افزایش شصت درصدی فروش آنلاین محصولات حلال در اندونزی

آمارهای بانک مرکزی اندونزی نشان می‌دهد سال گذشته فروش آنلاین محصولات حلال این کشور، نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایکنا ، بانک مرکزی اندونزی در گزارشی اعلام کرد که فروش آنلاین محصولات حلال در اندونزی از ماه ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ به ۱۲,۱۸ تریلیون روپیه معادل ۸۵۰ میلیون دلار رسیده که رشدی ۶۲ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.


بیشترین رشد تجارت حلال در اندونزی در طی ماه می و در آستانه عید فطر سال گذشته بوده است که معمولاً میزان مصرف در این زمان به بالاترین حد خود می‌رسد.


پری وارجیو، رئیس بانک ملی اندونزی اعلام کرد: در ماه اکتبر ۲۰۲۱ زنجیره فروش آنلاین محصولات حلال شاهد رشد چشمگیر بیش از ۶۲ درصدی بوده است.


بیشترین سهم از فروش محصولات حلال با ۹۲ درصد متعلق به پوشاک اسلامی و پس از آن محصولات آرایشی و بهداشتی حلال با ۳ درصد، کتاب و نوشت‌افزار با ۲ درصد و غذا و نوشیدنی‌های حلال با ۱,۵ درصد رتبه‌های بعدی را داشتند.


این ارقام نشان می‌دهد که فروش آنلاین پوشاک در پی شیوع کرونا و تغییر در عادات خرید مردم، در مقایسه با فروش حضوری این محصولات رشد چشمگیری داشته است.


در این مدت رشد فروش آنلاین این محصولات نسبت به سال قبل از آن ۷۲ درصد بوده و به رقم ۷۸۰ میلیون دلار رسیده است.


همچنین کاهش سخت‌گیری‌ها و تدابیر پیشگیرانه از کرونا و افزایش ساعات کار مراکز خرید تأثیری بر عادت خرید آنلاین پوشاک نداشته است. این امر نشان می‌دهد که طراحان پوشاک اسلامی باید به عرضه محصولات خود در شبکه‌های مجازی توجه خاص نشان دهند.


از سوی دیگر فروش آنلاین محصولات غذایی و نوشیدنی‌های حلال به ۱۴ میلیون دلار کاهش یافته است که بازگشایی رستوران‌ها و بازگشت کارکنان به محل کار، علت اصلی این کاهش بوده است.


در این مدت از نظر روش‌های پرداخت، پول الکترونیکی و تراکنش‌های بانکی دو روش اصلی در پرداخت هزینه محصولات حلال بوده و به ترتیب ۵۰ و ۱۴ درصد از این تراکنش‌ها را شامل می‌شده است.