نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد

نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار شد

نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» در لاهور برگزار و در آن مفهوم عرفان در اسلام و تصوف اسلامی تبیین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان در لاهور، نشست بین‌المللی «تأثیر عرفان در ایجاد صلح و آرامش در جامعه» با حضور اندیشمندان، نخبگان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه‌های کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، بنگلادش، هند، آمریکا، بوسنی وهرزگوین و صربستان در محل اتاق ایرانشناسی دانشگاه دولتی بانوان لاهور برگزار شد.


در این نشست، استادان دانشگاه و چهره‌های علمی کشورهای منطقه‌ای و جهان با تبیین مفهوم عرفان در اسلام، به جایگاه آن در گذشته و عصر حاضر پرداختند.


حسن عامر شاه، رئیس سابق دانشگاه جی سی در لاهور با تشریح تصوف و عرفان گفت: صوفی کسی است که دل از هوس‌های دنیا برمی‌کند و برای تقریب الهی تلاش می‌کند و زندگی خود را وقف آن می‌کند.


وی با بیان اینکه صوفیان امروز در همه کشورهای اسلامی با عناوین و تعریف‌های مختلف پراکنده هستند، اظهار کرد: امروز تعداد قابل توجهی از مسلمانان جهان در کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و شمال افریقا از مذاهب اسلامی تصوف که مشایخ نیز نامیده می‌شوند، پیروی می‌کنند.


استاد سابق دانشگاه پاکستان گفت: تصوف در شبه قاره هند در چند صد سال گذشته رواج گسترده‌ای یافت. پیروان تصوف به دلیل تفکراتشان نه تنها هیچگاه از خشونت پیروی نکردند بلکه خود در چند دهه اخیر از سوی تندروهای تکفیری مورد حملات گسترده تروریستی قرار گرفتند.


اولاش ارتاش، مسئول مؤسسه هنری و فرهنگی یونس آمر ترکیه در لاهور نیز با بیان نقش مولانا در گسترش پیام صلح و دوستی در جهان اسلام گفت: با کمی دقت در اشعار فارسی مولانا به خوبی به این نکته پی می‌بریم که وی دیدگاهی جهان شمول داشت.


وی با خلق آثار ادبی به صورت شعر می‌خواست امنیت و آرامش را برای انسان‌ها به ارمغان بیاورد.


محمد مولوی، معاون رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در قزوین نیز با بیان اینکه تصوف می‌تواند به پایان‌دادن به مناقشات، اختلافات و تنش‌های اجتماعی در جامعه کمک کند، اظهار کرد: عناصر صلح و آرامش در تصوف و بعد باطنی تعالیم اسلامی را می‌توانیم در عدالت، رحمت، تهذیب نفس و عبودیت جستجو کنیم.


الور موسیق، از استادان دانشگاه زنیکا در بوسنی و هرزگوین در مقاله خود با عنوان «وحدت عرفان» گفت: عرفان در دیگر ادیان از جمله مسیحیان، بوداییان و هندوها نیز تعریف شده است اما عرفان اسلامی به اصل یعنی حقیقت و معرفت توجه دارد.


وی افزود: عرفان انسان را به شناخت خود دعوت می‌کند و اگر ما خود را به خوبی بشناسیم، خدای خود را نیز به خوبی خواهیم شناخت و در نتیجه هیچ گاه در پی خشونت و بی ثباتی جامعه خود نخواهیم بود.


اختر حسین سندهو، رئیس کالج اسلامی در لاهور نیز ایالت پنجاب را مهد تصوف در شبه قاره هند خواند و گفت: بزرگان تصوف در این ایالت با سفر به دیگر مناطق شبه قاره پیام صلح در اسلام را به جای جای این سرزمین رسانیدند


در ادامه صدف نقوی، رئیس بخش زبان و ادبیات اردو دانشگاه فیصل آباد در ایالت پنجاب پاکستان با بیان جایگاه تصوف در دین اسلام گفت: امام باقر(ع) در تمجید تصوف فرمودند: «تصوف نام دیگر عادات خوب و اخلاق پسندیده است


وی با بیان نقش بزرگان تصوف در شبه قاره هند برای گسترش پیام محبت و صلح بیان کرد: میلیون‌ها نفر از مردم شبه قاره هند تحت تأثیر زندگی عارفان صاحب نام از جمله هجویری به اسلام مشرف شدند.


ابوموسی عارف بلاح، استاد فارسی دانشگاه بنگلادش نیز با اظهار کرد: هر چند علمای تکفیری باعث تحریک افکار مسلمانان برای تکفیری کردن دیگران شدند اما عارفان در هماهنگی بین پیروان مذاهب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.


جعفر روناس، مسئول خانه فرهنگ و وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لاهور گفت: دنیای عارف فراتر از دنیایی هست که جنگ و صلح در آن جریان دارد، صوفیان و عارفان جنگ‌های بیرونی را به اهلش واگذار می‌کنند و عمرشان را صرف مجاهدتی می‌کنند که دستاوردش صلح و دوستی است.


مسئول خانه فرهنگ کشورمان در لاهور افزود: برخی تصوف را پدیده‌ای غیر اسلامی که از فرهنگ‌های دیگر وارد جهان اسلام شده دانسته‌اند. اما اساس تصوف، ریشه در تعالیم باطنی اسلام دارد که بر اثر آمیزش با دیگر فرهنگ‌ها همچون فلسفه یونانی، مکتب افلاطونی، مسیحیت، هندوئیسم و بودیسم آیین‌های ایرانی عناصری از این فرهنگ‌ها وارد تصوف شده است.


وی گفت: هر نوع کوششی برای مقابله با جنگ و استقرار صلح از راه‌هایی همچون مذاکرات دیپلماتیک و معاملات سیاسی بدون توجه به تربیت معنوی انسان هر چند مؤثر است، اما مثل زدودن سطحی علف‌های هرزی هست که ریشه در خاک دارد و به محض مناسب شدن زمینه دوباره رشد می‌کند.


وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور بر توجه جدی بر افکار علی هجویری عارف بزرگ شبه قاره تأکید کرد و گفت: در کتاب کشف المحجوب، شریعت در هیچ مرحله‌ای از مراحل سلوک، ساقط نمی‌شود. چون بین شریعت و حقیقت اختلافی وجود ندارد و منطق هجویری در قبول یا رد هر مسئله مطابقت با ارکان شریعت است.




نظرات کاربران