بهره برداری از گنجینه بزرگ کتابخانه آستان قدس رضوی

گنجینه بزرگ آثار مکتوب کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به مساحت ۹ هزار مترمربع با حضور رییس دفتر مقام معظم رهبری و مسوولان استانی خراسان رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) به بهره‌برداری رسید.

به گزارش اطلاع رسانی حج، رییس دفتر مقام معظم رهبری عصر پنجشنبه (22 اردیبهشت ماه)در آیین گشایش این گنجینه گفت: این کتابخانه، بسیار غنی و گنجینه بزرگی است و درهای اینجا باید به روی محققان و مردم باز باشد.


حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی با بیان این که در دوران تصدی تولیت فعلی آستان قدس رضوی قدم‌های بزرگی برداشته شده است افزود: امیدواریم حجت‌الاسلام‌ مروی سالهای سال بتوانند خدمت کنند و رهبر معظم انقلاب هم از  خدمات انجام شده در این مدت کوتاه رضایت دارند.


وی اضافه کرد: مشهد با حضور سالانه ۳۰ میلیون زائر از فرهنگ و زبان و کشورهای مختلف، یک کشور شمرده می‌شود و اینجا باید طوری باشد که زائران با خاطره خوش مشهد را ترک کنند.


وی گفت: آنچه امروز مورد نیاز نظام اسلامی است و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید دارند این است که سطح علمی مردم، دانش آموزان، دانشجویان و طلاب بالا برود.


حجت الاسلام محمدی گلپایگانی افزود: دشمنان با آپارتاید علمی اجازه نمی دهند کشورهای دیگر، فراتر از آنها  چیزی فرا بگیرند چون ابزار تسلط دشمنان بر جهان سوم علم است.


وی ادامه داد: قرآن کریم در مقام آموزش دعا می‌فرماید بگویید خدایا دانش مرا افزون کن. در صدر اسلام هم پیامبر (ص) بهای آزادی هر اسیر مشرک را آموزش سواد به ۱۰ مسلمان قرار داده بود که این ها نشانگر اهمیت علم در اسلام است.


رییس دفتر مقام معظم رهبری گفت: تهاجم دشمن در براندازی فرهنگ واقعی اسلام، شدید است. به عنوان مثال وضع حجاب امروز، شایسته نظام اسلامی نیست و اقداماتی شده و می‌شود که با کمک مومنان، در این خصوص مقداری اصلاح شود.


تمدن اسلامی بر بنیان دانش است


تولیت آستان قدس رضوی هم در این آیین گفت: امروز با افتتاح گنجینه بزرگ آثار مکتوب کتابخانه این آستان ،۹ هزار متر مربع به فضای مخزن کتابخانه کم نظیر آستان قدس رضوی اضافه شد.


حجت‌الاسلام‌ احمد مروی افزود: در کنار مضجع امام رضا(ع) اولین بنا و وقفی که صورت گرفته کتاب است که در سال ۳۲۷ هجری قمری یکی از حکام اصفهان یک جزوه قرآنی خطی را هدیه می‌کند. هدیه و نذر وقف کتاب به قرن‌ها قبل برمی‌گردد. کتابخانه و اولین مخزن کتاب این آستان هم حدود هشت قرن قبل شکل گرفت.


وی اظهار داشت: این که در کنار حرم امام رضا(ع)کتابخانه ای با این عظمت شکل می‌گیرد دارای پیام است و آن این است که تمدن عظیم اسلامی بر بنیان فرهنگ و علم و دانش بنا شده است.


تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که به حجت خدا افتخار می‌کنیم افزود: اینجا مرکز هدایت تعلیم و تربیت و الهام گرفتن انسانهای تشنه حقیقت است و بوسیدن و لمس ضریح نقطه پایان زیارت نیست بلکه نقطه آغاز زیارت است که باید به پیوند و ارتباط با امام معصوم و درس زندگی و الهام گرفتن از او منتهی شود.


حجت الاسلام مروی افزود: این مرقد شریف مرکز نور و راه سعادت است و باید از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای هدایت مردم و زیارت متعالی و پرفیض استفاده کنیم.


وی با اشاره به گنجینه بزرگ آثار مکتوب کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار داشت: وظیفه داریم در حفظ و نگهداری این میراث ارزشمند استفاده و از آن نگهداری کنیم تا نقطه ای که بتوانیم همه مشتاقان علم و دانش و فرهنگ را به این کتابخانه بزرگ پیوند بزنیم.


اختصاص ۳۶۰ میلیارد ریال برای خرید نسخ خطی


در این آیین رییس مرکز اسناد، موزه ها و کتابخانه آستان قدس رضوی هم گفت: این مخزن در فضایی شامل سه طبقه و ۹ هزار مترمربع ساخته شده است و طبق برآورد کارشناسان، ظرفیت ذخیره‌سازی میراث مکتوب و فرهنگی کشور، در حجمی معادل ۱۰۰ میلیون منبع اطلاعاتی و مکتوب را دارد که از این نظر، بزرگترین مخزن کشور به شمار می‌آید.


حجت الاسلام سید جلال حسینی با بیان این که مساحت کتابخانه آستان قدس رضوی با گنجینه امروز به ۱۵ هزار متر مربع افزایش یافته است افزود: آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین مراجع صیانت از آثار ارزشمند فرهنگی و تاریخی که طی دهه‌های اخیر، خدمات گسترده‌ای در این عرصه ارائه کرده است، با ایجاد و بهره‌برداری از بزرگترین مخزن نگهداری این آثار، خدمتی تازه به فرهنگ و تاریخ ارائه خواهد کرد که بر اساس اعلام کارشناسان، می‌تواند پاسخگوی نیازهای این حوزه تا ۵۰ سال آینده باشد.


وی ادامه داد:برای ساخت این مخزن، از سیستم انتقال کتاب و قفسه‌های ریلی و ثابت، نورآرایی استاندارد، سیستم امنیتی مخازن و مدرنترین امکانات استفاده شده است.


رییس کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: این مرکز ۴۰ میلیون مخاطب از ۱۲۷ کشور دنیا دارد و برنامه ما این است که به معتبرترین پایگاه استنادی در حوزه های مختلف مبدل شویم.


حسینی افزود: رهبر معظم انقلاب امسال را با محوریت دانش نامگذاری کرده اند و امروز همه منابع ما در اختیار محققان و پژوهشگران است.


وی ادامه داد: اخیرا برای خرید نسخ خطی بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال به این مرکز اختصاص یافته است.




نظرات کاربران