مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است

مشهد میزبان کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب است

کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی و با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی و به میزبانی مشهد برگزار می شود.

پیش نشست کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی و با همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.


استاد حوزه و دانشگاه چهارشنبه(10 اسفند ماه) در این نشست تخریب قبرستان بقیع، کربلای معلا، نجف اشرف و ... را از مباحث مهم تاریخی عنوان کرد.


حجت الاسلام و المسلمین نوایی اظهار داشت: بقیع یک قطعه زمین رها شده یا مقبره ای مانند مقابر عمومی در بلاد اسلامی نیست بلکه در حقیقت بقیع گنجینه تاریخ اسلام است و رازهای فراوانی در خود نهفته دارد و بر اساس روایات حدود ۱۰ هزار نفر از صحابه پیامبر (ص)، عباس عموی پیامبر (ص) و زنان و دختران ایشان، علما و شهدای میادین جهاد و منسوبین پیامبر (ص) در این مکان مدفون شده اند.


وی گفت: محل قبور چهار تن از امامان شیعه، قبر عباس عموی پیامبر(ص)، قبر فاطمه بنت اسد، دار العقیل، دارالجعفر دارالناقله، بیت الاحزان، دارالقرآن بن اسود از جمله مکان هایی هستند که در بقیع تخریب شدند.


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اولین تخریب قبور اهل بیت (علیهم السلام) تخریب کربلای معلا و حرم امام حسین (ع) در سال ۱۲۱۶ هجری قمری بود که در این تخریب ۶ هزار نفر به شهادت رسیدند و پس از آن محمدبن عبدالوهاب قتل عام سه هزار نفر را در نجف اشرف رقم زد و سپس در سال ۱۲۲۷ به مدینه و پس از آن به بقیع حمله کرده و قبور اهل بیت را تخریب می کنند.


حجت الاسلام نوایی افزود: مخالفت با تبعیت از نظام شیعه، از بین بردن نمادهای تشیع، جلوگیری از تاثیرات سازنده تاریخ زیارت قبور ائمه، تبعیت از ایده های استعماری، ایجاد تفرقه در امت اسلام و ایجاد آشوب و فتنه در جهان اسلام، تسلط بر اذهان جامعه اسلامی، خنثی کردن احکام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مانند حج، جهاد و نماز جمعه، از جمله دلایل تخریب بقیع توسط وهابیون است.
وی کشتار مسلمانان به وسیله وهابیان مامور انگلیس، تسلط بر منطقه اسلامی، تحریف حقایق اسلامی و مقدسات آن، استخفای ملت های اسلامی و اهانت به آن ها، کمک به رژیم جعلی صهیونیستی، مخالفت با نهضت ها و حرکت های اصلاحی در سایر بلاد اسلامی، ایجاد رعب و وحشت برای تشکیل دولت استعماری را از دیگر دلایل تخریب بقیع توسط وهابیون برشمرد.


این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد فرهنگ اباحه گری، اهانت به عمل صحابه، کشتار فراوان مسلمانان، ایجاد سنت قتل و غارت، توهین به فقه مذاهب اسلامی و ایجاد کینه و عداوت نسبت به تمامی مسلمانان به ویژه شیعه، جلوگیری از تعظیم شعائر، منع مودت نسبت به اهل بیت علیهم السلام، جلوگیری از اقتدا به پیامبر(ص) ، منع و جلوگیری از زیارت زائران، مخالفت با سنن اسلام و سنن جاریه آن، از جمله پیامدها و نتایج تخریب بقیع بوده است.


در ادامه این نشست حاج آخوند احمد قربانپور مدیر و مدرس حوزه علمیه خاتم الانبیاء و عضو محفل فقهی احناف در استان گلستان با پیشینه شناسی بقیع در دوران اولیه ، به اهتمام پیامبر (ص) و صحابه به بقیع اشاره کرد و اظهار داشت که در دوره پیامبر حداقل سنگ نوشتی روی قبرها گذاشته می شد که دولت عربستان اگر تابع سنت پیامبر است باید برای حفظ آثار اجازه بدهد همین سنگ نوشته ها در بقیع مجددا احیا شود تا آثر پیامبر و صحابه حفظ شود


امام جمعه اهل سنت شهر فراغی استان گلستان و عضو محفل فقهی احناف پیشنهاد کرد که برای زنده نگاه داشتن بقیع روحانیون کاروانها اماکن و نام مقابر تخریب شده در بقیع را برای زائران بازگو و یادآوری کنند تا باعث تذکر و مقابله با جریان تخریب شود.


امام جمعه شهر مراغی افزود: جریان و فکری که دست به تخریب بقیع و ممانعت از سفر برای زیارت می زند هدفی جز از بین بردن نام پیامبر و آثار صحابه ندارد و همه مجامع فقه اسلام در بلاد باید به تبیین حکم فقهی و دیدگاه کلامی آن بپردازند تا به این طریق احیاء بقیع تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.


گفتنی است کنگره بین المللی بقیع مدفن امامان و اصحاب، اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ با مشارکت آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش های اسلامی و گروه مطالعات اعتاب مقدسه به میزبانی مشهد مقدس برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران