین با هماهنگی با سایر نهادها در حوزه فرهنگی فعالیت های بسیار خوبی را رقم زد.


ضرورت بازنگری کمیته های فعال در اربعین


حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه این سازمان مسئولیت کمیته ثبت نام و اعزام را برعهده دارد، خاطرنشان کرد:  متاسفانه امسال به دلیل برخی ناهماهنگی هایی که وجود داشت، زائران برای نام نویسی و اعزام در سامانه سماح دچار مشکل شدند. اما در سال 1398 با وجود اینکه تعداد زائران آمار آن بسیار بالا بود، ثبت نام بیش از سه میلیون زائر با کمترین مشکل صورت گرفت. امیدواریم هماهنگی های لازم از قبل انجام گیرد تا زائران در زمان اعزام دچار مشکل و سردرگمی نشوند.


وی همچنین باتوجه به برخی مشکلات در اربعین، خاطرنشان کرد: امسال نقاط ضعف و قوت را احصا و در کمیته اعزام و ثبت نام آسیب شناسی شد که به نظر می رسد برای بهترعمل کردن در اربعین آینده باید برخی کمیته ها مورد بازنگری مجدد قرار گیرند تا موفقیت بیشتری داشته باشیم.


اعزام 200 طلبه زباندان به مراسم اربعین


همچنین حجت الاسلام سیدمحمدحسین آل ایوب مدیر روابط خارجی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه های علمیه در این جلسه گفت: در اربعین 1400 با هماهنگی های صورت گرفته، 200 طلبه زبان دان که اکثر آن ها به زبان عربی تسلط داشتند با هزینه خودشان اعزام شدند و توانستند به موفقیت خوبی دست یابند.


وی افزود: البته هم اینک 80 تشکل بین المللی با حضور 8 هزار طلبه زبان دان در حوزه علمیه وجود دارد که بیش از چهار هزار نفرآن ها به زبان عربی مسلط هستند و این ظرفیت بسیار خوبی برای انجام فعالیت های فرهنگی است که می توان در آینده از آن بهره بیشتری گرفت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران