از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛
ویراست جدید کتاب «ابوطالب یزدی؛ شهید مروه» منتشر شد

کتاب «ابوطالب یزدی؛ شهید مروه» گزارشی مستند از شهادت میرزا ابوطالب یزدی از حجاج یزدی به دست مأموران سعودی در سال ۱۳۲۲ شمسی و نیز بازتاب آن در محافل مذهبی و سیاسی است.

این کتاب درباره سرگذشت جوان ۲۲ ساله‌اى به نام میرزا ابوطالب یزدى، فرزند حاج حسین مهرعلى است که در سال ۱۳۲۲ش، به هنگام انجام مناسک حج توسط عمال سعودی به اتهام توهین به خانه خدا دستگیر و اعدام می‌شود. او در حال طواف دچار حالت تهوع شد و استفراغ کرد. ریختن مقداری از مواد استفراغ او به زمین موجب شد شرطه‌های سعودی این کار او را توهین به خانه خدا دانسته، او را بازداشت و فردای آن روز اعدام کنند. این اتفاق اعتراضات بسیاری را از سوی شیعیان موجب شد؛ اما دولت عربستان اعلام کرد که ابوطالب یزدی از روی عمد مسجدالحرام را نجس کرده است. پس از این رویداد دولت‌های ایران و عربستان به مدت پنج سال با هم قطع رابطه کردند و اعزام حاجیان از سوی ایران تعطیل شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، محقق این کتاب، برای نخستین بار در سال ۱۳۸۴ با فراهم آوردن برخی اسناد تاریخی درباره این رویداد، در کتابی با عنوان «ابوطالب یزدی؛ شهید مروه»، به روایت این حادثه و بازتاب‌های آن پرداخت. این کتاب توسط نشر مشعر در ۱۴۳ صفحه و در قطع پالتویی منتشر شد.


به تازگی، نویسنده با بررسی مجدد کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی به ویژه مرکز اسناد وزارت امور خارجه اسناد جدیدی در ارتباط با این واقعه تاریخی شناسایی کرده‌ است. این اسناد بیشتر مربوط به پیگیری‌های دولت و وزارت خارجه ایران و نیز واکنش علما و محافل مذهبی نسبت به این حادثه در آن دوران است.


این کتاب شامل ۸۲ سند است. نخست متن اسناد و در ادامه تصویر آنها آمده است. همچنین در پایان، نمایه آیات، اشخاص و اماکن آورده شده است.


حجت الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر در مقدمه کتاب نوشته است:


«بنده در این نوشتار به دنبال آن نیستم تا جنایات غم‌بار و ظلم و ستم‌های فراوانی را که در حق پیروان علی‌بن‌ابیطالب(ع) در طول تاریخ روا داشته‌اند به نگارش درآورم، بلکه تنها می‌خواهم سرگذشت جوانی مظلوم از دیار مؤمنان و استان پاکان و خوبان یزد را بیان کنم که با هدف انجام فریضه الهی عبادی حجّ و پس از مشقت‌های فراوان خود را به مکه مکرمه رسانده اما گرفتار دشمنی و عداوت ددمنشان گردید و با حکم ظالمانه‌ی یک قاضی حکومتی و شهادت دادن جمعی از انسان‌های جاهل، نابخرد و متعصّب در روز روشن محکوم به اعدام شد و در محل مروه او را گردن زدند و به شهادت رساندند.


بررسی علمی و مستند این رویداد مهم تاریخی می‌تواند زمینه را برای عبرت‌گیری نسل امروز و فردا فراهم سازد تا با وحدت و یکپارچگی توطئه‌های دشمنان مکتب اهلبیت (ع) را خنثی و با تلاش و کوشش فراوان جامعه مورد نظر و مطلوب امیر مومنان(ع) را محقق سازند.»


کتاب «ابوطالب یزدی؛ شهید مروه» به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر تهیه و تدوین و به همت نشر مشعر در دی ماه 1400 در 364 صفحه و در قطع وزیری منتشر شده است.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران