تفسیر نادرست «حکم به غیر قرآن» در سیره حضرت مهدی علیه السلام
شبهه دوم: تفسیر نادرست «حکم به غیر قرآن» نویسندهای وهابی مینویسد: دولت منتظر برای اهل هر دینی طبق کتاب خودشان حکم میکند؛ با اینکه به اتفاق مسلمانان، دین اسلام به کسی اجازه نمیدهد به غیر شریعت قرآن حکم نماید. در روایات شیعیان چنین آمده است: وقتی قائم قیام کند، به تساوی تقسیم نماید و میان مردم به عدالت رفتار کند و تورات و دیگر کتابهای خداوند را از غاری در انطاکیه بیرون میآورد و میان اهل تورات به تورات و میان اهل انجیل به انجیل و میان اهل زبور به زبور و میان اهل قرآن به قرآن داوری میکند. این قانونی که جعل کنندگان این احادیث درصدد اجرای آن هستند و عملی شدن آن توسط مهدی منتظر را وعده میدهند، تا حد زیادی به اندیشه دین جهانی شباهت دارد که آیین مانوی منادی آن است؛ اندیشهای الحادی که ادیان آسمانی را با شعار آزادی فکر و عقیده انکار میکند.
شبهه دوم: تفسیر نادرست «حکم به غیر قرآن»
نویسندهای وهابی مینویسد:
دولت منتظر برای اهل هر دینی طبق کتاب خودشان حکم میکند؛ با اینکه به اتفاق مسلمانان، دین اسلام به کسی اجازه نمیدهد به غیر شریعت قرآن حکم نماید. در روایات شیعیان چنین آمده است: وقتی قائم قیام کند، به تساوی تقسیم نماید و میان مردم به عدالت رفتار کند و تورات و دیگر کتابهای خداوند را از غاری در انطاکیه بیرون میآورد و میان اهل تورات به تورات و میان اهل انجیل به انجیل و میان اهل زبور به زبور و میان اهل قرآن به قرآن داوری میکند. این قانونی که جعل کنندگان این احادیث درصدد اجرای آن هستند و عملی شدن آن توسط مهدی منتظر را وعده میدهند، تا حد زیادی به اندیشه دین جهانی شباهت دارد که آیین مانوی منادی آن است؛ اندیشهای الحادی که ادیان آسمانی را با شعار آزادی فکر و عقیده انکار میکند.[1]
پاسخ شبهه
مسئله حکم طبق کتابهای آسمانی، نه اندیشهای برآمده از روایات، بلکه حقیقتی قرآنی است و البته این حقیقت قرآنی را هم میتوان مانند نویسنده وهابی به صورتی نادرست تفسیر کرد و آن را اندیشهای الحادی و بدعتآمیز دانست و هم فهم درستی از آن داشت و آن را همنوا و همسو با خاتمیت شریعت اسلام تفسیر کرد. حاکم حسکانی و ایجی، این حدیث را آوردهاند. آنها این روایت را در کتابهای تفسیری و کلامی خود آورده و بر مضمون آن خرده نگرفتهاند و این بهترین قرینه است بر اینکه تصور از این حدیث و الحادی دانستن مضمون آن، دور از واقعیت است.
روایت مورد نظر ایشان را نه تنها دانشمندان شیعه، بلکه برخی از عالمان اهل سنت نیز آوردهاند و ازاینرو، اگر در محتوای آن اشکالی وجود داشته باشد، گریبان اهل سنت را نیز خواهد گرفت و اهل سنت نیز باید به آن پاسخ دهند.