همگرایی و کار جمعی لازمه خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات است
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، همگرایی، انسجام و تلاش در جهت منافع جمعی را ضرورت خدمت رسانی به شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت و زائران عتبات عالیات دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب روز دوشنبه (9 خرداد ماه) در جمع هیأت مدیره و اعضای مجمع عمومی استانی شرکت خدمات زیارتی «شمسا» اظهار کرد: برای خدمت به زائران سیدالشهداء(ع) نیاز است که تمامی خادمان آن حضرت در سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری، دفاتر زیارتی و شرکت شمسا در کنار یکدیگر و با انسجام و همگرایی در جهت منافع جمعی خدمت به زائر فعالیت کرده و به دنبال منافع فردی نباشند.
وی با یادآوری دو دهه فعالیت شرکت شمسا، بر ضرورت بروز رسانی و بازنگری در نحوه ارایه خدمات این شرکت تأکید و اضافه کرد: بدیهی است که خدمت رسانی باید متناسب با نیاز روز جامعه باشد و شمسا می تواند با آسیب شناسی خود، اشکالات موجود در روند کار را شناسایی و اصلاح کند تا خدمات بهتری به زائران امام حسین(ع) ارائه شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت انحصارگری در ارایه خدمات زیارتی را رد کرد و وجود و فعالیت دفاتر خدمات زیارتی را زمینه مناسبی برای ایجاد فضای رقابتی و ارتقای سطح کیفی خدمات زیارتی برشمرد و بر ضرورت وجود و فعالیت همه طرفها تأکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین نواب پیشنهاد کرد در بازه زمانی دوماهه آینده که به پایان فصل حج سال جاری منجر میشود، دست اندرکاران امر بویژه هیأت مدیره شرکت شمسا به بازنگری اصولی و اساسی شرکت خود پرداخته و متناسب با نتایج این بازنگری، دست به اصلاحات بزنند و در نهایت با رویکردی جدید آماده خدمت رسانی به زائران اباعبدالله الحسین و ائمه اطهار علیهم السلام شوند.
رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست، با بیان اینکه خدمتگزاری و نوکری در دستگاه حضرت سیدالشهداء(ع) بر پادشاهی بر یک کشور ارجحیت دارد، بنا به روایات، ثواب خدمت و زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را از هفتاد حج بالاتر خواند.
دکتر سیدصادق حسینی خاطرنشان ساخت: هر کسی که در این مسیر گام برمی دارد، بی شک از سوی سیدالشهداء دعوت شده است کما اینکه همه یارانی که در واقعه عاشورا کنار اباعبدالله بودند و شهید شدند نیز به دعوت آن امام همام افتخار همراهی با ایشان را پیدا کرده بودند.
وی با تأکید بر اینکه برای کار خدمتگزاری به حضرت امام حسین (ع) نباید قیمت بگذاریم، افزود: همه با نیت خالص آمده ایم که به سیدالشهداء (ع) و زائران آن حضرت خدمت کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت ازجمله اهداف و راهبرد تعریف شده در این سازمان برای خدماترسانی به زائران عتبات عالیات را توجه ویژه به مقوله امنیت، هم در بُعد فیزیکی و هم از منظر سلامت و غذایی عنوان و اضافه کرد: رفاه و آسایش زائران از دیگر دغدغه های جدی سازمان حج است و ضرورت ارتقای آن کاملاً محسوس بوده و خدمات زیارتی در مقام مقایسه با دیگر حوزه های خدمات گردشگری و سیاحتی، باید از سطح بالاتر و مطلوبتری برخوردار باشد.
وی بر ضرورت مقابله جدی با انحصار در خدمات زیارتی تأکید و تصریح کرد که باید فضای رقابت در این عرصه حاکم شود.
حسینی گفت: سازمان حج و زیارت به دنبال ترویج فرهنگ زیارت است و در این راستا باید فضای رقابتی سالم حاکم شود.
رئیس سازمان حج و زیارت در عین حال، تمرکز این سازمان بر سه مقوله انتقال زائران به عتبات، اسکان آنان و نیز تردد زائران در داخل خاک عراق به همراه سلامت غذایی آنان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: با این کار، ضمن پرهیز از انحصارگرایی، سه مجموعه متولی هریک از این فعالیت ها پاسخگوی مسؤولیت محوله خود نیز خواهند بود.
در بخش دیگری از این نشست، حجت الاسلام والمسلمین صحبت الله رحمانی معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز به شبهات، سؤالات و نقطه نظرات اعضای استانی حاضر در جلسه و سرپرستان دفاتر خدمات زیارتی پاسخ داد و بر تعامل هرچه بیشتر مجموعه شرکتها با یکدیگر و تمرکز بر نقاط مثبت،همچنین تعامل و همکاری شرکت شمسا و سازمان حج و زیارت تأکید کرد.
شمسا، شرکت مرکزی کارگزاران زیارتی سراسر ایران است که به عنوان مجری سفر به عتبات عالیات با هدف ارائه خدمات زیارتی ازجمله انتقال زائران ایرانی به عراق و تأمین محل اسکان و تغذیه آنان در آن کشور ، فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرده است.
مصطفی قاسمی مدیرعامل این شرکت در ابتدای نشست، گزارشی از نتایج جلسه امروز مجمع عمومی فوق العاده شرکت شمسا که با حضور نمایندگان 31 استان برگزار شد، ارایه کرد.
در پایان این نشست نیز از مدیران عامل این شرکت که از سال 84 تاکنون در خدمت زائران عتبات عالیات بودند، با هدایای قرآنی تقدیر شد.