رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ... رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ... رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ... بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ... رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ... رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ... رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ... رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان ...
رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرد

تلاش های سازمان حج و زیارت برای کنترل هزینه های حج تمتع 1401/ تازه ترین توصیه ها به مشمولین تشرف و متقاضیان بالای 65 سال

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به در پیش بودن عملیات حج 1401 از 23 خرداد ماه امسال گفت: اقدامات بسیار مناسبی برای جلوگیری از افزایش هزینه های حج تمتع پیش رو صورت گرفت. میانگین قیمت حج 1401 حدود 37 میلیون تومان می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ آقای سیدصادق حسینی امروز در نشست خبری با تبریک عید سعید فطر به همه مسلمانان گفت: سهمیه رسمی هر کشور بر مبنای مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی بر اساس جمعیت آن کشور تعیین می شود که بر همین اساس سهمیه اعزامی ما باید حدود 85 هزار نفر باشد؛ که از این تعداد حدود 74 هزار و 500 نفر در سال 99 و قبل از بحران کرونا و عدم حضور حجاج کشورهای اسلامی، ثبت نام اولیه را انجام دادند.


وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از حجاج ثبت نامی سال 99 مبالغ خود را واریز کرده بودند، گفت: تعداد قابل توجهی مبلغ کامل یعنی 35 میلیون را پرداختند و‌برخی هم ۲۵ میلیون تومان واریز کردند که در آن زمان مسئولان وقت ارز لازم را به عملیات حج تمتع اختصاص دادند؛ در حال حاضر هم قرار است این مبلغ برای حجاج در حج 1401 شامل اسکان، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و .... هزینه شود.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه امسال عربستان سعودی ۸۵۰ هزار نفر از حجاج کشورهای اسلامی را پذیرش می‌کند، گفت: این تعداد نسبت به گذشته ۴۵ درصد از سهمیه را شامل می شود که بر همین اساس ۳۹ هزار و‌۶۴۰ نفر حاجی از کشورمان به سرزمین وحی مشرف می شوند که البته بخشی از این سهمیه شامل کارگزاران و عوامل حج می باشند و بخش قابل توجهی به حجاج اختصاص دارد، البته تلاش کردیم سهمیه عوامل کاهش یابد تا تعداد بیشتری از زائران عزیز که سالها چشم انتظار این سفر معنوی بوده اند، به سرزمین وحی مشرف شوند.


وی همچنین آغاز ثبت نام و انتخاب کاروان متقاضیان حج ۱۴۰۱ را از ۱۸ اردیبهشت ماه دانست و افزود: متقاضیان از ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه فردا  ۱۸ اردیبهشت ماه می توانند از طریق سامانه «رزرو» حج و زیارت اقدام نمایند.


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با توجه به شرایط اعلام شده از سوی وزارت حج و عمره عربستان به متقاضیان بالای ۶۵ سال روادید ارائه نخواهد شد و این دسته از افراد در صورت عدم دریافت وجوه واریزی، در اولویت تشرف برای حج آینده خواهند بود ؛ از این عزیزان تقاضا می شود حالت فعلی را حفظ و انصراف ندهند تا در حج آینده از حق اولویت تشرف برخوردار شوند.


وی با بیان اینکه سامانه ثبت نام رزرو برای افراد بالای 65 سال و کسانی که واکسن تزریق نکرده اند، بسته است، تصریح کرد: بر همین اساس افرادی که متولد10 تیر سال ۱۳۳۶ به بعد هستند، می‌توانند ثبت‌نام‌کنند.


**ضرورت تزریق واکسن های مورد تایید


حسینی با اشاره به موضوع واکسیناسیون و الزامی بودن آن مطابق شرایط کشور میزبان گفت: آنها ۱۰ نوع واکسن را مجاز اعلام کردند که در این میان واکسن استرازنکا و سینوفارم در سبد واکسیناسیون کشورمان قرار دارد. بر همین اساس افرادی که ۲ دز واکسن نزده باشند، نمی‌توانند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.


رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: البته کسانی که دو دوز واکسن خود را تزریق کرده باشند، مجاز به ثبت نام به شرط تزریق دوز سوم هستند؛ همچنین متقاضیانی که دو دوز خود را از واکسن های رایج در کشور به غیر از واکسن آسترازنکا و سینوفارم تزریق کرده باشند می توانند واکسن سوم را از واکسن های تعیین شده تزریق کنند بنابراین به عزیزانی که تاکنون واکسن تزریق نکرده اند توصیه جدی می شود هر چه سریعتر به این کار مبادرت کنند.


وی با بیان اینکه شرط دیگر عربستان داشتن گواهی منفی آزمایش کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام است، گفت: مراکز مدنظر از سوی مرکز پزشکی حج و زیارت اعلام خواهد شد .


**مدیریت هزینه های حج امسال از سوی سازمان حج و زیارت


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هزینه های حج تمتع با توجه به شرایط کشور میزبان مانند افزایش 15 درصدی مالیات بر ارزش افزوده ، دارای رشد فزاینده ای می شد، گفت: با توجه به بررسی های انجام شده و اقدامات به موقع سازمان حج و زیارت توانستیم از تحمیل هزینه های زیاد به حجاج جلوگیری کنیم.


وی با بیان اینکه متوسط هزینه حج تمتع امسال ۳۷ میلیون تومان است، گفت: تخصیص 2 میلیون و 400 هزار تومان از سوی بانک ملی به حجاج امسال، همکاری سازمان هواپیمایی در تامین بلیت های رفت و برگشت و برنامه ریزی های به موقع موجب جلوگیری از افزایش هزینه ها شده است.


حسینی تصریح کرد: همکاری و همراهی سازمان هواپیمایی بسیار موثر بوده چرا که هزینه های پرواز به عربستان 16 میلیون تمام می شد که این مبلغ برای حجاج امسال کمتر 8 میلیون تمام می شود.


**متوسط قیمت حج 1401 اعلام شد


رئیس سازمان حج و زیارت حداقل قیمت کاروان های حج امسال را ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار تومان و حداکثر قیمت را ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: زائران فقط باید مابه التفاوت قیمت ها را بپردازند که البته بخشی از آنها 35 میلیون را پرداخته اند که در صورت ثبت نام در کاروانهای با حداقل قیمت، مابقی پول به آنها عودت خواهد شد.


**آغاز نام نویسی در کاروان ها و ثبت نام نهایی حج 1401 از فردا


وی با اشاره به اینکه متقاضیان حج تمتع 1401 باید هر چه سریعتر در سامانه ذکر شده با نام «رزرو» به آدرس tamatoreserve.haj.ir نام نویسی نهایی کرده و کاروان خود را انتخاب کنند، گفت: دارندگان فیش حج تمتع تا 22 خرداد ماه سال 86 که در سال 99 نیز ثبت نام اولیه کرده و وجوه خود را واریز کرده اند باید هرچه سریعتر مبادرت به نام نویسی کنند در غیر این صورت سراغ اولویت‌های بعدی می‌رویم.


رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تعداد متقاضیان بالای 65 سال که جزو 74 هزار نفر ثبت نامی سال 99 هستند، گفت: حدود 22 هزار نفر جزو افراد 65 سال به بالا هستند که امیدواریم در سالهای بعد به حج تمتع مشرف شوند و از این عزیزان می خواهیم انصراف ندهند و نوبت خود را محفوظ نگه دارند چراکه اگر انصراف بدهند و پول را پس بگیرند با توجه به نرخ ارز نمی‌دانیم‌ هزینه حج در سنوات بعدی برای آنها چقدر می‌شود.


