ارتباطات و تعاملات الهی ارتباطات و تعاملات الهی ارتباطات و تعاملات الهی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ارتباطات و تعاملات الهی ارتباطات و تعاملات الهی ارتباطات و تعاملات الهی ارتباطات و تعاملات الهی ارتباطات و تعاملات الهی

ارتباطات و تعاملات الهی

کتاب دایرة المعارف ارتباطات و تعاملات خدا، انسان‌وجهان از دیدگاه قرآن کریم، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به قلم حجت الاسلام و المسلمین احمدفرخ فال در 20 جلد منتشر شد.

کتاب دایرة المعارف ارتباطات و تعاملات خدا، انسان و جهان از دیدگاه قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به قلم حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال در 20 جلد از سوی انتشارات ذکری چاپ و منتشر شد.


در فصل اول کتاب دایرة المعارف که جلدهای 1 و 2 را به خود اختصاص داده است، به ارتباطات و تعاملات الهی به تعاملات الهی با عرشیان، فرشیان، حیوانات و کائنات  پرداخته و تبیین شده است و در تعاملات الهی با عرشیان مثل تعاملات با ملائکه و فرشتگان بحث می‌شود و در تعاملات الهی با فرشیان، در بخشی، طوایف جنّیان، شیاطین و ابلیس مطرح و بررسی شده است و در بخش دیگری، تعاملات الهی با انسان ها اعم از تعاملات الهی با انبیاء و ائمه(ع) عالمان، حاکمان، اغنیاء، فقرا و عموم انسان ها مورد بحث قرار گرفته است.


در تعاملات الهی با حیوانات، ضمن اشاره به حکمتی که در خلقت حیوانات است، تعامل الهی با حیوانات به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفته و در تعاملات الهی با کائنات مثل کُرات، کهکشان ها، آسمان ها و زمین، آب، دریا ها و نباتات مورد تبیین قرار گرفته اند.


در فصل دوم؛ ارتباطات و تعاملات انسانی، که جلدهای 3 تا 20 را شامل می شود، ارتباطات و تعاملات انسان اعم از انبیاء، ائمه، اولیاء و انواع انسان ها با جهان هستی بررسی شده و به جهت این که این تعاملات هدف اصلی تألیف کتاب است درس های مستوفی و نکات مختلف و متنوعی را در ۱۲ بخش آورده شده است.


در تعاملات انبیاء و ائمه(ع) تعاملات انوار هدایت با خداوند متعال، کائنات، عرشیان، موحدان، مشرکان، حاکمان، جنّیان، عموم مردم، منافقان، مفسدان، مجرمان، محاربان، متهمان، اسراء، غلامان و کنیزان مورد بررسی قرار گرفته است و در تعاملات بشری و عموم انسان ها، تعاملات انسان ها با خداوند متعال، انبیاء و ائمه، والدین و فرزند، استاد و شاگرد، همسایه، اسیر، اقوام رحم، قبائل مختلف، اهل ایمان، فرق، مذاهب، اهل کتاب، غیر اهل کتاب، منافق، مفسد، محارب، کنیز، غلام، مجرم و متهم مورد بررسی تفصیلی قرار گرفته است.


در فصل سوم؛ ارتباطات و تعاملات کائنات ، ارتباطات و تعاملات در کائنات مثل کُرات، کهکشان ها، آسمان ها، زمین، آب و هوا، نباتات... در سه بخش بحث شده است.


 در این فصل ضمن بررسی اجمالی نقش نباتات در محیط، به تعاملات آنها اشاره شده و تعاملات حیوانات نیز به صورت اجمالی بررسی گردیده است؛ در بخش اول به تعاملات کهکشان ها، آسمان ها، زمین، دریا، جاذبه، دافعه... پرداخته شده است و در بخش دوم، تعاملات بین نباتات؛ و در بخش سوم، تعاملات حیوانات در آنچه که به عنوان مأموریت هدف از خلقت آنها خواهد بود بررسی اجمالی شده است.


برشی از کتاب


نویسنده در صفحه 56 جلد 2 در قسمت تعامل خداوند و هدایت گری او نسبت به همه انسان ها می گوید: خداوند متعال هدایت گر همه انسان ها است و فطرت خدا شناسی را در وجود همه انسان ها قرار داده است. خداوند در این موضوع می فرماید: «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ  ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ» پس روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است که خداوند، انسانها را بر آن آفریده؛ دگرگونی در آفرینش الهی نیست؛ این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمی‌دانند!




مطالب مرتبط

نظرات کاربران