صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا

صبر و شکر مهمترین پیام اخلاقی عاشورا

سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا، با برشمردن درس ها، پیام ها و عبرت های عاشورا گفت: یکی از درس ها و پیام های مهم عاشورا درس صبر درمقابل بلا و شکر در مقابل نعمت  است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج از کربلای معلی، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن پورموسوی، سخنران مراسم های فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، بامداد چهارشنبه(11 اسفند ماه) درجمع زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در صحن شریف حرم آن حضرت، با اشاره به درس ها، پیام ها و عبرت های عاشورا گفت: یکی از درس ها و پیام های مهم عاشورا درس صبر در سختیها و بلاها و شکر بر نعمتهاست .


وی با توجه به اهمیت شکردرمقایل نعمت در مکتب اسلام گفت: امام حسین (ع) در اوج مصیبت چنان شکر و سپاس خداوند را به جا می آورد که بشر امروز در اوج رفاه و آرامش و آسایش این کار را انجام نمی دهد.


وی افزود: صبر و شکر را می توان در تمامی مراحل عاشورا در وجود مبارک  امام حسین‌( ع) و یاران آن حضرت از خروج از مکه و تاگودال قتلگاه مشاهده کرد؛ آنجا که حضرت میفرمود: "الهی رضا برضاک صبرا علی قضائک". نه تنها امام حسین بن علی و یارانش مصیبت دیدند بلکه شکر آن راهم بجا آوردند"اللهم لک الحمد حمدالشاکرین علی مصابهم..."


این کارشناس مذهبی اضافه کر:د: این مقام شکرگذاری و صبر تنها مختص حضرت سید الشهداء نبوده است بلکه وقتی حضرت زینب کبری (س) بدن پاره پاره برادر را در گودال قتلگاه مشاهده می‌کند با تضرع در پیشگاه خدا می‌گوید: «اللهم تقبل منا هذا القربان.»این اوج معرفت و ایمان است و عظمت روح را می‌رساند که چون در راه خداست، تحمل آن آسان است.


سخنران بعثه مقام معظم رهبری در کربلا در ادامه با اشاره به فرازی از زیارت امام حسین (ع)" وَ قَدْ عَجِبَتْ‏ مِنْ‏ صَبْرِکَ‏ مَلَائِکَةُ السَّمَاوَات " افزود: صبر امام حسین در واقعه عاشورا تعجب ملائک را نیز برانگیخت و یکی از درسهای مهمی که از مکتب و دانشگاه آن حضرت و واقعه کربلا می توان گرفت، درس صبر و استقامت در زندگی است.


وی در ادامه با تقسیم بلاها به دو دسته تنبیهی و ترفیعی گفت: مصیبت های وارده به امام حسین (ع) برای ترفیع و رسیدن به مقام رضا  و بالاترین مقام در بندگی خداوند بود.


حجت الاسلام پورموسوی در پایان  با بیان این حدیثی از حضرت امیر (ع) که هرکس از پیروان ما باشد و هر روز صبح چهار شکر را بجا بیاورد؛ خداوند عمر طبیعی و زیاد شدن جمعیت به او عنایت می کند؛ با ایمان ازدنیا می‌رود و بدون حساب وارد بهشت می شود، گفت: این چهار شکر عبارتند از: ۱-خدا را شکر که خودت را به من معرفی کردی و با قلب کور مرا رها نکردی ۲-خدا را شکر که مرا جزء امت حضرت محمد(ص) قرارم دادی ۳-خدا را شکر که روزیم را در دست خودت قراردادی و دست خلق خودت قرار ندادی ۴-خدا را شکر که عیوب را پوشاندی و مرا بین مردم رسوا نکردی.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران