واکنش مجامع بین‌المللی به کشته شدن خبرنگار الجزیره

کشته شدن«شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیرة با گلوله‌های رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین واکنش افراد و سازمان‌های بین‌المللی را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری ها، نظامیان رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) به صورت گسترده به جنین در کرانه باختری یورش بردند که در این میان «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره که در حال پوشش این جریان بود و جلیقه خبرنگاری به تن داشت از ناحیه سر هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار گرفت و کشته شد.


این واقعه واکنش‌های متعددی را از سوی مقامات و گروه‌های فلسطینی و غیر فلسطینی به همراه داشت.


شبکه الجزیرة


شبکه «الجزیره» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، در یک جنایت فجیع که نقض قوانین و عرف بین‌الملل است، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی با خونسردی خبرنگار الجزیره را ترور کردند.


الجزیره در ادامه این جنایت فجیع را که هدف آن جلوگیری از ادای رسالت رسانه‌هاست، محکوم کرد و افزود: دولت اسرائیل و نظامیان اشغالگر را مسؤول قتل شیرین ابوعاقله می‌دانیم.


این شبکه ضمن اعلام اینکه عاملان این جنایت را تحت پیگرد قرار می‌دهد، از جامعه بین‌الملل خواست، این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.


وزارت خارجه قطر


لؤلؤه خاطر معاون وزیر خارجه قطر با انتشار مطلبی در توئیتر، ضمن محکوم کردن شهادت شیرین ابوعاقله اظهار داشت: ابوعاقله در حالی که جلیقه خبرنگاری به تن داشت و در حال پوشش خبری حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه پناهندگان در جنین بود، به شهادت رسید.


وی این اقدام را جنایتی فجیع خواند که به سوابق زشت اشغالگران صهیونیست افزوده شد و خواستار توقف حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل شد.


وزارت امور خارجه فلسطین


وزارت امور خارجه فلسطین با صدور بیانیه‌ای جنایت تکان‌دهنده و وحشیانه‌ای که نظامیان رژیم اسرائیل به صورت عمدی مرتکب آن شدند و به شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیرة و مجروح شدن «علی السمودی» خبرنگار فلسطینی انجامید را به شدت محکوم کرد.


این وزارت همچنین ضمن محکوم کردن حملات وحشیانه صبح امروز چهارشنبه نظامیان رژیم صهیونیستی به شهر و اردوگاه جنین، تاکیدکرد: این جنایت در امتداد اعدام‌های میدانی شهروندان فلسطینی و روزنامه نگاران و با هدف ساکت کردن صدای حقیقت و ممانعت از پوشش خبری جنایات اسرائیلی‌ها و شهرک نشینان انجام شده است.


در ادامه آمده است: این جنایت ترجمه آموزه‌های سیاسی رژیم اشغالگر است که سربازان آن به ابزار متحرکی برای کشتن فلسطینیان و  مباح دانستن جان، مال، زمین و مقدسات آنها تبدیل شده‌اند.


وزارت امور خارجه فلسطین، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مسئول مستقیم این جنایت وحشیانه توصیف کرده و اظهار داشت: ابوعاقله قربانی مستقیم تروریسم سازماندهی شده رژیم صهیونیستی و موضع‌گیری دوگانه غرب و سکوت مرگبار دادگاه جنایی بین‌المللی است.


جنبش جهاد اسلامی


طارق عزالدین سخنگوی جهاد اسلامی در کرانه باختری نیز ضمن عرض تسلیت به ملت فلسطین، خانواده «شیرین ابوعاقله» و همکاران وی در شبکه الجزیرة تصریح کرد:  شهادت بارزترین خبرنگار فلسطینی، جنایتی است که باید همه وجدان‌های زنده را نسبت به جنایات رژیم اشغالگر و لزوم محاکمه آن بیدار کند و خشم فلسطینیان در رویارویی با اشغالگران را شعله‌ور سازد.


حماس


جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز شهادت «شیرین ابوعاقله» روزنامه‌نگار فلسطینی را به شدت محکوم کرده و خاطرنشان کرد: ما این جنایت را ترور و قتل عمد خبرنگارانی می‌دانیم که واقعیت تروریستی رژیم اشغالگر را نقل می‌کنند.


حماس تاکیدکرد: این جنایت شنیع علیه مطبوعات و آزادی بیان، محکوم کردن این جنایت و محاکمه سران رژیم اشغالگر که همه ارزش‌ها و قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند را بر همه جهانیان و نهادهای بین‌المللی لازم می‌گرداند.


اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی


اتحادیه روزنامه‌نگاران فلسطینی نیز رژیم صهیونیستی را مسئول شهادت ابوعاقله خواند و تاکیدکرد: این جنایت، نیازمند اقدامی روشن برای حمایت از  خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در برابر جنایات رژیم صهیونیستی است.


قاضی القضاة فلسطین


شیخ محمود الهباش قاضی القضاة فلسطین نیز شهادت «شیرین ابوعاقله» را جنایت جنگی و یک ترور تمام عیار خواند که باید مرتکبان آن و حامیان آنها در رژیم اسرائیل به دست عدالت سپرده شوند.


اسقف فلسطین


عطاالله حنا اسقف اعظم روم ارتدوکس در فلسطین، ابوعاقله را صدای مدافع آرمان فلسطین خواند و بر ضرورت محکوم کردن این جنایت برای جلوگیری از تکرار آن تأکید کرد.


انصارالله یمن


محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله با انتشار مطلبی در توئیتر نیز جنایت رژیم صهیونیستی در حق شیرین ابوعاقله را محکوم کرد.


وی اظهار داشت: قتل این خبرنگار در چارچوب جنایات دشمن علیه ملت فلسطین از اشغال تا کشتار و شهرک‌سازی انجام شده است.


وزارت خارجه چین


سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به شهادت «شیرین ابوعاقله» تصریح کرد: ما با هرگونه خشونت علیه خبرنگاران که در حال انجام وظیفه خود هستند، به شدت مخالفیم.


وی ابراز امیدواری کرد که با این‌گونه حوادث، براساس قانون و عدالت برخورد شود.




نظرات کاربران