شبهه: عدم دلالت فضایل علی(ع) بر افضلیت و امامت
تلاش وهابیها و ابن تیمیه مبنی بر نفی فضایل امام علی(ع)، برای این است که ثابت کنند ایشان امام و وصی بلافصل پیامبر(ص) نبوده است. آنان مدعی هستند که احادیث صحیح، نه بر افضلیت آن حضرت دلالت دارند و نه بر امامت ایشان: «در احادیث صحیح میان این احادیث، چیزی وجود ندارد که بر امامت علی یا بر فضیلت او نسبت به ابوبکر و عمر دلالت کند».
عدم دلالت فضایل علی(ع) بر افضلیت و امامت
تلاش وهابیها و ابن تیمیه مبنی بر نفی فضایل امام علی(ع)، برای این است که ثابت کنند ایشان امام و وصی بلافصل پیامبر(ص) نبوده است. آنان مدعی هستند که احادیث صحیح، نه بر افضلیت آن حضرت دلالت دارند و نه بر امامت ایشان: «در احادیث صحیح میان این احادیث، چیزی وجود ندارد که بر امامت علی یا بر فضیلت او نسبت به ابوبکر و عمر دلالت کند».[1]
پاسخ به شبهه سوم
از مقایسه فضایلی که بیان شد، فضایل امام علی(ع)، هم از حیث سند و هم از حیث کمیت و کیفیت، بر فضایل ابوبکر و عمر برتری دارد. بنابراین افضلیت او بر دیگران ثابت میشود و انکار این حقیقت، انکار امر ضروری است. اما این سخن پذیرفته است که امامت، با داشتن فضایل و افضلیت، ثابت نمیشود؛ زیرا بین این دو امر، رابطه منطقی وجود ندارد. شیعه هم داشتن فضایل را تنها دلیل بر امامت نمیداند. ولی با این حال، افضلیت از شرایط عقلی و عقلایی این مقام است؛ یعنی اگر امر، بین امامت و رهبری افضل و مفضول دایر شود، عقل انسان افضل را ترجیح میدهد.
بنابراین شیعه، بنا بر مقتضای حکم عقل، افضلیت را از معیارهای استحقاق امامت میداند. ولی افزون بر آن، به نص قرآن و احادیث نبوی نیز استناد میکند؛ زیرا مقام امامت، مقامی است که از طرف خداوند جعل شده است و دلایل متعدد قرآنی و روایی نیز وجود دارد که امامت امام علی(ع) را اثبات میکند؛ مانند آیه ولایت، حدیث غدیر، حدیث منزلت و... .