رئیس سازمان حج و زیارت:

تبیین اقدامات، خوش اخلاقی، روشنگری نسبت به شرایط و تکریم زائران انجام شود

رئیس سازمان حج و زیارت بر تبیین اقدامات صورت گرفته پیش از عملیات حج و بعد از آغاز اعزام ها تاکید کرد و به مدیران مجموعه ها و کاروان ها توصیه کرد که روشنگری، آرامش بخشی و تکریم زائران را سرلوحه کارخود قرار دهند.

دکتر سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت درجلسه مدیران مجموعه ها و کاروانهای منطقه دو مکه مکرمه به شرایط برگزاری حج تمتع امسال و مشکلات و موانعی که وجود داشت اشاره کرد و گفت: حج امسال در یک شرایط اضطراری و خاص ناشی از دو سال تعطیلی برای کشورهای اسلامی بدلیل اپیدمی کرونا ، و با در نظر گرفتن ظرفیت محدود تر از سنوات گذشته برگزار شد؛ حتی به اذعان مسوولان وزارت حج و عمره عربستان آنها هم احتمال برگزاری حج را با توجه به شرایط بیماری و ویروس کرونا نمی دادند اما بعد از اعزام های عمره و آزمایش شرایط ، مهیای برگزاری حج شدند .


وی با بیان اینکه حج تمتع امسال در هاله ای از ابهام قرار داشت و دیرتر از سنوات قبل و با شرایط خاص برقرار شد، گفت: تا ماه مبارک رمضان هیچ اعلام خاصی برای مذاکرات و تفاهم‌نامه حج صورت نگرفته بود و تنها ظرفیت هر کشور اعلام شد ، ویزای کارگزاران ما هم برای عزیمت به عربستان صادر نشده بود و فقط مذاکرات اجاره هتل ها به صورت وبیناری انجام گرفت.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ویزای کارگزاران اسکان و تغذیه و تدارکات چند روز قبل از اعزام زائران صادر شد، گفت: دست اندرکارانی که برای بررسی شرایط به عربستان اعزام شدند باید زیرساخت ها را که با توجه به تعطیلی دو ساله کرونا دچار مشکلاتی شده بود، فراهم می کردند که این موضوع کار بسیار سختی بود .


به گفته حسینی، موضوع انتقال ارز، ثبت نام در سامانه مسار برای دریافت ویزا، امضای قراردادها ، عزیمت بسیار دیرهنگام عوامل اجرایی به ویژه آشپزخانه، افزایش هزینه ها همانند مالیات بر ارزش افزوده، افزایش قیمت اقلام پروتیینی و مواد غذایی و افزایش هزینه خدمات در مشاعر و ....از جمله مشکلاتی بود که در ابتدا داشتیم و شما باید تمامی این دغدغه ها و مسایل را برای زائران تبیین نمایید تا آنها ازاین موضوعات آگاه باشند و روشنگری صورت بگیرد.


وی افزود: دریافت ویزای عوامل به ویژه تدارکات و تغذیه چند ساعت قبل از اعزام زائران صادر شد که به همین سبب در روزهای نخست درطبخ و توزیع غذا و شرایط اجرایی مشکلاتی را داشتیم که این مهم نیز باید آگاهی داده شود .


رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در مدت مذاکرات تا اعزام های حج تمتع 1401 به زایران هیچ نگرانی ندادیم و آرامش خاطر را منتقل کردیم تا مشکلی ایجاد نشود .


حسینی خاطرنشان کرد: در شرایطی کار را آغازکردیم که بسیاری از دستگاههای آشپزخانه ما تعطیل شده بود و دغدغه های زیادی در این موارد زیرساختی داشتیم که با تلاش شبانه روزی و جهادی و عنایت خداوند و اهل بیت از این مشکلات عبور کردیم اما تبیین موضوعات ضروری است.


وی با بیان اینکه باید تمامی اقدامات به صورت شفاف بیان شود و روشنگری صورت پذیرد گفت: دوستان و همکاران به صورت جهادی فعالیت کردند اما کسی حق ندارد هیچ منت و بی اخلاقی به زائران داشته باشد بلکه تبیین اقدامات و کارها از سوی مدیران مجموعه ها و کاروان ها ضروری است.


رئیس سازمان حج و زیارت بر لزوم تکریم و احترام زائران تاکید کرد و گفت: با روی خوش و اخلاق نیکو مشکلات و موانع اولیه را در میان بگذارید و بدون منت به کارها و انجام وظایف بپردازید.