حسینی با بیان اینکه هیچ سهمیه‌ای به نهاد و سازمان خاصی اختصاص نمی‌یابد ،تصریح کرد: فقط طبق قانون مجلس، بنیاد شهید و امور ایثارگران ۵ تا ۱۰ درصد سهمیه دارد که باید بر اساس این سهمیه امسال ۳ هزار و ۹۰۰ نفر اختصاص پیدا می‌کرد که در نهایت این سهمیه نیز به یک هزار و ۹۰۰ نفر رسید که البته این عزیزان نیز هزینه حج را سال ۹۹ همانند سایر مشمولان پرداخت کرده اند.


وی با اشاره به قراردادهای خدمات حج تمتع امسال، گفت: ویزای عوامل ما هنوز صادر نشده اما با این وجود از طریق وبیناری برخی از هتل‌ها اجاره شده است و مشکلی در خدمات به زوار نداریم.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اعزام زائران حج تمتع از ۲۳ خرداد آغاز می‌شود و‌عملیات حج تمتع نیز 7 مردادماه به پایان می‌رسد، گفت: سازمان هواپیمایی همراهی بسیار خوبی با ما داشته که جای قدردانی دارد.


** پروازهای حج از 19 ایستگاه پروازی


حسینی با اشاره به اینکه نخستین اعزام کاروان حجاج از تهران انجام می‌شود، افزود: امسال حجاج‌ در ۲۸۰ کاروان با ظرفیت های ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفر به مدت ۲۵ تا ۳۰ روز به سرزمین وحی مشرف شده و روند انتقال زائران بیت الله الحرام از ۱۹ ایستگاه پروازی انجام می‌شود.


وی همچنین به رایزنی های صورت گرفته با وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر لغو شرط بالای 65 و جابجایی این شرط با شرط استطاعت جسمی اشاره کرد و گفت: همچنین موضوع افزایش ظرفیت اعزام حجاج را مطرح کرده ایم که پاسخی دریافت نکرده ایم.


رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ارز مسافرتی نیز گفت: حدود 200 یورو ارز مسافرتی با نرخ اعلامی بانک مرکزی در اختیار حجاج امسال قرار می گیرد.


وی همچنین به حجاج کشورمان توصیه کرد که سوغات خود را از داخل کشور تهیه نمایند تا به نوعی حمایت از تولید ملی صورت گرفته باشد.


**راه اندازی عمره منوط به حمایت های کنسولی از زائران


رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص موضوع عمره گفت: حدود 5 میلیون و 800 هزار نفر در نوبت عمره قراردارند که از سرگیری آن منوط به حمایت های کنسولی از زائران کشورمان است که امیدواریم در صورت فراهم شدن شرایط این اعزام ها با توجه به درخواست متقاضیان انجام بگیرد.


**از سرگیری سفرهای زمینی در گرو موافقت مسئولان عراقی


حسینی همچنین به سفر اخیرش به عراق اشاره کرد و گفت: در این سفر مذاکرات خوبی با مسئولان عراق داشتیم و طرف عراقی هم از برقراری سفرهای زمینی استقبال کرد. اما ما از طرف عراقی خواستیم مرز زمینی با لغو‌ویزا بازگشایی شود تا زائران عتبات همچون سفرهای هوایی که بدون روادید به عراق سفر می‌کنند، بتوانند بدون روادید به طور زمینی هم عازم‌ عراق شوند که امیدواریم گشایش هایی از طرف مقابل انجام گیرد؛ قطعا بازگشایی مرزهای زمینی در کاهش هزینه ها و استقبال بیشتر متقاضیان تاثیر گذار خواهد بود.


آقای اکبر رضایی معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز در این گفتگو توضیحاتی را در خصوص ضرورت سرعت عمل در ثبت نام نهایی در سامانه رزرو بیان کرد.


وی نیز در این جلسه با بیان جزییاتی در خصوص خدمات پزشکی و درمانی به آخرین برنامه ریزی ها در سرعت بخشی عملیات اجرایی حج اشاره نمود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران