سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری

سال 86 هجری شمسی، 1428 هجری قمری

English turkish malayu العربیه hausa Azərbaycan français spanish русском بسم الله الرحمن الرحیم  الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا محمد المصطفی و علی آله الا


بسم الله الرحمن الرحيم

 

الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام علي سيدنا محمد المصطفي و علي آله الاطيبين و صحبه المنتجبين

 

سلام بر زائران خانه‌ي خدا، ميهمانان سراي دولت، و لبيك‌گويان دعوت او. و درود ويژه بر دلهائي كه از ياد خدا طراوت يافته و بر فيض و رحمت بي‌دريغ او در گشوده‌اند.

 

در اين روزها و شب‌ها و ساعت‌هاي اكسيرگون، چه بسيارند آن‌ها كه قدرشناسانه، خود را به جذبه‌ي معنويت سپردند و با انابه و توبه، دل و جان را نورانيت بخشيدند، زنگار گناه و شرك را از خود ستردند. سلام خدا بر اين دل‌ها و بر اين صاحبدلان و پاكان.

 

همه‌ي برادران و خواهران شايسته است به چنين دستاوردي بينديشند و اين فرصت بزرگ را مغتنم شمارند. نگذارند در اينجا نيز دل‌مشغولي‌هاي زندگي مادي، كه گرفتاري هميشگي ماست، دل‌ها را به خود سرگرم كند. با ياد خدا، با انابه و تضرع، با عزم راسخ بر راستي و درست‌كرداري و درست‌انديشي، و با كمك خواستن از خداوند، دل مشتاق خود را در فضاي توحيد و معنويت ناب، به پرواز درآورند و براي پايداري در راه خدا و صراط مستقيم، توشه بگيرند.

 

اينجا كانون توحيد حقيقي و خالص است. در اينجا است كه ابراهيم خليل عليه‌السلام، با آوردن پاره‌ي تن خود به قربانگاه، مظهري از توحيد را كه غلبه بر نفس خود و تسليم محض در برابر امر الهي است، براي همه موحدان در سراسر تاريخ جهان به يادگار گذاشت. و در اينجاست كه حضرت محمد مصطفي صلي‌الله‌عليه‌وآله در برابر مستكبران زمان و خداوند زر و زور، پرچم توحيد را برافراشت و بيزاري از طاغوت را در كنار ايمان به خدا، شرط نجات و رستگاري شمرد: فمن يكفر بالطاغوت و يؤمن بالله فقد استمسك بالعروة الوثقي.

 

حج، بازخواني و فراگيري اين درس‌هاي بزرگ است. برائت از مشركان و بيزاري از بت‌ها و بتگران، روح حاكم بر حج مؤمنان است. جاي‌جاي حج، نمايشگر دل‌سپردن به خدا و سعي و تلاش در راه او، و برائت از شيطان و رمي و طرد او و جبهه‌گيري در برابر اوست. و جاي‌جاي حج، مظهر اتحاد و انسجام اهل قبله و رنگ‌باختنِ تفاوت‌هاي طبيعي و اعتباري و برجسته‌شدن وحدت و برادري حقيقي و ايماني آن‌ها است.

 

اين‌ها درس‌هائي است كه ما مسلمانان از هر نقطه‌ي جهان بايد فرا گيريم و براساس آن براي زندگي و آينده‌ي خود برنامه‌ريزي كنيم.

 

قرآن، جبهه‌گيري مقتدرانه در برابر دشمنان، عطوفت و مهرباني در ميانه‌ي مومنان و عبوديت و خشوع در برابر خداوند را سه نشانه‌ي جامعه‌ي اسلامي دانسته است:

 

محمد رسول‌الله والذين معه اشداء علي الكفار، رحماء بينهم، تراهم ركعاً سجداً يتغون فضلاً من الله و رضواناً.. اين سه ركن اصلي براي برافراشتن پيكره‌ي عزتمند و باشكوه امت اسلامي است.

 

همه‌ي آحاد مسلمانان با توجه به اين حقيقت، مي‌توانند آسيب‌هاي كنوني دنياي اسلام را به درستي بشناسند.

 

امروز دشمن غدار امت اسلامي، گردانندگان مراكز استكباري و قدرت‌هاي فزوني‌طلب و متجاوزي مي‌باشند كه بيداري اسلامي را تهديدي بزرگ براي منافع نامشروع و سلطه‌ي ظالمانه‌ي خود بر دنياي اسلام مي‌دانند.

 

همه‌ي ملت‌هاي مسلمان و پيشاپيش آنان، سياستمداران و علماي دين و روشنفكران و رهبران ملي كشورها، بايد در برابر اين دشمن متجاوز، صف متحد اسلامي را با استحكام هر چه بيشتر تشكيل دهند. بايد همه‌ي عناصرقدرت را درخود گرد آورند و امت اسلامي را به درستي مقتدر سازند. دانش و معرفت، تدبير و هوشياري، احساس مسئوليت و تعهد، توكل و اميد به وعده‌ي الهي، چشم‌پوشيدن از خواست‌هاي حقير و كم‌بها در برابر كسب رضاي خدا و عمل به وظيفه. اين‌ها عناصر اصلي اقتدار امت اسلامي است كه او را به عزت و استقلال و پيشرفت مادي و معنوي مي‌رساند و دشمن را زياده‌خواهي و دست‌اندازي به كشورهاي اسلامي ناكام مي‌سازد.

 

عطوفت در ميانه‌ي مؤمنان، ركن دوم و نشانه‌ئي ديگر براي وضعيت مطلوب امت اسلامي است. تفرقه و ستيزه‌جويي ميان بخش‌هاي امت مسلمان، بيماري خطرناكي است كه بايد با همه‌ي توان به درمان آن پرداخت. دشمنان ما از ديرباز در اين عرصه نيز به تلاش گسترده و بي‌وقفه دست زده‌اند و امروزه كه بيداري اسلامي، آنان را وحشت‌زده كرده است، تلاش خود را شدت بخشيده‌اند. همه‌ي سخن دلسوزان آن است كه تفاوت‌ها نبايد به تضاد تبديل شود و چندگونگي نبايد به ستيزه‌گري بينجامد.

 

امسال را ملت ايران سال انسجام اسلامي ناميد. اين نامگذاري بر اثر آگاهي از توطئه‌هاي شدت يافته‌ي دشمنان براي اختلاف‌افكني ميان برادران بود. در فلسطين، در لبنان، در عراق، در پاكستان و افغانستان، اين توطئه‌ها كارگر شد و بخشي از مردم يك كشور مسلمان، در برابر بخشي ديگر به جنگ و ستيز برخاستند و خون يكديگر را ريختند. در همه‌ي اين حوادث تلخ و مصيبت‌بار، نشانه‌هاي توطئه آشكار بود و چشم‌هاي تيزبين، دست دشمن را مشاهده كردند.

 

فرمان: «رحماء بينهم» در قرآن به معني ريشه‌كني اين ستيزه‌گري‌ها است. شما در اين روزهاي پرشكوه و در مناسك گوناگون، مي‌بينيد كه گرد يك خانه مي‌گردند. به سوي يك كعبه نماز مي‌گزارند؛ نماد شيطان رجيم را با هم سنگباران مي‌كنند؛ در نماد قرباني كردن تمنيات و هوس‌هاي نفساني به يك گونه رفتار مي‌كنند؛ در ميعاد عرفات و مشعر در كنار يكديگر به تضرع مي‌پردازند. مذاهب اسلامي در اصلي ترين و بيشترين فرائض و احكام و عقايد، به همين اندازه به يكديگر نزديك‌اند. با اين حال، چرا بايد تعصب‌ها و پيشداوري‌ها ميان آنان آتش افروزي كند و دست خيانتكار دشمن، به اين آتش خانمان‌سوز دامن بزنند.

