رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات
رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات

رئیس سازمان حج و زیارت بر ضرورت بررسی و آسیب شناسی سفرهای عتبات عالیات برای افزایش رضایتمندی و کاهش دغدغه های زائران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ وبینار بررسی سفرهای عتبات عالیات (عتبات نوروزی) با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس، معاونین امور عتبات عالیات و توسعه و منابع انسانی، مدیران کل حوزه ریاست و روابط عمومی، دفتر برنامه ریزی پذیرش واعزام زائرین عتبات عالیات، حراست، دفتر مدیریت عملکرد و امور کارگزاران سازمان حج و زیارت و جمعی از دست اندرکاران این حوزه به صورت آنلاین با مدیران حج و زیارت استانها و مسئول دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق برگزار شد .


حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در ابتدای این نشست در سخنرانی خود ضمن تبریک ماه مبارک رمضان با اشاره به شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، بر لزوم کاهش هزینه ها در سفرهای زیارتی عراق و اجرای هرچه بهتر طرح نوین اعزام زائران به عتبات عالیات تاکید کرد.


حجت الاسلام والمسلمین نواب همچنین تلاش همگان برای کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، ارتقاء و بهبود کیفیت و تولید محصولات دانش بنیان و رقابت پذیر در حوزه حج و زیارت را خواستار شد.


وی تصریح کرد: هزینه های بالا در عرصه رقابت با آزادبرها موثر است و باید تلاش شود در راستای چارچوبی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند کاهش هزینه ها و دستاوردهای بهتر دراین حوزه تحقق یابد.


در ادامه این وبینار معاونت امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گزارشی از وضعیت اعزام های صورت گرفته به عتبات عالیات از آذر ماه سال گذشته تا فروردین ماه امسال ارائه کرد؛ همچنین مدیران حج و زیارت استانها نیز به بیان نظرات و مشکلات پیرامون عملکرد اجرایی صورت گرفته، پرداختند.



**ضرورت آسیب شناسی طرح نوین عتبات عالیات


آقای سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیزدر این وبینار با اشاره به طرح نوین عتبات عالیات افزود: برخی استانها عملکرد مطلوبی داشتند که جای قدردانی دارند و برخی استانها نیز عملکرد نامناسبی داشتند اما نتیجه کار به عهده همه ما نوشته می شود چرا که مردم تمامی سازمان حج رامشاهده می کنند و فقط منوط به عملکرد برخی استانها نخواهد بود.


رئیس سازمان حج و زیارت به برخی مطالب مطرح شده از تریبون های مختلف و نظرات برخی کارشناسان مذهبی در خصوص هزینه سفرهای عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: برخی صحبت های مطرح شده ارتباط  مستقیم به پروازهای عتبات عالیات دارد که در این ارتباط ماهم گلایه مند هستیم و درصددیم که هزینه و تاخیر پروازها کاهش یابد.


آقای حسینی با اشاره به قیمت بالای بلیط پروازهای عتبات عالیات به نسبت پروازهای تفریحی به برخی کشورهای همسایه گفت: این رویکرد نشان می دهد که دست هایی در کار است که مسیر سفر به عتبات را تغییر دهد و در عوض مردم  به سفرهای سیاحتی کشورهای همسایه رهسپار شوند.


وی با بیان اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی به دنبال تحول در سبک زندگی اسلامی و نسل جوان بوده است، گفت: متاسفانه برخی هزینه انجام می دهند تا این مهم اتفاق نیافتد؛ در نگاه کلان بعضی افراد دنبال تغییر این راهبرد هستند و مانع از تحقق آن می باشند.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه از زمان حضور دراین سازمان به دنبال حل مشکل پروازها بوده ایم، گفت: امیدواریم اقدامات هرچه سریعتر انجام بگیرد و شاهد کاهش هزینه ها در اعزام های هوایی باشیم.


آقای حسینی بر ضرورت آسیب شناسی و ارزیابی عملکرد طرح نوین عتبات عالیات تاکید کرد و افزود: همه آسیب ها در بحث پروازها، اسکان، تغذیه ، حمل و نقل ، راهنمایی و دلالت زائر و .... باید احصا و بررسی شود.


وی با بیان اینکه استانها به عنوان بازوی ستاد در سازمان حج و زیارت محسوب می شوند گفت: باید ایرادات احصا و مورد توجه قرار گیرد؛ آسیب شناسی دقیق و مناسب تاثیرگذار خواهد بود زیرا می خواهیم عملیات اجرایی بهتری داشته باشیم .


رئیس سازمان حج و زیارت همچنین بر راه اندازی یک سامانه متمرکز در حوزه اجرایی عتبات تصریح کرد و افزود: سامانه ای که مشخص کند چه تعداد زائر در چه بازه زمانی و در کدام هتل وارد شده اند و ریز برنامه ها را مورد توجه قرار دهد، تاثیرات بسزایی در روند کار اجرایی دارد.


وی همچنین به حج تمتع واحتمال برگزاری آن اشاره کرد: شواهد حکایت از برگزاری حج 1401 دارد اما هنوز سهمیه ای برای کشورها تعیین نشده است و به احتمال زیاد سهمیه پذیرش حجاج منوط به وضعیت کشور مهمان در زمینه مهار بیماری کرونا دارد یعنی اگر کشوری توانسته باشد به صورت مطلوب کرونا را مهار کرده باشد سهمیه بیشتری دریافت خواهد کرد.


رئیس سازمان حج و زیارت بر برنامه ریزی مناسب برای حج تمتع آینده براساس هر تعداد ظرفیت تاکید و به کسب آمادگی در همه حوزه ها اعم از تغذیه ، اسکان، حمل و نقل و .... اشاره کرد.


آقای حسینی با بیان اینکه توسعه فرهنگ زیارت در جامعه به ویژه برای نسل جوان بسیار مهم است، اظهار داشت: بی شک آسیب های اجتماعی و گناه در جامعه ای که با فرهنگ زیارت و اهل بیت (ع) پیوند دارد بسیار اندک است بنابراین باید بر تشویق و حضور اقشار تاثیرگذار و همچنین جوانان به ویژه طیف دانشگاهی در سفرهای عتبات تاکید کرد وهرنوع تسهیلاتی که برای تشرف اقشار دانشگاهی لازم است پیگیری شود.



وی در ادامه بر دعوت از اقشار مختلف همانند هنرمندان، ورزشکاران ، بازیگران و سایر افراد تاثیرگذار برای سفر به عتبات عالیات اشاره کرد و افزود: اینگونه افراد به عنوان الگویی برای جوانان محسوب می شوند بنابراین تشویق این افراد برای جوانان علاقمند، اثرگذار خواهد بود.


رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به راهبردهای سازمان متبوعش گفت: توسعه فرهنگ زیارت ، تسهیل امور زائران ، کاهش هزینه ها و افزایش قدرت انتخاب از جمله رویکردها و راهبردهای ما محسوب می شود و تمامی نکات ذکرشده باید منتج به رضایتمندی حداکثری زائران شود.


وی تصریح کرد: ایجاد نرم افزاری که زائر در زمان ثبت نام از نحوه و نوع خدمات آگاه باشد از ضروریات است که این مهم در روزهای آتی رونمایی و ابتدا در سفرهای زیارتی سوریه عملیاتی می شود و سپس در عتبات برای تمامی سلیقه ها و با هر نوع بسته ای راه اندازی می شود.


گفتنی است از 23 آبان ماه سال گذشته تا پایان عتبات نوروزی در8 فروردین ماه امسال  57 هزار 234 نفر زائر در قالب 1351 گروه به عتبات عالیات اعزام شدند که 88 درصد این زائران در قالب سفرهوایی دو طرفه و 12 درصد به صورت برگشت زمینی به عراق سفر کردند.




نظرات کاربران