وی تصریح کرد: شما مدیران مجموعه ها و کاروان ها که دارای تجارب گرانبها در زمینه اعزام های سفرهای زیارتی هستید سنگ صبور زائران محسوب می شوید لذا دراین زمینه با نرمش و مهربانی برخورد نمایید و آنها نیز به صورت شفاف در جریان امور قرار بگیرند.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برخی زائران برای نخستین بار است که از کشور خارج می شوند، گفت: نگرانی و دوری از خانواده، دلتنگی، استرس نسبت به اعمال و مناسک و.... از جمله دغدغه ها و نگرانی هایی است که مدیران مجموعه ها و کاروان ها و به ویژه روحانیون می توانند کمک رسان و آرامش دهنده زائران باشند.


حسینی همچنین به برخی مشکلات موجود در هتل ها اشاره کرد و گفت: یکی از عمده ترین دغدغه هایی که مطرح می شود بحث کندی سرعت اینترنت در برخی ساعات روز است که مدیران مجموعه ها و کاروان ها می توانند آن را مدیریت کنند و به اطلاع زائران برسانند که در ساعات پرترافیک و شلوغ روز از اینترنت برای آپلود عکس ها و فیلم هایشان کمتر بهره بگیرند چراکه اینکار با حجم جمعیت و تعداد کاربران همخوانی ندارد .


وی افزود: بنابراین دعوت به سعه صدر در برخی ایام و داشتن آرامش به همراه موکول کردن استفاده ازاینترنت به ساعات آخر شب بسیار مهم و ضروری است.


رئیس سازمان حج و زیارت اظهار کرد: هتل ها نیز باید به تعهداتی که دارند عمل نمایند و متاسفانه برخی از هتل ها این اقدامات را مدنظر قرار نداده اند که باید مورد توجه قرار گیرد.


حسینی با بیان اینکه مشکل ترافیک در بهره گیری از آسانسور در برخی ساعات روز از سوی زائران مطرح می شود، گفت: این مهم نیز از سوی مدیران مجموعه و کاروان ها باید به زائران منعکس شود تا آنها بدانند که کمبود آسانسور وجود ندارد بلکه در برخی ساعات این حجم جمعیت با امکانات موجود همخوانی ندارد؛ ضمن اینکه افراد جوان تر تامل و صبوری بیشتری داشته باشند تا ابتدا میانسال ها و بانوان از آسانسور استفاده کنند.


وی در خصوص برخی دغدغه ها در روزهای ابتدایی نسبت به موضوع تغذیه گفت: کیفیت و کمیت غذا نسبت به روزهای اول بهتر شده است و مشکلی در این راستا وجود ندارد.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تبیین شرایط و امکانات موجود در عربستان و دغدغه هایی قبل و زمان اعزام ضروری است، گفت: تبیین گری یعنی به صورت شفاف و روشن با زائرانی که انتقاد دارند سخن بگوییم و رویکرد توجیهی نباید در این زمینه صورت بگیرد زیرا توجیه راهکار مناسبی نیست.


به گفته حسینی، هتل های شهرهای زیارتی با هتل های سایر نقاط دنیا متفاوت است و در این زمینه نیز باید روشنگری شود ضمن اینکه برخی هتل ها نسبت به بعضی تعهدات خود ضعیف عمل کرده اند که راهکارهای قانونی آن اعمال خواهد شد.


وی افزود: تبیین مناسب شرایط موجب می شود که زائران ما که اقشار مومن و مذهبی جامعه هستند نسبت به مسائل آگاه شوند و این رویکرد موجب می شود تا فراغ بال بیشتری داشته باشند.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شاید برخی دغدغه ها و مشکلات در زائران مدینه بعد وجود داشته باشد، گفت: هتل های مدینه به نسبت هتل های مکه از کیفیت پایین تری برخوردار است که دلیل آن نیز عدم ساخت و ساز هتل های جدید و بهره گیری از هتل های موجود است که البته سعی می شود تا در خصوص اتاق های پنج تخته تمهیداتی صورت بگیرد و بخشی از جمعیت به هتل های دیگر منتقل شود که دراین راستا یک مجموعه دیگر هتلی نیز اضافه خواهد شد.


وی افزود: به دلیل امکانات هتل ها و همچنین احساسات زائران و دلتنگی آنها ناشی از دور بودن از خانواده ، باید با آرامش و سعه صدر با آنها برخورد نمایید.


رئیس سازمان حج و زیارت شرایط درمان و وضعیت بهداشتی زائران را هم اکنون مناسب دانست و تصریح کرد: زائران حتما از ماسک استفاده نمایند و بهداشت و دستورالعمل های لازم را رعایت کنند چراکه خدایی ناکرده اگر دچار بیماری شوند از اعمال جا می مانند و برای زائران دیگر هم آسیب زا خواهد بود.


حسینی تصریح کرد: بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، بیماریهای گوارشی و عضلانی بیشترین بیماریها و مراجعات بوده و زائران باید به طور جد دستورالعمل ها را رعایت نمایند.