ضرورت تبیین اقدامات صورت گرفته در حج تمتع 1401/اقناع سازی زائران در خصوص شرایط گذشته و حال

رئیس سازمان حج و زیارت بر ضرورت تبیین اقدامات صورت گرفته در حج تمتع 1401 تاکید کرد و گفت: اقناع سازی زائران در خصوص شرایط و مشکلاتی که قبل و بعد از اعزام وجود داشته، صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، دکتر سیدصادق حسینی روز شنبه (یازدهم تیرماه) در جمع مدیران مجموعه و مدیران کاروان های منطقه ۱ مکه مکرمه گفت: باید شکرگزار خداوند باشیم که توفیق و سعادت حضور در سرزمین وحی و بویژه توفیق خادمی ضیوف الرحمن را به دست آورده ایم؛ تکریم و احترام مهمانان خدا و تحمل مسائل و پاسخگویی مهربانانه وظیفه ما در قبال حجاج عزیز است. خادمی  حجاج، همانند دستیاری و کمک حال به امیر الحاج یعنی حضرت ولیعصر(عج) است.
حسینی با اشاره به برخی مشکلات و دغدغه هایی که در حج تمتع 1401وجود داشته است، اظهار کرد: مدیران مجموعه ها و کاروان ها در مواجهه با زائران به صورت شفاف و مهربانانه به بیان مسائل بپردازند.
وی خاطرنشان ساخت: تأخیر در اعلام زمان ظرفیت ها و برگزاری موسم، تأخیر در صدور ویزای عوامل، توافق شفاهی و وبیناری با هتلداران و آشپزخانه ها، افزایش برخی هزینه ها و خدمات به ویژه در مشاعر و .... از جمله مشکلاتی بود که بر سر راه قرار داشت.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: ضمن آنکه این مشکلات به دلیل عدم ارتباط کنسولی با کشور میزبان و تعطیلی دفتر حج و زیارت در عربستان دغدغه ها را دو چندان می کرد که خوشبختانه با عنایت خداوند و اهل بیت عصمت و طهارت رفته رفته از موانع عبور کردیم و در زمان حاضر به شرایط ایده آلی رسیده ایم.
حسینی یادآور شد: ویزای گروه پیشرو و برخی عوامل برای انعقاد قراردادها فقط چند روز مانده به حج صادر شد که آنها نیز با شرایطی همانند تعطیلی دوساله هتلها و برخی مشکلات زیرساختی در این رابطه مواجه شدند که از این موانع نیز عبور کردیم؛ در بحث تغذیه و تدارکات نیز نخستین گروه آشپزهای ما تنها چند ساعت قبل از اعزام زائران به مدینه رسیدند که بسرعت غذای زائران را فراهم کردند که از تمامی این مشکلات عبور کردیم اما زائران باید نسبت به تمامی موانع آگاه باشند.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه هایی در حج تمتع امسال بوده و در زمان حاضر شرایط ایده آل است، گفت: اگر در خصوص کمبودها و کاستی‌ها اقناع سازی مناسبی صورت گیرد و به صورت شفاف با زائران گفت وگو شود، آنها نیز در جریان این مسائل قرار می گیرند و شاهد افزایش رضایتمندی خواهیم بود.
وی تاکید کرد: البته ادبیات سخن گفتن نیز با زائران بسیار مهم است؛ بنابر این باید با آرامش و اطمینان خاطر به همراه شفاف سازی، مسائل گذشته و کنونی را بیان کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت بر خوش‌اخلاقی و بیان مهربانانه مسائل تاکید کرد و گفت: بیان اقدامات به صورت تبیینی باشد نه توجیهی؛ چرا که تبیین، موجب رفع نگرانی ها و افزایش رضایت می شود.
حسینی با اشاره به نظرسنجی های صورت گرفته در کاروان ها، گفت: نظرسنجی ها حکایت از رضایت 90 درصدی زائران دارد که البته این میزان نیز با وجود مناسب بودن قابل قبول نیست و باید رضایت زائران به بالاترین حد ممکن برسد.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در روزهای ابتدایی مشکلاتی نظیر تاخیر پروازها، تغذیه، اسکان و .... وجود داشت اما در زمان حاضر بیشترین دغدغه، موضوع اینترنت است که باید در این رابطه اقناع سازی صورت بگیرد که ما در یک کشور دیگر قرار داریم که تعداد زیادی حجاج از کشورهای مختلف در آن حضور دارند و بالطبع اینترنت در برخی ساعات با کندی مواجه می شود. بدین جهت زائران استفاده از اینترنت را به ساعات پایانی شب موکول کنند.
حسینی با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما خدمات رسانی در مشاعر بود، گفت: قبل از برگزاری موسم، کشور میزبان خدمات ایام تشریق در مشاعر را یک هزار و 164 دلار افزایش داد که بخشی از این هزینه ها را از زائران دریافت کردیم و نخواستیم که زائران تمامی هزینه ها را متحمل شوند؛ ضمن اینکه باید نسبت به بهبود روند خدمات با توجه به این افزایش هزینه ها اطلاع می یافتیم که این نگرانی ها نیز روز گذشته رفع شد.
وی با بیان اینکه روز گذشته به همراه شرکت مطوفین حجاج ایرانی بازدیدی از مشاعر مقدسه داشتیم ادامه داد: یکی از دغدغه های ما موضوع مشاعر و خدمات و زیرساخت های آن بود که خوشبختانه تمامی دغدغه ها رفع شد؛ زیرا موضوعاتی نظیر بحث برق مشاعر، چادرها و خیمه ها، کولرها، بهداشت، اسکان و .... حل شده است و نواقص سالهای گذشته رفع شد.
رئیس سازمان حج و زیارت یکی از دغدغه های پیش رو را عدم اجازه حضور زائران بدون لباس احرام در طواف دانست و تصریح کرد: این موضوع را با مسؤولان حج و عمره کشور میزبان مطرح کرده ایم؛ چرا که طبق فقه ما بعد از ایام تشریق زائران ما باید بدون لباس احرام و با لباس شخصی طواف نمایند که این مهم را با دست اندرکاران مطرح کرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.
وی در پایان بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی تاکید کرد و گفت: تمامی مدیران مجموعه ها و کاروان ها این مهم را به زائران گوشزد کنند که ضمن استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمایند.