انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع

انتشار مجموعه دوم اسناد تخریب بقیع

مجموعه دوم از "اسناد تخریب بقیع" به همت واحد اسناد پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.

یکی از اقدامات مهم و ضروری در مسئله تخریب بقیع تلاش برای ایجاد خیزش جهانی درباره آن و آگاهی‌بخشی درباره اقدامات و تلاش‌های فراگیر مسلمانان سراسر جهان درباره این واقعه است. یکی از مهم‌ترین کاستی‌ها در این باره، عدم اطلاع مسلمانان از مجموعه اسناد مرتبط با این واقعه است که می‌تواند راه را برای پژوهشگران و تحلیلگران روشن کند.


اسناد تخریب بقیع مجموعه‌ای از مکاتبات و تلگرام‌های دولتی و حکومتی، نامه‌نگاری شخصیت‌ها و علمای بلاد و نیز آرشیو روزنامه‌ها و مطبوعات دوره تخریب است که تا به حال جمع‌آوری و منتشر نشده است. از این‌رو واحد «بقیع‌پژوهشی» پژوهشکده حج و زیارت با همکاری کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشکده تصمیم گرفت این اسناد را جمع‌آوری و منتشر کند. نخستین مجموعه از اسناد مرتبط با بقیع به مناسبت هم‌اندیشی بین‌المللی بقیع، با عنوان نگین تراث اسلامی، یادبود هشتم شوال ۱۴۴۱ منتشر شد.


اکنون دومین مجموعه با عنوان" اسناد تخریب بقیع" یادبود هشتم شوال ۱۴۴۲ منتشر می‌شود. اسناد این کتاب با همکاری آرشیو وزارت امور خارجه و تلاش حجت‌الاسلام و المسلمین علی احمدی گردآوری شده است.


دومین مجموعه از اسناد تخریب بقیع در سه فصل، سامان یافته است:


۱. نامه‌ها و گزارش‌های اداری و دولتی ایران؛


۲. واکنش‌های مراجع، علما و شخصیت‌های ایران و دیگر کشورها؛


۳. اعتراض عمومی در ایران و دیگر کشورها.


کتاب اسناد تخریب بقیع (مجموعه دوم)، در واحد بقیع‌پژوهی پژوهشکده حج و زیارت تهیه و به همت نشر مشعر در اسفند ماه 1400 در 275 صفحه منتشر شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران