حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد؛
ضرورت ارائه آموزش های لازم و مناسب به زائران و کارگزاران حج

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فرصت اندک باقیمانده تا عملیات موسم حج 1401 خواستار ارائه آموزش های لازم و مناسب به زائران و عوامل اجرایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید پیش از ظهر امروز (15 اردیبهشت ماه) در دیدار نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رییس سازمان حج و زیارت، بر ارائه آموزش های لازم و مناسب تأکید کرد.


ایشان بر رفع مشکلات زائران در داخل و خارج از کشور تأکید کرد و افزود: هرچند رابطه ایران با عربستان سعودی در وضعیت مناسبی قرار ندارد اما شما می توانید با بهره‌گیری از ظرفیت های حج سبب خوش بینی و رفع بدبینی گردید.


این مرجع عالی قدر تقلید با بیان اینکه رفتار مناسب زائران ایرانی در سرزمین وحی سبب خوش بینی کشور میزبان و دیگر مسلمانان خواهد شد، خاطرنشان کرد: درباره این مسئله مشورت کرده و با استفاده از تجربیات خود آن را به خوبی مدیریت کنید.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فرصت اندک باقیمانده تا عملیات موسم حج 1401، خواستار تلاش مضاعف مسئولان در راستای ارائه آموزش های لازم و مناسب به زائران و عوامل اجرایی حج شد.


ایشان گفت: لازم است آن طور که هیئت اعزامی به عنوان عوامل اجرایی حج آموزش می بینند، زائران نیز آموزش ببینند تا با توکل بر خدا و توسل بر ائمه اطهار (ع) و کمک امام زمان (عج) شاهد برگزاری حجی باشکوه باشیم.


این مرجع عالی قدر تقلید همچنین با اشاره به حضور 50 درصدی بانوان در حج امسال، این قشر جامعه را نسبت به مردان آسیب پذیرتر خواند و بر ارائه آموزش های مضاعف به آنان تأکید کرد.


حضرت آیت الله مکارم شیرازی یکی از مشکلات معمول سفرهای زیارتی به ویژه سفر معنوی حج در گذشته را خرید سوغات های سنگین و گران قیمت عنوان کرد و از مسئولان خواست که توجیهات لازم را در این زمینه به زائران ارائه دهند.


مفسر عالی مقدار حوزه علمیه قم رعایت دقت در خواندن دعای کمیل، نوع قرائت و مراسم برائت از مشرکین را یادآور شد و تصریح کرد: این مراسم به گونه ای برگزار شود تا دوستان را راضی کند و از آن طرف سبب تحریک بدخواهان نشود.


ایشان با بیان اینکه کارگزاران حج شرایط مشکلی را پیش رو دارند اما می توانند با استمداد امدادهای الهی و لطف پروردگار این سفر استثنایی را به خوبی مدیریت کنند، ابراز امیدواری کرد که حج امسال زمینه ساز شرایط مناسب تر برای سال های آینده باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران