فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است

فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان است

معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت دعا و جایگاه صحیفه سجادیه، اظهار داشت: دعا و نیایش یک امر فطری در ذات انسان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین علی خیاط معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری که امروز در جلسه تواصی به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در نمازخانه این سازمان سخن میگفت، با تبیین اهمیت دعا و جایگاه صحیفه سجادیه، از ادعیه اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بعنوان یک ذخیره فرهنگی بسیار ارزشمند یاد کرد که خداوند از طریق اهل بیت به انسان هدیه کرده است.


وی افزود: این هدیه ارزشمند الهی درهیچ مکتب دیگری چه مذاهب اسلامی و یا ادیان دیگر وجود ندارد.


این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به فطری بودن دعا و نیایش در ذات انسان، اظهار داشت: انسان وقتی در شرایط دشوار قرار می گیرد خود بخود روحیه دعا در او زنده می شود.


وی با بیان اینکه ادعیه اهل بیت و بویژه صحیفه سجادیه گویای اثبات معیت قرآن و اهل بیت و لسان بیان معارف هستند و نباید به آنها صرفا بعنوان دعا نگاه کرد، گفت: اگر فردی بخواهد تنها به قرآن و یا اهل بیت تمسک کند و یکی از این دو را کنار بگذارد دچار لغزش و اشتباه خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه مضامین دعاهای اهل بیت قرآنی است، افزود: اندیشه این ادعیه از آیات قرآن گرفته شده و در دل دعا پرورانده شده است لذا ارزش معرفتی بسیار بالایی دارد و اثبات می کند که این دو باید کنارهم باشند.


حجت الاسلام والمسلمین خیاط با اشاره به اینکه حجم کثیری از معارف دینی از طریق دعا به ما رسیده است، اضافه کرد: ادعیه یک زبان و مکتب برای بیان بسیاری از معارفی است که باید در اختیار انسان قرار گیرد و امکان بیان برخی از معارف بلند عرفانی به جز لسان دعا وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه دردل ادعیه در حوزه های مختلف از جمله اعتقادات، معارف و مطالب اخلاقی وظایف انسان بیان شده است، ویژگی های مناجات شعبانیه و صلوات شعبانیه را یادآور شد و صلوات شعبانیه را یک دوره امامت شناسی توصیف کرد و گفت: ما نسبت به رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام حداقل سه وظیفه داریم ؛ نخست معرفت و شناخت جایگاه والای ایشان در  هدایت انسانها و دوم اظهار محبت نسبت  به ایشان و سوم اطاعت و پیروی بی چون و چرا که این هر سه وظیفه در دل این صلوات ارجمند بخوبی تبیین شده است.


این استاد دانشگاه و حوزه در ادامه به عنوان نمونه به این فراز از صلوات شعبانیه اشاره کرد که " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْک الْجَارِیةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یأْمَنُ مَنْ رَکبَهَا وَ یغْرَقُ مَنْ تَرَکهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللاَّزِمُ لَهُمْ لاَحِقٌ‌ "  و در شرح مختصری افزود: درحوادث سهمگین، گرفتاری های فراوان و مسیر دشواری که انسان برای رسیدن به تکامل در پیش دارد اهل بیت تنها کشتی نجات هستند.


وی اضافه کرد: دراین امواج سهمگین حضرت محمد(ص)  و آل محمد کشتی نجات هستند و اگر کسی سوار این کشتی شد در امنیت خواهد بود و اگر به کشتی نرسد حتما غرق شده و از بین خواهد رفت.


برپایه این گزارش، دراین مراسم حاج اسدالله عرب سرخی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در مدح و منقبت قمربنی هاشم (ع) به مولودی خوانی پرداخت و در گرامیداشت روز جانباز از پوستر معرفی چند نرم افزارصحیفه سجادیه  توسط سه تن از جانبازان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت رونمایی شد.


برپایه این گزارش، علاقمندان می توانند نرم افزارهای صحیفه سجادیه (مبین موبایل)، صحیفه سجادیه (امیدی)، صحیفه سجادیه (فراتوسعه) و قلم هوشمند صحیفه سجادیه را با استفاده از نرم افزار کد QRخوان موبایل در گوشی همراه خود نصب و استفاده کنند.


این گزارش حاکیست، حجت الاسلام والمسلمین نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز طی سخنانی با بیان برخی از ویژگی های این پنج نرم افزار، از حاضران خواست که با نصب این نرم افزارها از قابلیت های متنوع آن درماههای شعبان و رمضان استفاده کنند و به دیگران نیز توصیه نمایند تا از ویژگی های این مجموعه ارزشمند بهره ببرند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران