وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است

وحدت الزام فطرت انسانی است/قرآن در پی وحدت اسلامی است

یک دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد خرم‌آباد گفت: وحدت یکی از اصول طبیعت جهان آفرینش و از الزامات فطرت انسانی است که همواره در طول تاریخ مورد توجه و عنایت بزرگان دنیای اسلام بوده است.

علی فتح‌الهی دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد وحدت و همدلی را فراهم کننده قدرت حقیقی عنوان کرد که می‌تواند پس از خداوند متعال تکیه‌گاه استواری برای مسلمانان در رویارویی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها باشد.


وی با یادآوری اینکه وحدت، عنصری از عناصر زندگی و اصلی از اصول طبیعت جهان آفرینش و یکی از لوازم فطرت انسانی است که همواره در طول تاریخ هجری پس از اسلام مورد توجه و عنایت بزرگان دنیای اسلام از پیامبراکرم(ص) تا اهل‌بیت(ع) بوده است، اضافه کرد: نخستین گام‌هایی که در راه اتحاد اسلامی و ایجاد و تقویت روابط برادرانه میان مسلمانان برداشته شد به زمان رسول اکرم(ص) بازمی‌گردد که اندیشه آغازین آن از سوی قرآن عرضه گشت و همراه با سیره قولی و عملی رسول اکرم(ص) استحکام و پایدار گشت.


فتح‌الهی ادامه داد: استعمارگران هر روز با توطئه و ترفندی جدید برای به یغما بردن ثروت ملت‌ها و به استعمار کشیدن آن تلاش می‌کنند و با پرداختن به قوم‌گرایی، فرقه‌گرایی و دامن زدن به اختلافات جزئی سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمانان را دارند.


این مدرس دانشگاه آزاد خرم‌آباد به نمادهای همدلی و وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه قرآن کریم خود در پی وحدت اسلامی است، برنامه جامع، علمی و گسترده‌ای را برای تحقق آن ترسیم می‌کند که شامل اصول والا و برگرفته از ارزش‌های حیاتی آن است.


وی با بیان اینکه از معیارها و ملاک‌های برتری از نگاه قرآن می‌توان از تقوا، دانش، جهاد و کوشش نام برد که آیات ۱۳ سوره حجرات، ۹ زمر، ۹۵ نساء به این ملاک‌ها و معیارهای برتری اشاره دارد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۶۴ سوره آل‌عمران با این مضمون «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» بر نقاط مشترک تأکید کرده و فرموده است: «بگو ای اهل کتاب بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد پس اگر [از این پیشنهاد] اعراض کردند بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم [نه شما]».


وی با بیان اینکه قرآن کریم برای گفت‌وگو با دشمنان، شیوه عملی بسیار جالبی را مطرح می‌سازد و درباره دوستان و پیروان که جای خود را دارد، گفت: قرآن کریم در آیه ۲۴ سوره سباء به پیامبراکرم(ص) می‌آموزد تا به‌رغم ایمان شدید پیامبر به باورهای خود به کافران بگوید: «قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَی هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ؛ بگو کیست که شما را از آسمان‌ها و زمین روزی می‌دهد بگو خدا و در حقیقت‌ یا ما یا شما بر هدایت ‌یا گمراهی آشکاریم».


وی ادامه داد: این شیوه‌های کاملاً منطقی و عملی در گفت‌وگوها و روشی برتر برای نیل به یک نتیجه صحیح، از چنین راهی است چراکه ناسزاگویی و طرد و ضرب و شتم و امثال آن نه‌تنها هیچ نتیجه‌ای به دست نداده و تأثیر مثبتی به جای نمی‌گذارد، بلکه اثر معکوس هم دارد.


این دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با بیان اینکه گفت‌وگوی آرام و منطقی دوطرفی که به‌رغم اختلاف در داده‌ها و زمینه‌ها، آماده پذیرش حق و به‌دنبال حقیقت هستند و در این راه از برهان و استدلال منطقی بهره می‌گیرند، به تأکید قرآن بر یکپارچگی امت اسلامی اشاره کرد و افزود: خداوند متعال در آیه ۱۵۹ سوره انعام بر این موضوع تأکید کرده و می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُواْ دِینَهُمْ وَکَانُواْ شِیَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَی اللّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُم بِمَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ؛ کسانی که دین خود را پراکنده ساختند و فرقه فرقه شدند تو هیچ گونه مسؤول ایشان نیستی کارشان فقط با خداست آنگاه به آنچه انجام می‌دادند آگاه‌شان خواهد کرد».


این مدرس دانشگاه آزاد لرستان با بیان اینکه سفارشات قرآن بر وحدت ایمانی و اجتماعی مسلمانان را می‌توان با واژگانی ازجمله «واعتصموا»، «اصلحوا»، «امة وسط»، «تعاونوا»، «اصلاح»، «والف بین قلوبهم»، «خیر امة»، «حزب‌الله»، «صراط مستقیم»، «صبغة‌الله» و «اخوة» مشاهده کرد، اضافه کرد:  پیامبر اکرم(ص) در رابطه با اهمیت و جایگاه وحدت فرموده است: «هر کس وسط بهشت را می‌خواد باید با جمع مردم باشد» و نیز فرموده است: «ای مردم! بر شما لازم است که با جماعت باشید و از جدایی و پراکندگی بپرهیزید» و نیز امام جعفرصادق(ع) فرموده است: «با هم پیوند برقرار سازید و نیکی کنید و به هم ترحم ورزید و برادران نیک‌خواه یکدیگر باشید، آن‌گونه که خداوند فرمانتان داده است».


فتح‌الهی در بیان محورهای وحدت، گفت: دانشمندان بر ایجاد همبستگی در یک جامعه عواملی را مانند زبان، ملیت، جغرافیا و... مطرح می‌کنند ولی این عناصر را عناصر اصلحی وحدت نیستند چراکه این عوامل ظاهری و صوری هستند.


وی دین الهی، رسول اکرم(ص)، قرآن و عترت، مسجد و قامه نمازجمعه و جماعت، کعبه، امام و رهبر، معاشرت نیکو، محبت را از محورهای وحدت ذکر کرد و افزود: آسیب‌ها و آفت‌هایی که همگرایی امت بزرگ اسلام را تهدید می‌کند شامل آسیب‌های درونی و بیرونی هستند که آسیب‌های درونی انحراف عقیده، ناآگاهی، شایعه‌پراکنی، ناپاکی درونی را به دنبال دارد و آسیب‌های بیرونی نیز شبهه‌افکنی، نبودن دعوت حق و فقدان پیامبری، بدعت و سنت‌شکنی را در پی دارد.


دانشیار ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد با بیان اینکه وحدت آثار خوبی از جمله عزت و اقتدار ملی، داشتن امنیت، حاکمیت بر دنیا و زمینه‌سازی ظهور را به دنبال دارد، گفت: آرمان تمام پیامبران و رهبران الهی، ایجاد وحدت و تحکیم آن در میان ملت‌ها بوده است کمااینکه وحدت و همگرایی مانند دیگر پدیده‌های اجتماعی آسیب و آفت‌های فراوانی دارد که خطری جدی برای امت بزرگ اسلامی است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران