اعتقاد شیعه به حقایق باطنی قرآن
شبهه دوم: اعتقاد شیعه به حقایق باطنی قرآن وهابیون عقیده شیعه را در خصوص اینکه قرآن علاوه بر معانی ظاهری، دارای معانی باطنی نیز است، باطل میدانند و آن را بدعت و به نوعی تحریف قرآن میشمارند. ناصر القفاری مینویسد: «شیعه معتقد است که قرآن دارای معانی باطنی است که مخالف ظاهر آن است و این عقیده از عقاید مهم و اصلی آنان است».
شبهه دوم: اعتقاد شیعه به حقایق باطنی قرآن
وهابیون عقیده شیعه را در خصوص اینکه قرآن علاوه بر معانی ظاهری، دارای معانی باطنی نیز است، باطل میدانند و آن را بدعت و به نوعی تحریف قرآن میشمارند.[1] ناصر القفاری مینویسد: «شیعه معتقد است که قرآن دارای معانی باطنی است که مخالف ظاهر آن است و این عقیده از عقاید مهم و اصلی آنان است».[2]
پاسخ
بیتردید کسانی که معانی بطونی قرآن را نفی میکنند، تنها دیدگاه شیعه را نفی نمیکنند؛ بلکه آن دسته از آیات و روایاتی[3] که اثباتکننده باطن قرآن هستند را انکار میکنند؛ زیرا شیعه طبق آموزههای قرآن کریم و روایات، به جواز تأویل و ذو بطون بودن آیات قرآن عقیده دارد و انکار چنین عقیدهای به منزله انکار سخن خدا و رسول خدا ص است.
[1]. «اعتقادهم أنّ للقرآن ظاهراً وباطناً، وأنّ المراد منه باطنه دون ظاهره، وأن علم الباطن مقصور علیهم وحدهم، .... قولهم: بأنّ للقرآن معانی باطنة لایعرفها إلا الأئمة، وقولهم الآخر: بأنّ جل القرآن نزل فیهم وفی أعدائهم» (القفاری، اصول مذهب الشیعة الإمامیة، ج1، ص125 و 193و ج3، ص1060)؛ الزاملی عسیری، منهج الشیخ عبدالرزاق عفیفی وجهوده فی تقریر العقیدة والرد علی المخالفین، ص673؛ عبدالخالق الیوسف، الفکر الصوفی فی ضوء الکتاب والسنة، ص426و456؛ عبدالحمید الأثری، الإیمان حقیقته وارکانه، نواقضه عند أهل السنة والجماعة، ص295؛ احمد لوح، جنایة التاویل، ص502.
[2]. «القول بأن لنصوص القرآن باطناً یخالف ظاهرها شاعت فی کتب القوم وأصبحت أصلاً من أصولهم، لأنه لا بقاء لمذهبهم إلا بها ...» (قفاری، أصول مذهب الشیعة الإمامیة، ج1، ص151).
[3]. مراد روایاتی است که در منابع فریقین در این خصوص وجود دارد.