کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل

کشف آثار مهم تاریخی در زیر مسجد النوری موصل

در عملیات کاوش در مسجد جامع النوری موصل در استان نینوای عراق آثار مربوط به یک نمازخانه قدیمی مربوط به قرن دوازدهم میلادی و دوران اتابکیان کشف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، خیرالدین احمد ناصر مدیر بازرسی آثار باستانی و میراث استان نینوا در شمال عراق با اعلام این خبر، گفت: این آثار تاریخی که به دوره اتابکیان باز می‌گردد در عملیات کاوش‌های مرکز بازرسی که با حمایت یونسکو انجام می‌گیرد، کشف شده است.


وی اظهار داشت: اهمیت این اکتشاف درآن است که هم اکنون امکان شناخت امتداد مسجد النوری و نمازخانه قدیمی و همچنین محل وضوخانه‌ها که به اهمیت این مکان تاریخی می‌افزاید، وجود دارد.


وی تصریح کرد: وسعت نمازخانه قدیمی کشف شده، از نمازخانه‌ای که در دهه چهل قرن گذشته ساخته شده، بیشتر است.


مدیر بازرسی آثار باستانی و میراث استان نینوا همچنین از کشف 4 اتاق تو در تو که با سنگ و گچ ساخته شده، خبرداد که به وضوی نمازگزاران اختصاص داشت.


وی توضیح داد: عرض یکی از این اتاق‌ها 3 متر و نیم و ارتفاع آن 3 متر و تقریباً شش متر زیر سطح زمین قرار دارد و دارای دو حوض است که عمق یکی از آنها 60 سانتی‌متر است.


صعب محمد جاسم نماینده بازرسی میراث و آثار باستانی نینوا نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: موضوعی که همه باستان شناسان از آن آگاهی دارند این است که شهر باستانی موصل بر روی یک طبقه باستانی بنا شده است و از نظر زمان تاسیس نسبت به مساجد جامعی که در دوره اتابکیان ساخته شده‌اند، قدمت بیشتری دارد.


صعب محمد جاسم در ارتباط با نحوه نامگذاری مسجد النوری گفت: نام مسجد النوری به سازنده آن نورالدین الزنکی در سال 1172 برمی گردد. این مسجد در سال 1942 بازسازی شد.


مسجد جامع النوری موصل یکی از مساجد تاریخی شهر موصل و محل اعلام تشکیل خلافت داعش به وسیله ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۴ میلادی بود.


این مسجد در غرب موصل و در شهر قدیم موصل واقع شده‌است و یکی از نمادهای اصلی این شهر تلقی می‌‌شود.


 مسجد جامع النوری در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ (۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) در پی نبرد موصل و در حالی که در کنترل داعش بود، منهدم شد.


مناره کج مسجد جامع النوری از بناهای شاخص موصل است. تروریست‌‌های داعش همزمان با پیشروی نیروهای عراقی، این مسجد و مناره 850 ساله را با مواد منفجره، تخریب کردند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران