زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است

زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زیارت یکی از ضروریات در سبک زندگی اسلامی است و ارتباط معنوی با معصومین و ائمه اطهار و ایمان و عمل صالح موجب رشد انسان می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج؛ آقای سیدصادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگوی ویژه قرآنی در خصوص زیارت و جایگاهش در سبک زندگی اسلامی گفت: انسان یک موجود دو بعدی است یک بعد مادی دارد و یک بعد معنوی و روحانی. نشانه هایی  هستند که به بعد مادی انسان ارزش می دهند و آنها مبنا و ملاک شخصیت هر انسان قرار می گیرد. ثروت، خودرو و منزل  مواردی هست که شخصیت مادی فرد را تشکیل می دهند و در جامعه ارزش گذاری می شود و بعد دوم شخصیت انسان که روحانی و معنوی است به میزانی که انسان به خالق هستی ارتباط و اتصال دارد مربوط می شود. (الله نورالسماوات و الارض) خداوند نور عالم هستی است به میزانی که انسان به این مبدا و این قله نور که نور عالم هستی است ارتباط پیدا کند قدر انسان و منزلت و عظمت و جلوه های شکوه و عظمت انسان بالاتر خواهد رفت .


زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی است


رئیس سازمان حج و زیارت در موردنشانه های اصلی ارزش گذاری انسان در بعد روحانی و معنوی گفت: نخست بحث تقواست، خداوند متعال در قرآن می فرماید:( ان اکرمکم عند الله اتقکم ) تقوی یعنی خویشتن داری در مقابل ناملایمات زندگی و گناه و معصیت و این خویشتن داری است که موجب ارزش و رشد انسان می شود و می تواند به قله های کمال برسد، و نشانه دوم ایمان و عمل صالح است که خداوند نیز در قرآن می فرماید: ( ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک خیر) ایمان در کنار عمل صالح است یعنی ایمانی می تواند موجب رشد و تعالی انسان شود که در کنارش عمل صالح باشد.


وی افزود : انسان مومن و جامعه مسلمان و عمل صالح به مثابه دو بال هستند که انسان را پرواز و عظمت میدهند. وقتی یتیمی را می بیند و از کنارش عبور می کنید و روحیه کمک به او ندارید یعنی اینکه این انسان مومن است ولی عمل صالح را در کنارش ندارد.


در مقابل انسان هایی هم هستند که شاید مسلمان نباشند اما عمل صالح دارند در کشورهای غربی ، موسسات خیریه زیاد است عمل صالح انجام می دهند اما ایمان نیست. . ایمان و عمل صالح اگر در کنار هم قرار گرفتند انسان را رشد خواهند داد.


آقای حسینی گفت: نشانه سومی که موجب رشد انسان می شود ارتباط پیوسته با معصومین و ائمه اطهار است و اگر کسی به وسیله محبت به این ها که در کنار زیارت حاصل می شود ارتباط پیدا کرد این عظمت حاصل می شود.


بر اساس جهان بینی مکتب اهل بیت، پیامبر خدا و ائمه اطهار بر پیروان خودشان سلطه معنوی دارند و وقتی که ما در کنار تربت پاک سیدالشهدا ، امیرالمومنین و امام رضا(ع) حاضر می شویم و سلام می دهیم، جواب سلام ما را حضرت می دهد.


در بعد روحانی زیارت ائمه و در مقدمه زیارت امام رضا(ع) و اذن دخول برای زیارت ، می گوییم خدایا من اعتقادم این است که پیامبر و خلفا که امامان معصوم باشند زنده هستند ، نزد تو روزی می گیرند و حضور و سلطه دارند و وقتی من در مرقد سیدالشهدا حاضر می شوم من را می بینند .


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زیارت به انسان ارزش می دهد نخست اینکه در پرتو زیارت و ارتباط با معصومین ما راه را در زندگی گم نمی کنیم این ها مشعل های فروزانی هستند که راه هدایت را به ما نشان می دهد و در دعای ندبه می خوانیم که این ها خورشید عالم هستند که بر عالم می تابند. این ها ماه تابانی هستند که مهرشان و هدایتشان باعث می شود که ما در این جاده راه را پیدا کنیم و گم نشویم .


وی افزود : ائمه اطهار ما را به نقطه و اوج معارف و فضائل می رسانند و اگر ما به واسطه زیارت به این سرچشمه اتصال و ارتباط پیدا کردیم، به وسیله ارتباط روحانی و قلبی رشد پیدا می کنیم. با این محبت اهل بیت هست که خداوند به شما یاد می دهد. خداوند ارزش ها و معارف را به ما می آموزد و حتی امور زندگی ما را اصلاح می کند و اگر در امور دنیوی به مشکلی خوردیم و موانعی داشتیم، خداوند به واسطه این محبت اصلاح می کند.


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: انسانها به واسطه زیارت ائمه و مانند انها رنگ خدایی می گیرند. در دعای جوشن کبیر می خوانیم خدا ودود است خدا لطیف و مهربان است، پس من هم باید ودود و مهربان باشم . ائمه این طور بودند خداوند مفرج الهموم است یعنی اگر ببیند اگر گره ای به کار کسی افتاده باز می کند اگر غمی در چهره کسی باشد این غم را بر می دارد خداوند ستار العیوب است و گذشت دارد. ائمه اطهار نیز همه این ویژگی ها را دارندو متصل به آن معلم نور هستند که ما نیز در پرتو زیارت، این ها را بدست می آوریم. و نتیجه ای که می خواهم بگیرم در یک دقیقه اگر انسان زیارت را جزو فرهنگ خودش و فرهنگ خانواده اش آورد اگر این زیارت در جامعه آمد این جامعه رشد و بالندگی پیدا می کند. امام زمان می آید که جامعه را رشد دهد با این زیارت یک گام بلند به سوی رشد بر می داریم اگر جامعه را به سمت زیارت و ارتباط مداوم بردیم چون می دانید در زیارت نوعی بیعت با معصوم است بیعت با معصوم بیعت با خداوند است خداوند می گوید به پیغمبر در بحث بیعت شجره ، کسانی که آمدند که با تو بیعت کردند در واقع با من بیعت کرده است نسبت به معصومین هم همین است وقتی ما به زیارت حضرت امیر می رویم در نجف اشرف ، ما تجدید بیعت می کنیم .


زیارت، از ضروریات سبک زندگی اسلامی استوی در پاسخ در مورد اهمیت جایگاه زیارت در سبک زندگی و نقش نهادهای حکومتی همچون سازمان حج و زیارت و تسهیلاتی که باید ارائه شود گفت: در کشور خودمان هنوز زائر اولی داریم، زائری که هنوز مشهد نرفته و من در یک ماه حضورم در سازمان سعی کردم موانع را برای حضور در اماکن مقدسه، تا حد امکان یا بردارم یا برنامه ریزی کنم که مشکلات کاهش یابد.


آقای حسینی درباره تسهیلات به زائران گفت: قیمت بلیط ها بر اثر تحریم ها افزایش یافته که یک فاکتور مهم است و دوم قیمت هتل ها در کشورهای مقصد که البته به دلیل کاهش ارزش پول ملی است. این دو نکته تعیین کننده در سفرهای هوایی و زیارتی هستند یعنی حدود 60 درصد هزینه سفرهای هوایی به اماکن مقدسه پرواز می شود و 40 درصد باقیمانده برای تغذیه و بهداشت است یعنی ده میلیونی که برای ایام عید تعیین شده حدود 6 میلیون پرواز و حمل و نقل است و این رقم بالایی است . و در تلاش هستیم که شورای عالی حج و زیارت را تا پایان سال برگزار کنیم .


وی افزود: در عراق دو مشکل داریم یکی پروازهای چارتری که متاسفانه در اختیار بخش خصوصی بوده نه در اختیار سازمان حج و زیارت که  باید در اختیار سازمان باشد. یعنی شرکت هواپیمایی کشوری ملزم شود به این که چارترها را در اختیار ما قرار دهد. و دیگر هتل است که در کشورهای دیگر هتل ها را یکساله اجاره می کنند و سازمان این سرمایه را ندارد.


ما در حال تعامل با بخش خصوصی هستیم که به صورت یکساله هتل ها در عراق اجاره شوند که در این صورت قیمت به شدت کاهشمی یابد. اگر پروازها در اختیار ما قرار بگیرد و بخش خصوصی در هتل کمک ما کند 20 تا 25 درصد هزینه سفرها کاهش پیدا می کند سفرهای هوایی و سفرهای زمینی هم که کمتر از 50 درصد است یعنی سفر زمینی رفت و برگشت به عراق حدود 4 تا 4/5 است .


آقای حسینی گفت: موضوع هتل قابل حل است بخش خصوصی این آمادگی را دارد من با بعضی از افراد صحبت کردم اعلام آمادگی کردند و شرکت های خصوصی هم هستند که حاضر هستند کار هتل را به طور کامل در عراق بعهده بگیرند. شاید تعجب کنید که چرا قیمت هایمان در سوریه پایین تر است در حالیکه مسیر طولانی تر است و دو ساعت پرواز رفت و دو ساعت برگشت برای 8 شب ، 7 میلیون و 400 هزار تومان است. یک بخش این مشکل ، بحث هتل است و بخش خصوصی حاضر به همکاری است تا به نتیجه برسانیم و بخش دوم هم نیاز به مصوبه شورای عالی حج و زیارت دارد که بزودی برگزار می شود و هزینه سفرها را کاهش می دهد.


