خودسازی، پیش‌نیاز نیل به اهداف حج

دستیابی به خودسازى و تزکیه و تهذیب نفس و پیراستن درون از رذایل و ناراستى‏‌هاى اخلاقى و زنگارها و آلودگى‏‌ها یکی از اساسی‌ترین اهداف حج است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، روح حج، تهذیب و تزکیه است و با تحقق این هدف سایر اهداف دست‌یافتنی خواهد شد.


خداوند در قرآن کریم درباره محرمات حج مى‏فرماید: )فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ(؛ «در حج، آمیزش جنسى با زنان و گناه و جدال نیست» (بقره: 197).


این آیه به سه مورد از محرمات حج اشاره دارد که هر یک در تطهیر و پاک‌سازى درون موثرند: «پاک کردن قوه شهویه» (فَلا رَفَثَ)، «تطهیر قوه غضبیه» (وَ لا فُسُوقَ) و «تهذیب قواى فکرى» (لا جِدالَ). با طهارت این قوای سه‌گانه همه کارهای انسانی پاک می‌شود (جوادی آملی، صهبای حج ، 1386ش، ص165).


امام رضا† مى‏فرماید:


عِلَّةُ الحَجِّ الوِفادَةُ الى اللهِ... وَالخُروجُ مِنْ کُلِّ مَا اقْتَرفَ... وَحَظرها عَنِ الشَّهواتِ وَاللَّذاتِ (شیخ صدوق، 1385ش، ج2، ص404).


علت وجوب حج، مهمانى به ‏سوى خداست... و خارج شدن از هرچه گناه است و بازداشتن نفس از خواسته‏هاى شهوى و لذت‏هاى مادى است.


امام رضا(ع) در کلام دیگرى درباره علت حج مى‏فرماید: «وَمِنهُ تَرکُ قَساوَةِ القَلبِ، وَخَساسَةِ الانفُسِ... وَحَظرُ الانفُسِ عَنِ الفَسادِ و...»؛ «و از آثار حج ترک قساوت قلب و پستى نفس و دورى نفس از فساد است» (همان).


قرار گرفتن در فضاى معنوى حج و ارتباط با صالحان انگیزه خودسازى و تزکیه درون را براى حج‌گزار آسان‏تر و جدى‏تر مى‏‌سازد. مقام معظم رهبری درباره نقش حج در تزکیه نفس مى‏فرماید:


حج در آئینى پررازورمز و در آمیزه شگفت‏آورى از شکوه و خاکسارى و اقتدار و فروتنى و حرکت و تلاش درونى و برونى نمادى از مبارزه و جهاد نفسانى و جهاد انسانی مسلمان در راه تحقق حیات طیبه انسانى را در برابر چشم آدمى مى‏گذارد و حج‏گزار را به تمرین عملى وظایف بزرگ خود وادار مى‏سازد (خامنه‌ای، 1399، ج2، ص137، ۲۸/۱۲/۱۳۷۷).


رهبر معظم انقلاب به زائران توصیه مى‏کند از فرصت طلایى حج براى تزکیه نفس بهره‌ گیرند:


به حجاج محترم ایرانى توصیه مى‏کنم که از این فرصت ارزشمند براى تزکیه نفس و ارتباط با خدا و توبه و انابه به حضرت حق و تحصیل رستگارى روحى حداکثر استفاده را بکنند و از دعا و تضرع و تفکر و تصفیه روح لحظه‏اى غفلت نکنند» (همان).


 با توجه به ضرورت تزکیه نفس و نقش آن در حیات طیبه، «براى فراهم شدن زندگى سعادت‌مندانه و مطلوب انسان، تزکیه اخلاقى فرد که گوهر او را از زشتى‏ها و آلودگى‏ها برهاند، ضرورى و حتمى است» (همان، ص177، 28/12/1377). یکی از اهداف اساسی و بخش‌های محوری شعار حج در سال 1401 خودسازی و تهذیب نفس است تا حج‌گزاران با بهره‌گیری از موقعیت زمانی (وَ اذْکُرُوا اللَّهَ فی‏ أَیَّامٍ مَعْدُودات‏) (بقره: 203) (وَ یَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فی‏ أَیَّامٍ مَعْلُومات‏) (حج: 28) و موقعیت مکانی اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و مواقف کریمه به خویش بپردازند و زیور درون خود را به گوهر تقوا و پرهیزکاری بیارایند:


)لَنْ یَنالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْکُم‏( (حج: 37).


نه گوشت‌های آنها (قربانی) و نه خون‌هایشان هرگز به خدا نمی‌رسد. ولی آنچه به او می‌رسد، پرهیزگاری شماست».