تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد

تقاضای دانشگاه های عراق برای پایان نامه و پروژه های مشترک با موضوع اربعین/حق حاج قاسم بر این پدیده جهانی باید مورد توجه باشد

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به اینکه تقاضای پایان نامه ها و پروژه های مشترک با ایران در دانشگاه های عراق وجود دارد؛ نقش شهید سلیمانی در پدیده جهانی اربعین را مهم خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ؛ حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، روز شنبه(۳۱ اردیبهشت ماه) در نشست استانی این کمیته با بیان اینکه مقام معظم رهبری از اربعین به عنوان یک حرکت بزرگ فرهنگی یاد کرد و گفت: اگر مباحث معرفتی اربعین درست تبیین شود خیلی مؤثر است.


دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین  با بیان اینکه این پدیده مردمی و خودجوش به برکت شهید سلیمانی راه افتاد؛ افزود: در سال ۹۴ که داعش تا ۴۵ کیلومتری کربلا آمده بود، حاج قاسم تنها کسی بود که پای این موضوع ایستاد و گفت به زیارت بیایید و مسئولیت آن را هم قبول کرد.


وی نگاه سردار حاج قاسم سلیمانی به حوزه امنیت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در نتیجه این نگاه، آن سال یک میلیون زائر ایرانی با شور و حماسه به اربعین آمدند و امنیت را برقرار کردند و اینها نتیجه نقش شهید حاج قاسم سلیمانی و فرماندهان بزرگ و مؤثر و نگاه آنان به این پدیده است.


حجت الاسلام والمسلمین احمدی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر هم افزایی بین ایران و سایر کشورها در اربعین تأکید دارند؛ ادامه داد: معظم له، اربعین را پیشران تمدنی و زمینه ساز تمدن نوین اسلامی می بینند.


وی با بیان اینکه لازمه جهانی شدن این پدیده آن است تا ادبیات مناسب تولید شود و برای ماندگاری آن باید معرفت افزایی و تبیین درست و گفتمان متناسب با جهان شکل بگیرد؛ ادامه داد: با توجه به اینکه در اربعین با ویژگی های خاصی مواجه هستیم به طور مثال بیش از ۵۰ درصد جمعیت، خاکستری اما دلداده سیدالشهداء(ع) هستند.


دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین  حضور بیش از هزار و ۱۰۰ موکب برای اربعین را تدبیر شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و افزود: هر کسی از مسیحی و سنی و... با نگاه خودش موکب می زند و برای همین شعار اربعین آن سال را «الحسین یجمعنا» قرار دادیم زیرا هر کسی امام حسین را به دلیلی دوست دارد و این شعار در واقع رمز مقاومت و حریت و ایستادگی و ولایت است.


وی به حضور اندیشمندان و صاحبنظران از نقاط مختلف و بیش از 200 هزار نفر از دانشگاهیان کشور در اربعین اشاره کرد و با یادآوری برگزاری نشست های هم اندیشی با اندیشمندان در ایام اربعین، بر لزوم شناسایی ظرفیت های اربعین با کمک اساتید و نخبگان حسب دستورات مقام معظم رهبری  تأکید کرد.


وی گفت: سال 98 حدود سه میلیون و 700 هزار نفر ظرف 20 روز به اربعین رفتند بدون اینکه ساماندهی شده باشند اما این توان مدیریت خود مردم و جوانان و مسئولان را نشان می دهد و این بزرگترین ترانزیت در دنیا است.


دبیر کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین  به ظرفیت و حضور فعالانه دانشگاهیان در اربعین هم اشاره کرد و گفت: در ارتباط گیری اساتید عراق با ایران، نگاه به اربعین از سنتی به پدیده اجتماعی و مردم شناسی و نه صرفاً پدیده مناسکی نگاه می کنند.


وی اولین تحقیقات گسترده انجام شده راجع به اربعین را مربوط به دانشگاه های آمریکا دانست و بار دیگر ضرورت حضور دانشگاهیان کشورمان در اربعین را یادآور شد.


وی  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرمان شهر مقاومت و سردار بزرگ مقاومت هم متعلق به این استان است، افزود: بخشی از راهپیمایی اربعین مدیون مدیریت و رهبری و توانمندی سردار دلها است.


حجت الاسلام والمسلمین احمدی تأکید کرد: باید هم در خصوص نسبت ایشان با اربعین و هم حقی که بر اربعین دارد و هم زمینه و بستری برای زمینه سازی گفتمان جهانی با استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی اقدام کرد.


وی بر لزوم ارتباط میان دانشگاه های کرمان و عراق تأکید کرد و افزود: تقاضای پایان نامه ها و پروژه های مشترک در دانشگاه های عراق به شدت وجود دارد و سال گذشته 30 مرکز علمی و دانشگاهی ایران و عراق با همکاری یکدیگر همایش برگزار کردند.


درادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین حسین سازندگی مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد استانی اربعین با بیان اینکه کرمان با حاج قاسم زنده و جهانی شد؛ اظهار داشت: برنامه های زیادی در کمیته فرهنگی در سال های قبل و در جوار مزار شهدا برگزار شد و امسال نیز در تدارک برگزاری یک همایش بزرگ علمی با همکاری دانشگاهای سراسر استان هستیم.


 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران