علت مشکلات روزهای اولیه سفر زائران اربعین چه بود؟ توصیه اکید به زائران برای بیمه اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت از پیش ثبت نام ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر نام نویسی خود را نهایی کرده و مشمول بیمه شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی ستاد اربعین سازمان حج؛ آقای سید صادق حسینی در گفتگوی خبری در مسیر پیاده روی اربعین با اشاره به وظایف سازمان حج و زیارت در مراسم اربعین گفت : این سازمان در ایام اربعین حسینی وظیفه کمیته ثبت نام و اعزام را برعهده دارد که در همین راستا نامنویسی و اعزام ، امداد و راهنمایی زائران و گمشدگان و همچنین نظارت بر بیمه را عهده دار می باشد.
وی افزود: در همین راستا تا روز گذشته بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر نام نویسی خود را نهایی کرده اند و مشمول بیمه شده اند.
رئیس سازمان حج وزیارت تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد تعداد کسانی که مبادرت به این سفر می کنند بیشتر از ثبت نامی ها می باشد بنابراین به متقاضیانی که قصد سفر داشته یا دارند توصیه اکید می کنیم که نام نویسی خود را به دلیل بیمه اربعین در سامانه سماح انجام دهند و تنها با مبلغ ۱۸ هزار تومان از خدمات بیمه ای بهره مند شوند.
حسینی در خصوص مشکلاتی که در روزهای اخیر در مرزها پدید آمده بود و علت آن اظهار کرد: مشکل خاصی در مرزها وجود نداشت و تراکم بالای جمعیت موجب کند شدن و دغدغه هایی در این خصوص شده بود که رفع شد و درحال حاضر دغدغه خاصی وجود ندارد.
به گفته وی ، یکی از مشکلات روزهای ابتدایی به اعلام برخی افراد برای عزیمت زائران به عراق برمی گردد که هنوز هیچ موکبی راه اندازی نشده بود و زائران با کمبود آب و مواد غذایی مواجه بودند.
حسینی افزود: مردم و مسئولان عراق سخاوتمندانه از زوار اربعین پذیرایی می کنند اما در بروز مشکلات روزهای ابتدایی که به کمبود آب و مواد غذایی بر می گشت این اتفاق نشات از یک بی تدبیری می گرفت که در داخل کشور اعلام شد زوار سفر خود را زودتر انجام دهند در صورتی که خدمات مواکب یک هفته زودتر از اربعین به صورت کامل آغاز می شود و تا روز اربعین ادامه دارد.
رئیس سازمان حج وزیارت ادامه داد : درحال حاضر خدمات مواکب که به موقع هر ساله راه اندازی می شود در حال انجام است و کمبودی به لحاظ امکانات تغذیه و آب و اسکان وجود ندارد.
وی همچنین با بیان اینکه زائران امسال بیمه اربعین را جدی بگیرند، گفت: در صورت بروز حوادث یا نیاز به درمان ، تعهدات خوبی از سوی بیمه انجام می گیرد؛ ضمن اینکه نمایندگان بیمه در۵۰ نقطه نجف، کربلا و طی مسیر تردد زائران حضور دارند و همچنین ۵۰ دستگاه آمبولانس نیز برای خدماترسانی به زائران از سوی بیمه تدارک دیده شده است.
رئیس سازمان حج وزیارت در خصوص امداد و راهنمایی زایران و گمشدگان نیز اظهار کرد: تعداد امدادگران در سالهای اخیر ۵۰ نفر بود که این رقم امسال با استقبال کارگزاران به ۵۷۰ نفر رسید و این افراد با کاورهای مشخص در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین ، سامرا و بویژه مسیر نجف تا کربلا مستقر هستند و خدمات راهنمایی را ارایه می دهند.
حسینی بیان کرد: ضمن اینکه امسال از یک اپ موبایلی به نام زیارت نیز رونمایی کردیم که در آن خدمات راهنمایی مناسبی به زائران داده می شود .
وی در پایان به زائران توصیه کرد که سفر خود را مدیریت کنند و به محض حضور در نجف و کربلا در کوتاهترین زمان به زیارت بپردازند و سپس به کشور و شهرهای خود بازگردند .