با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درالجزایر و دانشگاه امام صادق (ع)؛
سومین نشست علمی - تخصصی «مرجعیت قرآن در علوم و معارف اسلامی» برگزار شد

در این نشست علمی نورالدین ابولحیه استاد مطالعات اسلامی دانشگاه باتنه و شیعه شناس بزرگ الجزایری، اعضای هیأت علمی و اندیشمندان قرآنی دانشگاه امام صادق(ع) و نماینده فرهنگی ایران در الجزایر شرکت کردند و پیرامون محوریت قرآن مجید به عنوان معجزه جاوید پیامبر اکرم (ص) در استنباط سایر علوم و معارف اسلامی و انسانی گفتگو کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این نشست ابولحیه دیدگاه خود پیرامون موضوع «مرجعیت قرآن درعلوم و معارف اسلامی» و شیوه تفسیریاش در سلسله «التنزیل و التأویل» را تشریح کرد و سپس اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با طرح پرسشهایی به ارزیابی و نقد اندیشههای مفسر الجزایری قرآن مجید پرداختند .
ابولحیه در ابتدا معنای مرکزیت و مرجعیت را در علوم توضیح داد و اظهار داشت: مرجعیت قرآن در علوم اسلامی به معنای اولویت دادن به مفاهیم استنباط شده از متن قرآن در تمامی رشتههای علوم اسلامی، همچون فقه، کلام، تفسیر، حدیث و عرفان است.
وی در این ارتباط سه گرایش مطرح در این زمینه را تبیین کرده و به توضیح شیوه تفسیری خود پرداخت.
از نظر ابولحیه گرایشات موجود در این رابطه عبارتاند از:
1-گرایش طرفداران بازگشت به قرآن و کنار گذاشتن روایات و میراث علمی و فرهنگی اندیشمندان اسلامی دورههای بعدی پس از نزول.
2-گرایش طرفداران میراث علمی موجود در بین مسلمانان و بیتوجهی به آیات و تعالیم قرآنی.
3-گرایش طرفداران جمع بین قرآن ، حدیث و میراث گذشتگان ، او در تبیین گرایشهای فوق منالهایی علمی از فقه، کلام، تفسیر و حدیث بیان کرده و به برداشتهای انحرافی و دور از فهم قرآنی صحیح اشاره کرد . او تفسیر به رأی و نیز اصل قرار دادن روایات تفسیری بدون اندیشه و تدبر در آن را ، انحراف از فهم صحیح قرآن دانست و شیوه علامه طباطبایی (ره) را در تفسر قرآن به قرآن ستود.
ابولحیه همچنین اظهار داشت:مراجعه به رهنمودهای ائمه معصومین (ع) به عنوان معلمان حقیقی قرآن تنها راه دستیابی به اهداف قرآنی است.
پس از سخنان نورالدین ابولحیه اساتید دانشگاه امام صادق (ع) به طرح دیدگاههای خود پرداخته و در بحث های علمی، دیدگاه های علمی و قرآنی اندیشمند الجزایری را مهم ارزیابی کردند.