وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد

وبینار گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا در ایتالیا برگزار شد

هم‌زمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، وبینار «گفتمان انقلاب اسلامی ایران در اروپا» با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با مشارکت مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی شهر رم، انجمن منجی منتظر، مجله مطالعات جغرافیای سیاسی اوراسیا، انجمن فرهنگی بین‌المللی هویت اروپایی و انتشارات عرفان، در شهر رم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا، دکتر هانیه ترکیان، مدیر دپارتمان مطالعات اسلامی مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی شهر، محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، کلائودیو موتی سردبیر مجله مطالعات جغرافیای سیاسی اوراسیا و آدولفو مورگانتی، مدیر انجمن فرهنگی هویت اروپایی در این وبینار سخنرانی کردند.


در آغاز این وبینار پس از معرفی اجمالی موضوع و سخنرانان و قرائت بخش‌هایی از پیام مقام معظم رهبری به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توسط دکتر هانیه ترکیان، مدیر دپارتمان مطالعات اسلامی مرکز مطالعات بین‌المللی خانه دانایی شهر رم، محمدتقی امینی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا سخنرانی کرد.


وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادها در طول تاریخ معاصر و یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین انقلاب‌های تاریخ، با رهبری امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۱ فوریه ۱۹۷۹ میلادی به پیروزی رسید و این پیروزی، حاصل فداکاری‌ها و تلاش‌های مردم بزرگ ایران بود. سپس در جریان برگزاری یک همه‌پرسی، با مشارکت کم‌نظیر ۹۸,۲ درصد مردم ایران به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و در ادامه، در دسامبر ۱۹۷۹، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تأیید همگانی یافت؛ اما در فاصله زمانی کمتر از یک سال، رژیم بعث عراق و هم‌پیمانانش جنگی نابرابر و ناخواسته را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کردند که به مدت هشت سال یعنی تا ۲۰ اوت ۱۹۸۸ مسئله اصلی نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران بود.


رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا در ادامه افزود: با سپری شدن دوره سازندگیِ پس از جنگ تحمیلی، سند چشم‌انداز توسعه فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ۲۰ ساله ایران، مشتمل بر چهار برنامه توسعه پنج ساله، از سال ۲۰۰۵ تدوین و تصویب شد. نقشه راه نیل به این چشم‌انداز، توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در قالب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خطاب به ملت ایران ترسیم شد. خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی، سه محور اصلی آن و توصیه به علم و پژوهش در سطح ملی و روابط خارجی عزتمند و مرزبندی شده با دشمن در سطح بین‌المللی، از مهم‌ترین محورهای این بیانیه بوده که افق چشم‌انداز آن، شاکله تمدن نوین اسلامی است.


وی تأکید کرد: مناسبات همه‌جانبه ایران و ایتالیا، به پشتوانه میراث و ریشه‌های تاریخی مشترک دو فرهنگ و تمدن غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا، فرهنگ محور است و از این‌رو، ارتقاء درک متقابل با هدف تحکیم صلح و دوستی دو ملت و دولت، ساختار دیپلماسی فرهنگی دو کشور را تشکیل داده و ترسیم افق چشم‌انداز سند ۲۰ ساله توسعه و بیانیه گام دوم انقلاب نیز، در راستای همین دیپلماسی فرهنگی، با هدف ارتقاء درک متقابل و ترسیم افق چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های فرهنگی آتی انجام شد.


در ادامه این وبینار، کلائودیو موتیسر، دبیر مجله مطالعات جغرافیای سیاسی اوراسیا، طی سخنانی با ارائه شرح مختصری از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره)، وساطت واتیکان و پاپ وقت، جهت آزادی آمریکایی‌های بازداشت شده در جریان تسخیر لانه جاسوسی و پاسخ امام راحل (ره) به پاپ، این مکاتبات را بازخوانی و گفتمان بنیادین مندرج در آن را مورد بررسی قرار داد.


وی در ادامه با بازخوانی نامه امام راحل (ره) به گورباچف و نقد مادی‌گرایی بر مبنای فلسفه اسلامی در جریان آن، این دو نامه را الهام گرفته از نامه‌های پیامبر اسلام (ص) به فرمانروایان صدر اسلام دانست.


سخنران پایانی این وبینار آدولفو مورگانتی، مدیر انجمن فرهنگی هویت اروپایی بود که با ترسیم تصویر ایران و تشیع در ایتالیا و ساختار جناح‌بندی شرق و غرب اروپا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وجوه تأثیرگذاری گفتمان انقلاب اسلامی در اروپا از حیث استقلال آن از جناح‌بندی شرق و غرب، مبتنی بر هویت دینی را واکاوی کرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران