شبهه هشتم: تردید در سند روایت وجود مصحف امام علی ع
برخی نویسندگان وهابی پس از گزارش روایت مربوط به قرآن علی ع از طریق محمد بن فضیل از اشعث از محمد بن سیرین، میگویند: این روایت از دو نظر مخدوش است: 1. روایت مربوط به قرآن علی ع را غیر از اشعث کسی دیگر از ابن سیرین نقل نکرده؛ 2. روایت اشعث، سست و ضعیف است.
شبهه هشتم: تردید در سند روایت وجود مصحف امام علی ع
برخی نویسندگان وهابی پس از گزارش روایت مربوط به قرآن علی ع از طریق محمد بن فضیل از اشعث از محمد بن سیرین، میگویند: این روایت از دو نظر مخدوش است: 1. روایت مربوط به قرآن علی ع را غیر از اشعث کسی دیگر از ابن سیرین نقل نکرده؛
2. روایت اشعث، سست و ضعیف است.[1]
جواب شبهه اول
ادعای اول که میگویند روایت قرآن علی ع را غیر از اشعث، کسی دیگر از ابن سیرین نقل نکرده، ادعایی دروغ و بیاساس است؛ زیرا
ابن ضریس روایت را از بُشر بن موسی از هوذة بن خلیفه از عون از محمد بن سیرین از عکرمه از علی ع نقل کرده است.[2]
ابن سعد روایت را از طریق اسماعیل بن ابراهیم از ایوب و ابن عون از محمد بن سیرین نقل کرده است.[3]
همچنین جلالالدین سیوطی میگوید: «ابن اشته (م360ه .ق)، در کتاب مصاحف، حدیث را از طریق دیگر (یعنی از طریق غیر اشعث) از ابن سیرین نقل کرده است».[4]
اما ادعای دوم که میگویند: حدیث اشعث سست و ضعیف است نیز بیاساس و باطل است؛ زیرا مقصود از اشعث در سند ابن ابیداوود ـ به قرینه راوی که محمد بن فضیل و مروی عنه که محمد بن سیرین است ـ اشعث بن سواد کندی نجّار میباشد، دیدگاهها درباره او متفاوت است؛ زیرا یحیی بن معین او را از ثقات شمرده است.[5] ابن عدی درباره او میگوید: «وَ فِی الجُملَةِ یکتَبُ حَدِیثُهُ». عجلی، ابن شاهین و بزاز، سخن
ابن عدی را درباره او پذیرفتهاند.[6] دکتر بشار در پاورقی همین
صفحه مینویسد:
از این بیان روشن میشود که اشعث به تمام معنا ضعیف نیست، بلکه اقوال درباره او مختلف است. بنابراین شایسته نیست که در مورد او کلمه ضعیف را به کار ببریم. پس تعبیر (ضعیف) دانشمندان رجال درباره او اشتباه است.[7]
[1]. کتاب المصاحف، ص16؛ اصول مذهب الشیعة الاثنی عشریه، ص229.
[2]. فضائل القرآن و ما انزل من القرآن بمکه وما انزل بالمدینه، محمد بن ایوب، ابن ضریس بجلی، ج1، ص36.
[3]. الطبقات الکبری، ج2، ص338.
[4]. الاتقان فی علوم القرآن، ج1، ص580.
[5]. تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، یوسف مزی، ج3، ص269.
[6]. همان.
[7]. همان.