برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در قزاقستان

نمایشگاه خوشنویسی قرآنی با همکاری مشترک دانشگاه اوراسیا و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، با همکاری مشترک دانشگاه اوراسیا و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و با مشارکت اداره کل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه خوشنویسی قرآنی در محل دانشگاه ملی اوراسیا در شهر نورسلطان افتتاح شد.


در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، یرلان صدیقوف، رئیس دانشگاه ملی اوراسیا، مجید صمدزاده صابر، سفیر و علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان، معاونین، مدیران و اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند.


یرلان صدیقوف در سخنانی، گفت: ایران و قزاقستان از دیرباز روابط دوستانه و برادرانه داشته و اشتراکات بسیاری بین دو کشور وجود دارد. ایران جز اولین کشورهایی بود که استقلال قزاقستان را به رسمیت شناخت و امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را گرامی می‌داریم.


رئیس دانشگاه ملی اوراسیا افزود: در حال حاضر روابط دو کشور از جمیع جهات رو به توسعه است و دانشگاه اوراسیا نیز در حوزه علم، آموزش و فرهنگ با کشور ایران به طور فعال همکاری می‌کند.


وی به فعالیت بخش ایرانشناسی، بخش زبان فارسی و اتاق ایرانشناسی در گروه شرق شناسی دانشکده روابط بین‌الملل از سال ۲۰۰۰ اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه خوشنویسی ایرانی در دانشگاه ملی اوراسیا به سنتی خوب تبدیل شده و جای مناسبی در همکاری‌های فی مابین بدست آورده است.


صمدزاده صابر، سفیر کشورمان در قزاقستان نیز در سخنانی، اظهار داشت: همکاری‌های دو کشور برادر و دوست ایران و قزاقستان در تمام عرصه‌ها رو به توسعه است و امروز شاهد یکی از مظاهر روابط فرهنگی فی مابین هستیم.


وی مطرح کرد: محسن ابراهیمی، یکی از هنرمندان نامدار ایرانی، آثار هنری خود را در کشورهای آمریکا، اروپا، آسیای میانه و سایر نقاط جهان به نمایش گذاشته و امروز آثار خوشنویسی خود را با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایرانی در این دانشگاه به نمایش می‌گذارد.


در ادامه این مراسم، محسن ابراهیمی، استاد خط معلی و هنرمند اعزامی از جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با قدردانی از همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران و دانشگاه ملی اوراسیا در مساعدت به برگزاری این نمایشگاه، به بیان تاریخچه هنر خطاطی ایران و به ویژه خط معلی پرداخت.


وی گفت: خط معلی توسط حمید عجمی ابداع و در سال ۲۰۰۰ میلادی ثبت ملی شد و نیز، طی نمایشگاهی در دفتر مرکزی یونسکو پاریس به ثبت ملی رسید.


پس از آن، کارگاه خوشنویسی قرآنی با حضور گسترده اساتید و دانشجویان دانشگاه ملی اوراسیا برگزار و محسن ابراهیمی به تشریح نحوه و پیشینه پیدایش خط در ایران، تاریخ پیدایش خط معلی و ویژگی‌های آن پرداخت.




نظرات کاربران