شبهه: دروغ بودن حدیث سلونی قبل ان تفقدونی

ابن تیمیه مدعی است که حدیث سلونی کذب و دروغ است و نسبت دادن آن به علی(ع) جایز نیست.

شبهه: دروغ بودن حدیث سلونی


ابن تیمیه مدعی است که حدیث سلونی کذب و دروغ است و نسبت دادن آن به علی(ع) جایز نیست.[1]


پاسخ شبهه


ابن تیمیه هر حدیث و مطلبی که با سلیقه، باورها و پیش‌فرض‌های وی مطابقت نداشته باشد، کذب و ضعیف می‌داند؛ به ویژه اگر حدیث در فضایل امام علی(ع) و اهل بیت پیامبر(ص) باشد؛ این، یکی از مبانی حدیثی ابن تیمیه است؛ چنان‌که هیچ سندی بر ادعای خود ارائه نکرده است. همان­گونه که پیش از این بیان شد، حدیث سلونی با چندین متن و سند، در معتبرترین آثار اهل سنت، وارد شده است یکی از کسانی که این حدیث را با سند صحیح روایت کرده، حاکم نیشابوری است.[2] ما در همین مقاله، همه راویان این حدیث را بررسی کردیم و ثابت شد که همه آنها مورد تأیید علمای رجال اهل سنت هستند و حدیث از اعتبار لازم و کافی برخوردار است. ازاین‌رو حاکم در پایان حدیث گفته است: «هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَالٍ».[3]


 



[1]. ابن‌تیمیه، منهاج السنة، ج5، ص508.


[2]. حاکم نیشابوری، المستدرک، ج2، ص383؛ طبری، جامع البیان، ج16، ص7.


[3]. المستدرک، ج2، ص383؛ جامع البیان، ج16، ص7.


| شناسه مطلب: 114458




امام علی (ع)