 

امروز كساني با كوته‌بيني و بي‌خردي، به بهانه‌هاي واهي، جماعت بزرگي از مسلمانان را مشرك مي‌شمارند و حتي خون آنان را مباح ميدانند. اين‌ها چه بدانند و چه ندانند، در خدمت شرك و كفر و استكبارند. چه بسا كساني‌ كه احترام به بارگاه پيامبر اعظم صلي الله عليه و آله و اولياء و ائمه دين عليهم‌السلام را كه تكريم دين و دينداري است، شرك و كفر ناميدند، اما خود در خدمت درگاه كافران و ستمگران درآمدند و هدف‌هاي پليد آنان كمك كردند.

 

عالمان راستين و روشنفكران متعهد و زمامداران صادق بايد با اينگونه پديده‌هاي خطرناك مبارزه كنند.

 

وحدت و انسجام اسلامي امروز يك فريضه‌ي حتمي است كه با همكاري خردمندان و دلسوزان متعهد ميتواند راه‌هاي عملي آن آن پيموده شود.

 

اين دو ركن عزت، يعني از سوئي مرز بندي و جبهه‌گيري مقتدرانه در برابر استكبار، و از سوئي تراحم و همگرايي و برادري ميان مسلمانان، آنگاه كه با ركن سوم يعني خشوع و تعبد در برابر پروردگار همراه شود، امت اسلامي در راهي كه مسلمين صدر اسلام را به اوج عظمت و عزت رسانيد، پي در پي به پيش خواهد رفت و ملت‌هاي مسلمان از عقب‌ماندگي حقارت‌باري كه در قرن‌هاي اخير بر آنان تحميل شده نجات خواهند يافت.

 

طليعه‌ي اين حركت بزرگ آغاز شده و امواج بيداري در همه جاي دنياي اسلام كمابيش به حركت درآمده است. رسانه‌ها و تبليغات دشمن و عواملش مي‌كوشند هر جنبش آزادي‌خواهانه و عدالت‌طلب را در هر نقطه‌ي جهان اسلام به ايران يا به شيعي‌گري نسبت دهند، و ايران اسلامي كه نخستين پرچمدار پيروز بيداري اسلامي است، مسئول ضرباتي بدانند كه از سوي غيرتمندان كشورهاي مسلمان در عرصه‌ي سياست يا فرهنگ بر آنان وارد مي‌شود. آنان حماسه‌ي بي‌نظير حزب‌الله در جنگ 33 روزه، ايستادگي مدبرانه‌ي ملت عراق كه به تشكيل مجلس و دولتي نادلبخواه اشغالگران منتهي شد، صبر و استقامت اعجاب‌انگيز دولت قانوني فلسطين و ملت فداكار آن و بسياري از آيات تجديد حيات اسلام در كشورهاي مسلمان را با تهمت‌هائي همچون ايراني‌گري يا شيعي‌گري متهم مي‌سازند تا حمايت يكپارچه‌ي دنياي اسلام را دچار محذور كنند. ولي اين ترفند نخواهد توانست با سنت الهي كه پيروزي مجاهدان في‌سبيل‌الله و نصرت‌دهندگان دين خدا است، پنجه در افكند.

 

آينده از آن امت اسلامي است، و يكايك ما مي‌توانيم به سهم خود و بقدر توان و ظرفيت و مسئوليت خود، آن آينده را نزديكتر سازيم.

 

مراسم حج، براي شما حج گزاران نيكبخت، فرصت بزرگي است تا خود را بيش از گذشته آماده‌ي اداي اين دين كنيد.

 

اميد است توفيق الهي و دعاي حضرت مهدي موعود عجل الله له الفرج، شما را در اين هدف بزرگ ياري دهد.

 

 

والسلام عليكم و رحمة‌الله و بركاته

السيدعلي الحسيني الخامنه‌ئي

4 ذي‌الحجة 1428

24 آذر 1386 هجري

 




نظرات کاربران