وی ادامه داد بسیاری هزینه ها را حذف کردند، نخست روادید لغو شد و از زائران خروجی نمی گیرند و دیگر آزمایش پی سی آر هست در عراق یک رقم بالایی حدود 400 هزار تومان که موقع رفت در فروگاه می گرفتند ولی قبول کردند داخل ایران انجام شود به این ترتیب ، هزینه ها را یک مقدار شکستیم ولی باز هم باید هزینه ها را تا جایی که امکان دارد کم کنیم.


رئیس سازمان حج و زیارت در رابطه با بحث عمره و تمتع افزود:  منتظر اقدامات وزارت حج در عربستان هستیم تصمیم نهایی با آنهاست و آنها در حال آنالیز شرایط هستند، شرایط کرونا در کشورهای اسلامی، معمول این بوده حدود شش ماه قبل از ایام حج تمتع از رئیس سازمان حج و زیارت کشورهای اسلامی دعوت می شده و حضور پیدا می کردند برای تفاهم نامه، دو ماه از این زمان گذشته الان و هنوز دعوتی صورت نگرفته ما مصاحبه های آنها را داریم دنبال می کنیم آنها منتظر شرایطی هستند که فضا باز بشود ولی عمره را آنها فعال کردند از چند روز گذشته فاصله ها را هم برداشتند هم عمره را فعال کردند. زائران تایلندی نخستین زائرانی بودند که حاضر شدند و محدودیت های کرونایی را به طور کامل برداشتند یعنی ابتدا الزامی برای ماسک نیست، فاصله گذاری اجتماعی در مسجدالحرام و مدینه وجود ندارد و نکته جالب تر در بدو ورود به عربستان پی سی آر نمی خواهند نه پی سی آر در ایران و نه در عربستان، این سه تا فاکتور را در سایت شان آنجا هم اعلام کردند این را نمی خواهند، لذا شرایط مهیاست ما منتظر هستیم به محض این که آنها اعلام کنند در واقع چه 50 درصد باشد چه صد در صد باشد ، ما حاضر هستیم کارها را عملیاتی بکنیم.


وی گفت: میزان ثبت نام هایی که در 15 سال گذشته صورت گرفته در رابطه با حج تمتع یک میلیون و 200 هزار نفر است یعنی الان اگر ما موفق بشویم بر فرض در حد اکثر شرایط که 85 هزار نفر هست زائر اعزام بکنیمدر حدود 15 سال زائران باید در نوبت حج تمتع بمانند. در عمره مفرده میزان کسانی که ثبت نام کردند و چه در بانک ملت و چه در بانک ملی حدود 5 میلیون و 800 هزار نفر هستند، بعضی 800 هزار تومانی هستند، بعضی 400 هزار نفری هستند.


آقای حسینی در پاسخ به این سوال که آیا عمره فعال می شود یا خیر؟ گفت: برای اعزام زائرین مان به عمره شرط داریم و این است که زائران ما حمایت کنسولی لازم را داشته باشند ما می خواهیم حدود 500 تا 600 هزار نفر اعزام کنیم ، اگر ما در یک کشور کنسول و حمایت مردم را نداشته باشیم جای نگرانی دارد، و دیگر اینکه دفاتر رسمی و دائمی داشته باشیم. دفاتر سازمان حج و زیارت در مکه ، مدینه و جده تعطیل هستند ویزا به آنها داده نشده و نمی شود اگر این دو مشکل حل بشود که و در روابط سیاسی تحولی ایجاد شود موانع خاصی برای عمره هم وجود ندارد.


وی ادامه داد : هزینه های زیارت را کاهش می دهیم و امنیت سفر را هم تا حد زیادی ارتقاء خواهیم داد و در عین حال در حال پیگیری برای ارتباط ریلی بین ایران و عراق هستیم که خوشبختانه این تفاهم نامه امضا شد یعنی بین وزیر راه ایران و عراق این تفاهم نامه امضا شدکه 30 کیلومتر در داخل عراق باید ریل گذاری بشود تا راه آهن عراق به راه آهن ایران وصل شود.


آقای حسینی افزود: تلاش ما این است که زائرانمان بدون هیچ نگرانی سفر کنند و  با سه بانک ملی، بانک ملت و بانک شهر تعاملات انجام شده و هر کدام سهمیه ای را تخصیص دادند و در مجموع 18 هزار تسهیلات در واقع 5 میلیونی به صورت قرض الحسنه اختصاص داده شد به این ترتیب که زائر به محض مراجعه به دفتر زیارتی معرفی نامه دریافت می کند و از بانک 5 میلیون می گیرد و در واقع 50 درصد سفرش را در 10 قسط پرداخت می کند.


وی گفت : هنوز هیچ اعلام رسمی از طرف مقامات عراقی برای بازگشایی مرزها نشده و در صورت اعلام ، اطلاع رسانی خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران